Connect with us

Cześć, czego dzisiaj szukasz?

Internet Maker

Modele biznesowe przyszłości

Modele biznesowe firm internetowych wciąż ewoluują dostosowując się do aktualnych warunków rynkowych. Klasyczna sprzedaż produktów lub wyświetlanie reklam często nie są już wystarczające do przetrwania i rozwoju, a w wielu przypadkach mogą być po prostu ryzykowne. Jakie więc modele biznesowe są obecnie najbardziej innowacyjne i mają szanse na szybki rozwój w najbliższych latach?

Model biznesowy to – upraszczając – sposób zarabiania pieniędzy przez serwis internetowy. Firma bez solidnego modelu biznesowego ma małe szanse na przetrwanie i osiągnięcie rentowności. Dla przykłady słynny Twitter funkcjonuje obecnie tylko dzięki funduszom pozyskanym od inwestorów, ponieważ jego twórcy nie wdrożyli jeszcze solidnego modelu biznesowego. Nawet Google nie było dochodowe do momentu uruchomienia systemu {link_wew 4291}AdWords{/link_wew}.

Sprawdzone w branży internetowej modele biznesowe to m.in. sprzedaż produktów, wyświetlanie {link_wew 6224}reklam{/link_wew} i oferowanie płatnego dostępu do treści. Jednak obecnie planując przedsięwzięcia biznesowe możesz skorzystać z kilku innych, bardziej innowacyjnych i mniej wyeksploatowanych modeli biznesowych.

Za darmo… choć nie do końca

Jeden z innowacyjnych modeli biznesowych polega na daniu użytkownikowi za darmo wartościowego produktu i zaoferowaniu płatnych dodatków. Jest to model biznesowy szczególnie praktyczny w przypadku gier internetowych. Na dużą skalę rozpowszechniła go firma Zynga tworząca m.in. popularną grę FarmVille (http://www.farmville.com).

FarmVille jest darmową grą w której gracze rozwijają swoje wirtualne farmy. Zakup niektórych przedmiotów w grze wymaga jednak wydania realnej gotówki. Pozwala to firmie Zynga na osiąganie znacznych przychodów. Rozwiązania wybranego przez Zyngę nie należy mylić ze sprzedażą kont premium. W grach pokroju FarmVille użytkownik może prowadzić pełnoprawną rozgrywkę bez wydawania pieniędzy. Dodatkowo nie musi od razu wydawać większych sum pieniędzy. Wystarczy nawet jeden dolar. W tym modelu ważne jest także częste wprowadzanie nowych wirtualnych przedmiotów oraz wdrożenie funkcji społecznościowych. Gracze, którzy mogą oglądać nawzajem własne farmy są bardziej zmotywowani do wydania pieniędzy na płatne dodatki.

Abonament

Modelem biznesowym zdobywającym coraz większą popularność także w Polsce jest model abonamentowy w którym klient (zarówno detaliczny, jak i biznesowy) wnosi stałą opłatę za korzystanie z serwisu. Jest to model biznesowy dobry szczególnie dla aplikacji internetowych.

Na zasadzie modelu abonamentowego jest sprzedawane polskie oprogramowanie e-commerce IAI-Shop (http://www.iai-shop.com). Klient korzysta z oprogramowania zainstalowanego na serwerach usługodawcy, gdzie przechowywane są także wszystkie dane. W zamian uiszcza stałą opłatę.

W modelu abonamentowym często udostępnia się również darmową wersję aplikacji. Takie podejście wybrali twórcy Dropboxa (http://www.dropbox.com) – znanego dysku internetowego i programu do synchronizacji plików na wielu komputerach. Można jednak funkcjonować na rynku bez darmowej wersji, co udowadnia firma 37signals (http://37signals.com) tworząca aplikacje m.in. ułatwiające zarządzanie projektami i organizację informacji.

Abonament dla aplikacji internetowej zapewnia stabilne źródło przychodów. W najbliższych latach będzie to prawdopodobnie jeden z kluczowych kierunków rozwoju startupów internetowych.

Czas na zakupy grupowe

Modelem biznesowym, który już zdobył dużą popularność na świecie, a zaczyna być obecny także w Polsce są zakupy grupowe. Serwisy takie jak np. Groupon (http://ww.groupon.pl) pośredniczą w sprzedaży usług i produktów lokalnych firm (np. salonów spa lub restauracji), które sprzedawane są z dużymi rabatami sięgającymi nawet 70%. Każda oferta ważna jest przez ograniczony czas oraz najczęściej posiada ograniczoną liczbę miejsc.

Sprzedawca korzystający z usług serwisów zakupów grupowych może wygenerować dużą sprzedaż oraz zareklamować się na lokalnym rynku.

Efekt synergii

Serwis z płatnym dostępem do treści to ryzykowny model biznesowy. Jednak po połączeniu z innymi usługami i funkcjami może dać świetne rezultaty. Witryna http://www.mniammniam.pl oferuje płatny dostęp do przepisów kulinarnych. Zapewne niewiele osób zgodziłoby się zapłacić za dostęp do nich, gdy dookoła istnieją dziesiątki podobnych witryn. Jednak MniamMniam.pl udostępnia także funkcje społecznościowe i pozwala użytkownikom na publikowanie własnych przepisów. Całość uzupełnia sklep internetowy posiadający nawet własną markę produktów. Różne części serwisu tworzą więc skuteczny efekt synergii.

Co wybrać?

Nie istnieje jeden uniwersalny model biznesowy. Jego wybór zależy od wizji biznesu. Należy jednak być odważnym i nie bać się nowych sposobów działania tylko dlatego, że są one mało popularne. Zarazem nie wolno zapominać o biznesowym rozsądku.

Prowadzący bloga poświęconego użyteczności oraz właściciel firmy realizującej audyty serwisów internetowych.

Może cię też zainteresować

Newsy

Europejscy urzędnicy pracują nad zmianami prawa, które ułatwią zawieranie umów i robienie zakupów na odległość. Sprzedawcy otrzymają więcej obowiązków, dłuższy będzie także termin na odstąpienie od umowy.

Newsy

Internetowy sklep Merlin.pl otworzył nowy dział. Zgodnie ze strategią rozwoju nowych kategorii produktowych, wprowadził do sprzedaży odzież i akcesoria. Firma chce poszerzyć swój udział w rosnącym rynku zakupów...

Newsy

Od 16 lutego 2011 roku, osoby rozliczające się z fiskusem, mogą skorzystać z darmowej aplikacji do rozliczeń podatkowych w wersji zintegrowanej z platformą Facebook. Po zalogowaniu się na swoje konto w portalu społecznościowym,...

Newsy

W sieci pojawił się serwis mKsiegowa.pl, który udostępnia narzędzie do zarządzania księgą główną w firmie. Twórcy serwisu z firmy ERPmobile zapowiadają start aplikacji w internecie na drugą połowę marca 2011.