Z Piotrem Dudkiem, Country Manager Poland w firmie Netgear, rozmawia Piotr Perka.
Jak przedstawia się polski rynek z punktu widzenia firmy Netgear? Czym różni się on od innych rynków, jakie trendy na nim dominują?
Polski rynek w odróżnieniu o rynków zachodnich największą uwagę przywiązuje do ceny. Oczywiście, coraz częściej pod uwagę brane są również takie aspekty jak oferowany serwis, czy też gwarancja, w naszym wypadku wieczysta – obejmująca linię biznesową. Netgear dostrzega potencjał polskiego rynku. Pokrycie dostępem do Internetu w dalszym ciągu jest dużo niższe od tego, które notujemy w krajach zachodniej Europy. Coraz częściej polski klient patrzy również na to, jak produkt wygląda, a nie tylko jak działa. I dlatego to jest idealny czas dla nas.
Jakie nowe trendy technologiczne pojawiają się w produktach przeznaczonych dla końcowego użytkownika w segmencie rynkowym w którym działacie?
Rynek użytkowników końcowych będzie miał okazję zapoznać się z nowym sposobem przechowywania danych oraz plików multimedialnych. Odsłuchiwanie muzyki czy też oglądanie zdjęć na ekranie monitora komputera to już przeszłość. Dzięki naszym rozwiązaniom użytkownik może cieszyć się swoimi zasobami multimedialnymi na ekranie własnego telewizora. Te same urządzenia potrafią odbierać kanały telewizyjne propagowane drogą internetową lub np. wyświetlać na ekranie telewizora filmy zamieszczone w serwisie YouTube.
„Coraz częściej polski klient patrzy również na to, jak produkt wygląda,
a nie tylko jak działa”
Bramki dostępowe mają coraz więcej funkcji – obecnie są to już kombajny. Czy ten trend to wynik potrzeb rynku czy wykorzystywanie możliwości, jakie daje technologia? jak użytkownicy przyjmują tego rodzaju rozwiązania? Czy korzystają ze wszystkich bądź większości funkcjonalności?
Przede wszystkich koszt poszczególnych funkcji oraz technologii zmalał na tyle, że nieuczciwie byłoby sprzedawanie tych technologii w osobnych pudełkach. Konsolidacja to proces, który był obecny w rozwiązaniach IT od zawsze. To, co dzisiaj może stanowić przełom, jutro będzie zaledwie dodatkową funkcją zainstalowaną w urządzeniu.
Jak przedstawia się popyt na urządzenia storage’u domowego?
Każdy klient któremu, zacznie brakować miejsca na dysku domowego komputera stanie przed wyborem czy dane, które tak skrupulatnie przechowywał skasować, czy też przenieść je na dedykowane urządzenie, takie jak storage. Coraz więcej klientów staje przed takim dylematem, a przez to popyt na tego typu rozwiązania wzrasta.
Produkt z którego Netgear jest szczególnie dumny to…
Storage ReadyNAS – linia pamięci masowych NAS, która właśnie podbija rynek. 5 lat gwarancji, funkcje takie jak X-RAID czy iSCSI to tylko nieliczne, które wyróżniają nasze rozwiązania od konkurencji.
Netgear produkuje szerokie spektrum urządzeń . Które z nich są główną siłą firmy?
Produkty przeznaczone na rynek małych i średnich przedsiębiorstw to nasza największa siła. Staramy się być producentem wyznaczającym standardy, a nie producentem, który tylko za nimi podąża. Dostarczamy swoje rozwiązania instytucjom rządowym, jak również zaopatrujemy szeroko rozumiany sektor medyczny. Nasze produkty nie rzadko nagradzane są za swą innowacyjność.
Które technologie w urządzeniach przeznaczonych dla końcowego użytkownika będą dominować w nadchodzących latach? Z jakich funkcji będziemy wówczas korzystać?
W przyszłości na pewno nie będziemy się martwić o transfery sieci bezprzewodowych. Już dzisiaj jest to 300Mb/s. Chociaż już nie raz byliśmy zaskakiwani aplikacjami wymagającymi coraz większej przepustowości łącza. Rynek IT ma to do siebie, że w każdym roku pojawia się technologia która zupełnie wszystkich zaskakuje i która wymusza do weryfikację planów dotyczących nowych produktów. My jesteśmy o tyle w dobrej sytuacji, że często sami stwarzamy rozwiązania za którymi rynek musi podążyć.