Co ósmy (12,04 proc.) polski internauta odwiedził w kwietniu 2008 r. witryny o tematyce religijnej – wynika z badania Megapanel PBI/Gemius.
W Polsce, gdzie 95 proc. obywateli deklaruje się jako osoby wierzące, popularność stron poświęconych problematyce religijnej nie jest zbyt imponująca. Stosunkowo niskie zainteresowanie tą tematyką można tłumaczyć tym, że religia – głęboko zakorzeniona w polskiej tradycji i kulturze – niekoniecznie musi być kojarzona z rozwojem internetu i nowymi technologiami. Często również instytucje kościelne nie mają pomysłu na prowadzenie działalności duszpasterskiej w atrakcyjny dla potencjalnego odbiorcy sposób.
W rankingu najpopularniejszych stron o tematyce religijnej liderem jest witryna opoka.org.pl. W kwietniu 2008 r. odwiedziło ją 717 tys. internautów, co oznacza zasięg na poziomie 4,9 proc. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszył się serwis internetowy Tygodnika Powszechnego, który odwiedziło 257 tys. gości. Pierwszą trójkę zamyka witryna wiara.pl z liczbą 218,5 tys. użytkowników.
Większość użytkowników witryn religijnych stanowią kobiety. Potwierdza to zarówno wskaźnik dopasowania użytkowników (57,46 proc. kobiety i 42,54 proc. mężczyźni), jak i affinity index (114,59 dla kobiet i 85,32 dla mężczyzn).
Witryny religijne cieszą się największą popularnością wśród internautów w wieku od 15 do 24 lat (dopasowanie użytkowników 38,9 proc. i affinity index 125,93). Wysoki odsetek tej grupy internautów wynika prawdopodobnie z tego, że jest to wiek sprzyjający poszukiwaniu źródeł tożsamości, także religijnej. Wyniki badania Megapanel PBI/Gemius dostarczają zatem cennych informacji dla instytucji kościelnych – internet może stać się dobrym narzędziem dotarcia do ludzi młodych.
Wraz z wiekiem internautów maleje zainteresowanie serwisami religijnymi. Strony o tematyce duchowej są najmniej popularne wśród osób w wieku 55 lat i więcej. Potwierdza to niższa niż na wszystkich stronach w internecie liczba użytkowników z tej grupy wiekowej.