Jedną z największych barier utrudniających rozwój e-handlu jest obawa
o bezpieczeństwo udostępnianych danych oraz czas oczekiwania na dostawę towaru. Czy zmienią to wprowadzone przez Krajową Izbę Rozliczeniową S.A. elektroniczne płatności PayByNet?
Z Internetu korzysta ponad 12 mln Polaków, jednak tylko ponad 40% z nich dokonuje zakupów on-line. Użytkownicy mają spore obawy przed udostępnianiem swoich danych. Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. Wprowadza nową formę elektronicznych płatności. PayByNet ma znacznie przyśpieszyć czas realizacji zamówień dokonanych w sklepach internetowych. KIR S.A. podpisała już pierwsze umowy z bankiem Nordea i sklepami Astabe.com oraz Lataj.pl.
\”Według badań, długotrwałe oczekiwanie na realizację zamówienia jest jednym z ważniejszych czynników, które skutecznie odstraszają klientów od dokonywania zakupów w internetowych sklepach. Wśród niezadowolonych klientów e-sklepów największy odsetek stanowią ci, którzy narzekają z powodu długiego oczekiwania na odbiór towaru. Sytuacji na rynku internetowego handlu nie zmieniło wprowadzenie nowych form płatności on-line\” – wyjaśnia Tomasz Jończyk, dyrektor Departamentu Rozliczeń KIR S.A.
Tą sytuację ma zmienić PayByNet, pierwszy w Polsce system przekazujący w trybie on-line informacje o realizacji bezpośredniego przelewu pomiędzy klientem internetowego sklepu a samym sklepem. Zasada działania systemu jest prosta: po dokonaniu przelewu, informacja o zrealizowanej płatności za towar jest przesyłana błyskawicznie do sklepu internetowego. Sklep otrzymuje więc informację
o płatności zanim pieniądze faktycznie znajdą się na jego koncie. A to oznacza możliwość znacznie szybszej realizacji zamówienia.
Na razie, aby skorzystać z PayByNet, trzeba posiadać konto w banku Nordea. Docelowo Izba chce jednak pozyskać do współpracy kolejne banki, w tym największe polskie banki będące jej udziałowcami.
Przedstawiciele KIR S.A. liczą, że na zainteresowanie PayByNet wpłynie m.in. niska do tej pory sprzedaż tego typu usług przez Internet. Według raportu firmy badawczej Nielsen usługi turystyczne należą do najpopularniejszych usług kupowanych w sieci. Aż 24% wszystkich internautów na świecie zakupiło bilety lotnicze w sieci, a 16% zarezerwowało wycieczki i hotele. Według firmy badawczej SMG/KRC w Polsce te liczby wynoszą odpowiednio tylko 6% i 4%.