Reklama w wyszukiwarkach, której najpopularniejszą formą jest reklama AdWords, odgrywa coraz większą rolę w promowaniu produktów w Polsce. Sukces reklamy AdWords wynika w dużej mierze z oparcia mechanizmu o tzw.Wynik jakości. Wynik Jakości to ogólnie mówiąc dopasowanie słów kluczowych reklamodawcy, jego tekstu reklamowego i strony docelowej do zapytania użytkownika
Wynik Jakości wpływa bezpośrednio na cenę kliknięcia w linku sponsorowanym i pozycję reklamy w wynikach linku sponsorowanego.
O efektywności reklamy AdWords decydują 3 najważniejsze czynniki:
wybór odpowiednich słów kluczowych
stworzenie efektywnych I wyróżniających się tekstów reklamowych
przygotowanie i optymalizacja strony docelowej reklamy.
Podstawowe zasady przygotowywania strony docelowej reklamy AdWords
Strona, na którą trafi użytkownik po kliknięciu {link_wew 6350}reklamy Adwords{/link_wew} powinna zawierać słowa kluczowe, na które wyświetla się ta reklama. Wynika to zarówno z zasad tworzących algorytm Wyniku Jakości Google AdWords jak również kwestii efektywności reklamy. Słowa kluczowe, pod które optymalizowana jest kampania powinny być łatwe do zidentyfikowania i znalezienia.
Jeżeli chcemy, aby nasza strona docelowa {link_wew 6350}reklamy AdWords{/link_wew} miała wysoki Wynik jakości i była efektywna, powinno być ściśle powiązanie pomiędzy słowem kluczowym, tekstem reklamowym i stroną docelową.
Przykład AdWords
Poniżej mamy przykład zapytania użytkownika „sala weselna z klimatyzacją”.
Jak widać tekst reklamowy jest powiązany ze słowem kluczowym (słowo klucz pojawia się nawet w nagłówku).
Jednocześnie strona docelowa podtrzymuje obietnicę złożoną w tekście reklamowym, zawiera słowa kluczowe powiązane z zapytaniem użytkownika (wspomina o tym, że sala jest klimatyzowana).
Podstawowym błędem wyboru strony docelowej reklamy jest ustawianie strony głównej serwisu jako strony docelowej {link_wew 6350}reklam AdWords{/link_wew}, na której tak naprawdę trzeba dopiero szukać informacji o tym, gdzie można się zapoznać z ofertą reklamodawcy.
Mała zmiana może oznaczać dużą różnicę
Nieraz nawet niewielka modyfikacja strony docelowej może znacznie zwiększyć efektywność strony docelowej. W niektórych przypadkach wystarczy dodać do strony docelowej kilka wyrazów, które potwierdzają obietnicę zawartą w tekście reklamowym.
Przykład modyfikacji strony docelowej AdWords
Poniżej mamy przykład zapytania użytkownika „noclegi pod zakopanem”.
Jak widać tekst reklamowy jest powiązany z słowem kluczowym.
Na stronie docelowej brak jednoznacznego potwierdzenia oferty zawartej w tekście reklamowym. Te elementy, które są potwierdzone giną w natłoku całego tekstu.
Jakość strony docelowej jak również jej końcowa efektywność byłaby dużo wyższa, gdyby na stronie docelowej poprzez niewielkie modyfikacje zawarto by, a następnie uwydatniono najważniejsze elementy tekstu reklamowego
Optymalizacja strony docelowej AdWords
Nawet jeżeli strona docelowa jest związana z frazą z wyszukiwania użytkownika, potwierdza obietnicę zawartą w tekście reklamowym może nie być ona optymalna z punktu widzenia przekazywania treści potencjalnemu klientowi.
Pamiętajmy o takich zasadach tworzenia przejrzystej treści jak:
wykorzystywanie nagłówków
wykorzystywanie pustej treści do rozdzielania bloków tekstu
wykorzystywanie list do opisu treści
Przykład strony docelowej AdWords
Poniżej mamy przykład zapytania użytkownika „sala weselna warszawa”.
Jak widać tekst reklamowy jest powiązany z słowem kluczowym.
Strona docelowa podtrzymuje obietnicę złożoną w tekście reklamowym, zawiera słowa kluczowe powiązane z zapytaniem użytkownika.
Jednocześnie jednak ta strona docelowa byłaby dużo bardziej przejrzysta dla użytkownika, gdyby wykonano na niej kilka drobnych zmian estetycznych. Nie zmieniłyby one niemal w ogóle treść, jedynie jej odbiór.