Connect with us

Czego poszukujesz?

Newsy

Jak zbudowano FeedBurner.com

FeedBurner, serwis służący do zarządzania kanałami RSS, cieszy się dużą popularnością. Przechowywane są tu kanały RSS od ponad 600 tys. wydawców, a sam serwis przejęło Google. O tym jak do tego doszło opowiada Matt Shobe.

Profil
Imię i nazwisko: Matt Shobe

Stanowisko: współzałożyciel i odpowiedzialny za projekt

Firma: FeedBurner

Serwis: http://www.feedburner.com

Matt ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie w radzeniu sobie z projektami i wyzwaniami związanymi z użytecznością w projektach oprogramowania sieciowego. Rozpoczynał w Usability Group w Microsofcie w 1993 roku, następnie pracował w różnych startupach. Misją Matta jest tworzenie atrakcyjnego, nie nastręczającego kłopotów użytkownikom doświadczenia. Blog Matta znajduje się pod adresem http://www. burningdoor.com/matt.

Skąd pomysł na FeedBurnera?

Odpowiedzialność spada na parę zimorodków i popularny na Wschodzie chleb naan. Pomysł utworzenia FeedBurnera narodził się w indyjskiej restauracji w Chicago, gdy nasza czwórka założycieli firmy dyskutowała nad tym, czym moglibyśmy się zająć. To był październik 2003 roku. Naszym ostatnim doświadczeniem było zbudowanie powiadamiającego serwisu WWW o nazwie Spyonit, który monitorował pojedyncze strony, aukcje eBay\’a, ceny akcji itp. oraz powiadamiał o zmianach za pośrednictwem poczty elektronicznej, komunikatorów i tekstu.

Kanały RSS nie były wówczas powszechnie znane, jednak Eric Lunt (nasz dyrektor) już wówczas myślał o tym, w jaki sposób kanały mogłyby odgrywać główną rolę w świecie dystrybucji treści. Na ogromną skalę rynek zaczął się zapełniać wieloma różnorodnymi formatami kanałów (RSS, Atom, RDF itd.), pojawiły się też setki czytników kanałów. Eric dostrzegł miejsce dla serwisu do zarządzania kanałami, przeznaczonego dla wydawców, który wolny jest od niechcianej technicznej złożoności i oferuje funkcje pozwalające mierzyć, zarządzać i zarabiać na swojej treści.

Nasza czwórka doszła do wniosku, że ta koncepcja jest częściowo utworzona z dużych, dobrze znanych elementów programistycznych, którymi zajmowaliśmy się ostatnio i które dobrze znaliśmy, jest logiczną ewolucją naszych predyspozycji do wspólnej pracy.

  • Analiza.
    Subskrybenci to jedna z najpopularniejszych statystyk FeedBurnera, w której możemy prześledzić historię subskrypcji kanałów w czasie. Prosty dostęp do innych serwisów dla danego kanału można uzyskać za pośrednictwem zakładek.

  • Wykresy.
    Pierwsza szóstka źródeł do których sięgają prenumeratorzy jest wyświetlana w postaci wykresu. Zasięg (reach) opisuje dotarcie do całej treści (podgląd lub kliknięcie) w danym dniu.

  • Statystyki.
    Feed Stats oraz Site Stats są dostępne na jednej stronie, jeśli wydawca uaktywnił obydwie opcje.

  • Archiwum.
    Dostęp do dodatkowych szczegółów można uzyskać przeglądając poszczególne dni na wykresie lub w wyszczególnionych pozycjach w Item Use.

Nad jakimi aspektami projektu zastanawialiście się?

Naszymi początkowymi celami były:

  • sprawić, by korzyści z kanałów RSS były proste do zrozumienia,
  • sprawić, by rezultaty były widoczne natychmiast, bez konieczności zakładania konta,
  • upewnić się, że wydawca zawsze zachowuje kontrolę i ma ostatnie słowo do powiedzenia. To jego treści – my mamy przywilej ich dystrybucji.

Korzyści z komunikowania się to wyzwanie, gdy część z nich ma charakter ściśle techniczny, natomiast inne, takie jak statystyki i raporty, gromadzą się stopniowo w czasie. Staraliśmy się uczynić interfejs użytkownika jak najbardziej przyjazny dla ludzi. Kierowaliśmy się względami marketingowymi, jak też informacjami uzyskiwanymi od użytkowników.

Czy ważne jest dla ciebie doświadczenie użytkownika i dlaczego w serwisie unikałeś stosowania terminu RSS?

Kanały RSS to abstrakt strony WWW, od których zaczynamy, a kanały umieszczone w naszym serwisie to abstrakcja abstrakcji. Zdecydowaliśmy się skupić na świadomych celach wydawców i korzyściach, jakich oczekują, toteż staraliśmy się ograniczyć do niezbędnego minimum zastosowanie żargonu koniecznego do zachowania komunikacji z wydawcami. Chcieliśmy także mieć pewność, że mówimy jasno i wyraźnie.

Od czasu, gdy RSS definiuje szczególny format kanałów i nie jest to format jedyny, nie chcieliśmy używać tego terminu w jakimkolwiek tekście o charakterze ogólnym. Gorliwie nazywaliśmy kanały \”kanałami\” i jedynym odstępstwem na rzecz żargonu była konieczność wynikająca ze specyficznych technicznych wyborów, których wymagał interfejs użytkownika.

Czy przeprowadziliście dużo badań przed startem serwisu?

Przed pierwszym uruchomieniem serwisu, w lutym 2004, nie rozesłaliśmy zbyt wielu listów z informacjami o tym wydarzeniu. Przykładowo, Ajax do FeedBurnera trafił dopiero w lecie 2005. Upewniliśmy się, że nasz projekt działa w popularnych przeglądarkach, a stosowana przez nas terminologia \”została przetestowana\” przez ludzi dla których kanały, usługi sieciowe, a nawet blogowanie jest nowością.

Jakich narzędzi użyto do tworzenia Feed- Burnera i jak je stosowano?

Jesteśmy gorącymi fanami OS X-a i TextMate\’a, toteż większość kodu szablonów i arkuszy stylów została wprowadzona ręcznie. Skorzystaliśmy z CSV do przygotowania wersji kontrolnej, uruchomiliśmy skromne, lokalne środowiska testowe na naszych laptopach, posiłkując się Tomcatem i infrastrukturą MySQL oraz wykorzystując Movable Type w charakterze CMS-a do wprowadzania treści, które w FeedBurnerze mogą zaktualizować inne grupy, a nie tylko te z uprawnieniami kontroli. Grafika to głównie Photoshop, i tylko ja korzystałem z Macromedia Fireworks MX.

Czy możesz wskazać na największe wyzwania związane z tworzeniem FeedBurnera?

Wyzwania pojawiają się stale. Chcielibyśmy utrzymać zaufanie naszych wydawców dzięki solidności i skalowalności naszego rozwiązania. Przed nami poprawa funkcji, które już uruchomiliśmy na bazie informacji otrzymanych od naszych użytkowników oraz nowych pomysłów – jednak stale znajdujemy czas na uruchamianie nowych możliwości. Zapożyczając stwierdzenie z lotnictwa, musimy \”trzymać się przed samolotem\”.

Szczegóły techniczne

Aplikacje FeedBurnera oraz silniki kanałów bazują na Javie, w operacjach bazy danych korzystamy z MySQL. Oferujemy kilka warstw nadmiarowości, dzięki czemu mamy pewność, że kanały są dostępne przez cały czas, we wszystkich strefach czasowych i we wszystkich warunkach ruchu sieciowego. Dystrybuowane \”widgety\”(w rodzaju FeedFlare, Headline Animator czy BuzzBoost), które wydawcy umieszczają na swoich stronach za pomocą JavaScriptu lub prostego HTML-a w celu wspierania interakcji ze swoimi treściami, korzystają z buforowania podręcznego, co ma zmniejszyć czas ładowania na stronie.

To oznacza myślenie na jeden lub dwa kroki naprzód w stosunku do tego, gdzie znajdujemy się dzisiaj, i mamy przygotowany sondażowy plan w stosunku do następnych wyzwań.

Jak wpadłeś na pomysł włączenia reklamowania do kanałów RSS?

To była także część scenariusza, który opisałem wcześniej. Od początku uważamy, że pomoc wydawcom w integracji reklam z treścią udostępnianą w kanałach to zadanie, które trudno wykonać dobrze, ale to jest coś, czego możemy sami się podjąć – przeglądaniem i zatwierdzaniem reklam i śledzeniem ich wykonania.

Dlaczego FeedBurner jest tak bardzo popularny wśród projektantów stron?

Przychodzi mi na myśl bezczelne i beztroskie użycie {stala}#fef8e1{/stala}.

Jak zarządzać serwerem i procesami przy tak wielu kanałach?

Dysponujemy bardzo utalentowanymi pracownikami, którzy od początku pracują nad rozwojem naszej infrastruktury. Inżynier nie napisze kodu, który nie odpowiada skali naszej sieci, a sama skalowalność sieciowych usług jest naszym oczkiem w głowie od momentu powstania firmy. W przypadku projektu musimy pamiętać o owej skali, w przeciwnym razie możemy negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkownika. Co będzie, jeśli wydawca korzystający z naszych usług Email Subscriptions osiągnie pułap 10 tys. klientów? Jednak załadowanie całej tej listy do przeglądania wydaje się być działaniem krótkowzrocznym.

Może cię też zainteresować

Newsy

Plotki na temat czytnika RSS tworzonego przez Facebooka nie milkną. Ich ilość zwiększa również fakt, że jesteśmy bliscy wycofania z rynku dotychczas najpopularniejszego czytnika RSS, czyli Google Reader.

Internet Maker

W dzisiejszym tutorialu po raz kolejny weźmiemy się za możliwości, które dostarcza nam CSS3. Zaprezentuję, jak stworzyć swoje własne, animowane, wysuwane menu społecznościowe z wykorzystaniem CSS3.

Internet Maker

Chcesz opublikować najświeższe wpisy ze swojego blogu na zewnętrznej stronie? A może skopiować treść do własnego serwisu? Pomogą w tym skrypty do wstawiania kanału RSS na stronę.

Newsy

Aby być na bieżąco z nowymi wiadomościami publikowanymi w ulubionym serwisie, nie trzeba ciągle wchodzić na jego stronę. Wyręczy nas w tym czytnik RSS czyli program który na bieżąco pobiera nowe treści....