Połącz się z nami

Newsy

Darmowe nie znaczy złe – ranking bezpłatnych kont pocztowych

Opublikowane

dnia

Kto oferuje największą pojemność kont pocztowych? Gdzie jest najmniej reklam i najlepszy filtr antyspamowy? Jakie są najpopularniejsze dodatkowe funkcje?

E-mail jest jednym z podstawowych narzędzi sieciowych – powstał w 1971 roku za sprawą Raya Tomlinsona (on także wypromował znak tzw. małpy: @, który rozdziela nazwę użytkownika od domeny). Według raportu CBOS-u z 2007 r. do internetu zagląda 36% dorosłych Polaków. Prawie wszyscy (30% ogółu) korzystają z poczty elektronicznej. Połowa tej grupy nie tylko prywatnie, ale także zawodowo.

Darmowe konta pocztowe oferowane są przede wszystkim przez największe portale, takie jak Onet, Wirtualna Polska czy INTERIA. Drugą grupą są dedykowane serwisy e-mailowe, które poza panelem logowania nie oferują zbyt wielu dodatkowych treści (np. http://free.os.pl). Usługi w obu rodzajach witryn są do siebie bardzo podobne. Dlatego w niniejszym rankingu przyjęto te same kryteria oceny wszystkich kont:

  1. Zakładanie skrzynki pocztowej – jak długo trwa, jakie dane należy podać, czy formularz jest łatwo dostępny i przyjazny dla użytkownika.
  2. Liczba domen – w ilu domenach można założyć skrzynkę u danego operatora.
  3. Logowanie – czy pole logowania jest dobrze widoczne, czy reklamy blokują dostęp do panelu, jak długo ładuje się skrzynka pocztowa.
  4. Główny interfejs – jak rozmieszczone są jego elementy, czy łatwo można się wśród nich odnaleźć, jak szybko ładują się podstrony, czy interfejs zawiera błędy.
  5. Skrzynka kontaktów – czy jest łatwo dostępna i prosta w obsłudze, jakie dane dodatkowe (oprócz adresów e-mail) można do niej wpisać.
  6. Dodatkowe funkcje – czy konto jest zintegrowane z innymi usługami sieciowymi.
  7. Spam – czy łatwo włączyć ochronę przed nim, czy właściciel serwisu wysyła na skrzynkę reklamy, ile ich jest.
  8. Pojemność – ile miejsca oferuje operator, jaki jest maksymalny rozmiar przesyłanego pliku.
  9. Problemy techniczne – czy w okresie testów pojawiły się kłopoty z dostępem do usługi, na czym one polegały.

W każdym z opisanych w rankingu serwisie założono konto pocztowe na okres dwóch tygodni. Wszystkie skrzynki zostały opisane za pomocą wymienionych dziewięciu kryteriów. W większości z nich zdobywały od 0 (brak informacji na stronie operatora) do 10 pkt. (produkt doskonały). W kategoriach bonusowych (np. liczba domen) dodatkowo mogły otrzymać od 1 do 5 pkt. za ponadstandardowe usługi. W punkcie Problemy techniczne mogły z kolei stracić od 1 do 5 pkt. za kłopoty z serwerami. Wszystkie testy przeprowadzano w przeglądarce Firefox (wersja 2.0.0.12).

Kogo nie ocenialiśmy i dlaczego?

W sieci znajduje się mnóstwo serwisów oferujących konta pocztowe. Ocenialiśmy te najbardziej znane i oferujące największe możliwości. Pominęliśmy skrzynki, które miały bardzo małą pojemność (np. http://www.poczta.tenbit.pl – 15 MB, http://www.free.polbox.pl – 1 MB, http://www.fastmail. fm – 10 MB). Wyjątek zrobiliśmy dla serwisu http://www.mail.com – głównie ze względu na jego wyjątkową ofertę domen pocztowych (250 sztuk). Nie uwzględnialiśmy kont dostępnych w różnych serwisach tematycznych (np. http://www.poczta.interklasa.pl). Znany serwis http://www.inbox.com odpadł z powodu konieczności podania numeru telefonu komórkowego w celu aktywacji konta.

Gmail

http://www.gmail.com

Zakładanie skrzynki pocztowej. Poczta Google dostępna jest pod adresami: http://www.google.pl (zakładka Gmail) lub \\http://www.gmail.com. Pierwszy krok to kliknięcie linku Zarejestruj się, aby korzystać z usługi Gmail. Załadowany zostanie formularz tworzenia tzw. Konta Google, które umożliwi dostęp do wszystkich usług oferowanych przez tę amerykańską wyszukiwarkę. Procedura jest bardzo krótka, jedynym wyzwaniem może być odczytanie kodu z obrazka zabezpieczającego. Po odebraniu gratulacji należy kliknąć link Jestem gotowy – pokaż mi moje konto i przejść do skrzynki (8/10 pkt.).

Liczba domen. Jedna – gmail.com.

Logowanie. Dostęp możliwy jest za pośrednictwem specjalnej zakładki na pasku narzędzi wyszukiwarki http://www.google.pl lub bezpośrednio przez serwis http://www.gmail.com. Strony nie zawierają żadnych reklam. Po podaniu nazwy użytkownika i hasła załaduje się skrzynka odbiorcza, co trwa długo – do 10 sekund. To w zasadzie jedyna niedogodność podczas całej procedury (7/10 pkt.).

Główny interfejs. Klasyczny, w środku znajdują się odebrane maile, po lewej rozbudowana lista folderów. Użyte czcionki są czytelne i wystarczająco duże. W ramach konta nie ma żadnych \”ciężkich\” reklam, jedynie boksy tekstowe po prawej stronie każdej wiadomości. Ustawienia można wywołać linkiem w prawym górnym rogu. Jest ich sporo. Pogrupowane są w kategorie, widoczne cały czas jako podmenu. Jednocześnie nadal wyświetlane są główne foldery, co ułatwia powrót do przeglądania nowych wiadomości. Podstrony ładują się szybko (9/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Dostępna dzięki linkowi umieszczonemu pod główną listą folderów. Można wyświetlić wszystkie osoby, grupy lub tylko te adresy, z którymi najczęściej wymieniana jest korespondencja. Import i eksport możliwe są za pośrednictwem plików CSV. Ilość dodatkowych informacji, które można przypisać każdej osobie, jest dość ograniczona (podstawowe dane prywatne i służbowe). Można za to dodać zdjęcie znajomego czy własne, uniwersalne pola z kolejnymi alternatywnymi e-mailami, telefonami i opisami (8/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Integracja ze wszystkimi pozostałymi usługami Google (kalendarz, dokumenty, zdjęcia itd.) i systemem czatów (+5 pkt.).

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową nie przyszedł żaden niepożądany mail. Nie są dostępne żadne opcje antyspamu – filtr jest aktywny przez cały czas, wiadomości trafiają do specjalnego katalogu. Mechanizmowi zdarza się oznaczać pożądane maile od zwykłych nadawców jako spam (nie dotyczy adresów, które zapisane są w kontaktach) (6/10 pkt.).

Pojemność. 6,5 GB (ciągle rośnie), maksymalna wielkość jednego przesyłanego pliku to 20 MB. Nie można załączać programów (format .exe) (8/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów nie pojawiły się żadne poważne kłopoty podczas pracy z kontem.

Poczta o2

http://poczta.o2.pl

Zakładanie skrzynki pocztowej. Konto można utworzyć zaglądając do serwisu http://www. poczta.o2.pl. Alternatywnie odpowiedni link znajduje się także na stronie głównej portalu. Po przejściu do formularza należy wybrać login, hasło i podać informacje o sobie. Dobre wrażenie robi kończący procedurę krótki FAQ dotyczący konfiguracji samodzielnego klienta poczty dla osób, które nie lubią korzystać ze skrzynki przez WWW (8/10 pkt.).

Liczba domen. Trzy – o2.pl, go2.pl, tlen.pl (wszystkie aktywne jednocześnie) (+1 pkt.).

Logowanie. Pola \”login\” i \”hasło\” dostępne są zarówno na stronie głównej portalu (kilka reklam, żadna nie blokuje dostępu do panelu), jak i w serwisie http://www.poczta.o2.pl (brak banerów). Można tu dodatkowo zaznaczyć opcję Bezpieczne logowanie, wówczas wykorzystywany jest protokół szyfrujący SSL. Ładowanie skrzynki odbiorczej trwa około 5 sekund (8/10 pkt.).

Główny interfejs. Klasyczny, w środku znajdują się odebrane maile, po lewej lista folderów. Użyte czcionki są czytelne. Przycisk Nowa wiadomość jest bardzo dobrze wyeksponowany, natomiast Opcji trzeba szukać dość długo (link umieszczono na samej górze witryny). Tu można ustalić zasady zapisywania wysłanych maili, awatara, skórkę, zmienić hasło czy włączyć vacation reply. Poszczególne podstrony ładują się bardzo szybko. W ramach interfejsu są dwa niewielkie banery. (7/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Link do niej znajduje się po lewej stronie ekranu, pod folderami. Grupę znajomych można wyświetlić jako jedną zbiorczą listę (sortując ją według adresu, pseudonimu, nazwiska itp.) lub w ramach grup (osobna zakładka). Podczas dodawania kontaktu opcjonalnie podaje się datę urodzenia, miasto, telefony czy stronę WWW. Import/eksport obejmuje wiele rodzajów plików oraz typów programów (8/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Integracja z komunikatorem internetowym Tlen (http://www.tlen.pl) (+3 pkt.).

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową przyszły 22 niepożądane maile, które były reklamami nadanymi przez właściciela serwisu. Filtr spamu można konfigurować w kategorii Filtrowanie. Można tam edytować białą i czarną listę (2/10 pkt.).

Pojemność. 10 GB, maksymalna wielkość jednego przesyłanego pliku to 100 MB (9/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni nie pojawiły się żadne poważne kłopoty podczas pracy z kontem.

Poczta – INTERIA.PL

http://poczta.interia.pl

Zakładanie skrzynki pocztowej. Na stronie głównej INTERII znajduje się jedynie link do serwisu pocztowego (http://poczta.interia.pl). Link Załóż bezpłatne konto jest dobrze widoczny. Procedurę zakładania skrzynki pocztowej podzielono na kilka etapów. W pierwszym należy wypełnić rubryki login, hasło oraz pytanie pomocnicze. W kolejnym dane marketingowe. W następnym informacje osobiste (nieobowiązkowe). Ostatni krok to akceptacja regulaminu (6/10 pkt.).

Liczba domen. Dziewięć – interia.pl, poczta.fm, interia.eu, 1gb.pl, 2gb.pl, vip.interia.pl, serwus.pl, akcja.pl, czateria.pl (+3 pkt.).

Logowanie. Strona główna portalu pozbawiona jest panelu logowania. Trzeba kliknąć link Poczta, aby trafić do serwisu http://poczta.interia. pl, gdzie należy podać login, wybrać domenę, w której utworzono skrzynkę i wpisać hasło. Dostępne jest połączenie szyfrowane (SSL). Ładowanie inboksu trwa około 5 sekund (6/10 pkt.).

Główny interfejs. Klasyczny, ale \”ciężki\”. W środku znajdują się odebrane maile, po lewej lista folderów. Poszczególne pola wypełnione są kontrastowymi kolorami, rozkład przycisków przypomina interfejs Eksploratora Windows. Użyte czcionki są małe, ale dość czytelne. Link do ustawień jest niewielki, umieszczony na górze witryny. Jest sporo opcji (antyspam, autoresponder, zmiana hasła, powiadomienia SMS), poszczególne podstrony ładują się szybko. Do interfejsu dodano jeden baner (7/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Dostęp do skrzynki kontaktów za pośrednictwem linku w górnym panelu nawigacyjnym (Kontakty). Adresów nie można dzielić na grupy. Do każdego adresu można dopisać dodatkowo jedynie numer telefonu czy komunikatora. Import i eksport (do Gmaila, Outlooka i Thunderbirda) są możliwe (6/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Terminarz/kalendarz (+1 pkt.).

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową przyszło 6 maili niepożądanych, które były reklamami nadanymi przez właściciela serwisu. Opcje filtra umieszczone zostały w kategorii Antyspam. Można tam włączyć filtr oraz edytować białą i czarną listę (6/10 pkt.).

Pojemność. Nieograniczona, maksymalny rozmiar jednego przesyłanego pliku to 50 MB (9/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów nie pojawiły się żadne poważne kłopoty podczas pracy z kontem.

Poczta AOL

http://poczta.aol.pl

Zakładanie skrzynki pocztowej. Na stronie głównej AOL znajduje się specjalny baner. Po jego kliknięciu użytkownik zostaje przekierowany do serwisu http://poczta.aol.pl, gdzie umieszczono duży, zielony przycisk Załóż konto!. Cała procedura jest bardzo krótka i polega na wypełnieniu pojedynczego formularza z podstawowymi informacjami osobistymi, co trwa najwyżej dwie minuty (8/10 pkt.).

Liczba domen. Jedna – aol.pl.

Logowanie. Na stronie głównej http://www..aol.pl (jeden baner) znajduje się jedynie link do odrębnego panelu (brak reklam), gdzie należy podać pełny e-mail oraz hasło. Użytkownik nie zostaje jednak przeniesiony do skrzynki odbiorczej, ale wraca na stronę główną, gdzie po naprowadzeniu wskaźnika myszy na link Poczta zamiast polecenia Zaloguj pojawia się miniaturowy inbox. Dopiero ponowne wybranie linku Poczta przekierowuje do właściwego serwisu. Całość trwa bardzo długo i wprowadza w błąd (2/10 pkt.).

Główny interfejs. Klasyczny, w środku znajdują się odebrane maile, po lewej lista folderów. Użyte czcionki są czytelne. Niestety, interfejs jest przeładowany. Na stronie startowej skrzynki odbiorczej wyświetlana jest reklama oraz aktualności z portalu. Dodatkowo w tle pojawia się irytująca informacja głosowa o nowych e-mailach oraz – od czasu do czasu – dymki z podpowiedziami (te elementy można wyłączyć). Link do ustawień jest bardzo mały, umieszczony na górze. Dodatkowo wyświetlany jest duży baner (5/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Dostępna dzięki linkowi pod oknem folderów po lewej stronie. Nie oferuje możliwości eksportu/importu adresów. Zamiast grup e-maile można dzielić na tak zwane listy dystrybucyjne lub kategorie. Do każdego adresu można dopisać dodatkowe informacje związane z pracą, domem lub rodziną (7/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Terminarz/kalendarz, lista zadań do wykonania, integracja z komunikatorem internetowym AIM (http://www.aim.com) (+4 pkt.).

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową nie przyszedł żaden niepożądany mail. Opcje antyspamu są umieszczone w kategorii Kontrola spamu. Można tam zmienić czułość filtra (podczas testów – średnia), włączyć blokadę grup nadawców (ale nie pojedynczych adresów) oraz zdecydować, czy automatycznie usuwać spam czy może przenosić go do specjalnego katalogu (10/10 pkt.).

Pojemność. Nieograniczona, maksymalna wielkość jednego przesyłanego pliku to 16 MB (7/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów pojawiły się pewne kłopoty podczas pracy z kontem (2-krotny, krótki pad serwera) (-1 pkt.).

Wirtualna Polska

http://poczta.wp.pl

Zakładanie skrzynki pocztowej. Aby korzystać z poczty Wirtualnej Polski, należy odwiedzić serwis http://poczta.wp.pl. Odpowiedni link znajduje się także na stronie głównej WP, ale pełno tam reklam, co utrudnia nawigację. Klikając duży, żółty przycisk Załóż konto! można wybrać bezpłatną skrzynkę podstawową lub komercyjną \”Poczta PRO\”. Kolejny etap to wybranie loginu, hasła i wpisanie danych osobowych. Cała procedura trwa najwyżej dwie minuty i kończy się wyświetleniem linku Przejdź do poczty na WWW (7/10 pkt.).

Liczba domen. Jedna – wp.pl.

Logowanie. Możliwe jest bezpośrednio z adresu http://poczta.wp.pl (tu nie ma reklam) oraz ze strony głównej WP (co najmniej dwa duże banery, nie przysłaniają jednak linku Zaloguj się), niestety w tym drugim przypadku nie ma pól \”login\” i \”hasło\”. Kliknięcie odnośnika przekierowuje pod adres http://poczta.wp.pl, co wydłuża całą procedurę. Skrzynka odbiorcza ładuje się kilka sekund (7/10 pkt.).

Główny interfejs. Klasyczny, w środku znajdują się odebrane maile, po lewej lista folderów. Użyte czcionki są dość czytelne, ale małe. U góry umieszczono zakładki, wśród nich Opcje, gdzie można włączyć antyspam, zmienić hasło, zarządzać folderami, dodawać aliasy czy ustawić inny layout (skórkę). Poszczególne podstrony ładują się szybko, choć czasem zdarzają się krótkie przerwy w dostępie do serwera. W ramach głównego interfejsu wyświetlany jest jeden duży baner (7/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Dostępna na górnej liście zakładek (Adresy). W ramach niej tworzy się grupy czy przegląda alfabetyczną listę znajomych. Do każdego adresu można dodatkowo dopisać: pseudonim, telefon, adres domowy czy firmowy, datę urodzenia. Książkę można zaimportować (plik w formacie CSV) lub wyeksportować do programu pocztowego (kilka najpopularniejszych do wyboru) (9/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Terminarz/kalendarz, czytnik RSS (+2 pkt.).

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową przyszło 9 maili niepożądanych, które były reklamami nadanymi przez właściciela serwisu. W kategorii Obsługa przychodzących listów można zmienić czułość \”spamometru\” (podczas testów było domyślne 6), edytować białą i czarną listę (4/10 pkt.).

Pojemność. 3 GB, maksymalna wielkość jednego przesyłanego pliku to 50 MB (7/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów pojawiały się kilkusekundowe przerwy w pracy serwera (-2 pkt.).

mail.com

http://www.mail.com

Zakładanie skrzynki pocztowej. Konto można założyć korzystając z linku Sign Up Now na stronie głównej serwisu http://www.mail.com. Sama procedura trwa trochę długo, ponieważ podzielona jest na kilka kroków. W pierwszej fazie należy wpisać login i wybrać domenę, w której utrzymywana będzie skrzynka. Kolejny etap wiąże się z podaniem informacji osobistych. Krok trzeci pozwala wybrać jedno z płatnych kont lub przejść od razu do darmowej wersji (7/10 pkt.).

Liczba domen. Około 250 (akademickie, miasta, kraje, zainteresowania, zawody itp.) (+5 pkt.).

Logowanie. Odbywa się bezpośrednio z poziomu strony http://www.mail.com. Nie ma tutaj żadnych reklam. W niewielkim panelu w prawym górnym rogu trzeba podać pełen adres email (przy takiej liczbie oferowanych domen jest to konieczne) oraz hasło. Po kliknięciu Sign In rozpocznie się ładowanie skrzynki odbiorczej, które może trwać 20 sekund (4/10 pkt.).

Główny interfejs. Klasyczny, w środku znajdują się odebrane maile, po lewej lista folderów. Użyte czcionki są czytelne, ale niezbyt duże. Po zalogowaniu użytkownik widzi reklamę oraz aktualności. Dopiero kliknięcie Inbox przenosi do skrzynki odbiorczej. Poszczególne elementy ładują się dość wolno. Opcje dostępne są w postaci porozrzucanego zestawu linków. Wybranie jednego z nich otwiera nową podstronę, aby ustawić inną, trzeba kliknąć Wstecz (4/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Dostępna na górnej belce nawigacyjnej (Addresses). E-maile wyświetlane są jako pełna lista lub jej fragment (alfabetycznie). Dostępna jest opcja tworzenia grup, a także zaawansowana wyszukiwarka. Możliwość dopisywania dodatkowych informacji do wszystkich kontaktów. Wadą jest brak opcji eksportu i importu (8/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Terminarz/kalendarz, notatnik (+1 pkt.).

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową nie przyszedł żaden niepożądany mail. Opcje antyspamu umieszczone zostały w kategorii Junk Mail and E-mail Filters. Można tam edytować czarną listę (8/10 pkt.).

Pojemność. 10 MB, brak informacji o maksymalnej wielkości przesyłanego pliku (1/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów nie pojawiły się żadne poważne kłopoty podczas pracy z kontem.

free.os.pl

http://free.os.pl

Zakładanie skrzynki pocztowej. Na stronie głównej serwisu (http://free.os.pl) należy wybrać opcję Załóż konto. Pierwszy krok polega na sprawdzeniu dostępności loginu w wybranej domenie. Jeśli test wypadnie pozytywnie, trzeba kliknąć Zakładam. W formularzu wystarczy wpisać podstawowe dane. Problemem jest obrazek zabezpieczający – całkowicie nieczytelny. Do tego po kliknięciu Powrót, aby ponownie wpisać kod, formularz resetuje się i wszystkie informacje trzeba podawać od nowa. Sam interfejs jest prosty, ale wygląda dość archaicznie (6/10 pkt.).

Liczba domen. Szesnaście – os.pl, va.pl, iv.pl, bajery. pl, fuks.pl, gog.pl, skejt.biz, ziomek.biz, fuks.info, oferujemy.info, twoj.info, twoja.info, boy.pl, najx.com, e-mail.net.pl, adresik.com (+4 pkt.).

Logowanie. Możliwe dzięki panelowi dostępnemu pod adresem http://free.os.pl (jedyne reklamy to dwa małe banery z boku). Należy podać cały e-mail oraz hasło. Interfejs jest bardzo prosty i \”lekki\” – ładowanie inboksa trwa ok. 3 sekund (10/10 pkt.).

Główny interfejs. Nietypowy, bez listy folderów po lewej stronie, za to z rozbudowanym zestawem zakładek na górze. Tam też znajduje się duży, wyraźny link prowadzący do ustawień (opcje wysyłania, zapisywania, edycja czarnej i białej listy). Poszczególne elementy interfejsu ładują się bardzo szybko. Widoczny jest jeden duży baner i kilka tekstowych linków reklamowych (7/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Dostęp do niej znajduje się na górnym panelu nawigacyjnym. Nie ma żadnego podziału na grupy ani możliwości eksportu czy importu. Wszystkie adresy wyświetlane są w ramach jednej zbiorczej listy. Każdy kontakt można opisać za pomocą podstawowych danych (3/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Brak.

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową przyszły 3 niepożądane maile, które były reklamami nadanymi przez właściciela serwisu. Opcje filtra umieszczone zostały w kategorii Ustawienia. Można tam edytować białą i czarną listę (6/10 pkt.).

Pojemność. 500 MB, maksymalna wielkość jednego przesyłanego pliku to 25 MB (5/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów nie pojawiły się żadne poważne kłopoty podczas pracy z kontem.

LycosMail

http://mail.lycos.com

Zakładanie skrzynki pocztowej. Konto można stworzyć za pomocą dużego panelu na http:// www.lycos.com lub http://mail.lycos.com (wybieramy opcję Sign Up). Formularz rejestracyjny jest bardzo prosty i obejmuje jedną podstronę. Zakładając konto w Lycosie należy podać inny e-mail, na który może zostać wysłane zapomniane hasło. Osoby, które nie mają skrzynki, muszą wpisać fikcyjny adres. Obrazek zabezpieczający jest mało czytelny. Po wypełnieniu wszystkich pól użytkownik zostaje przekierowany bezpośrednio do inboksu (6/10 pkt.).

Liczba domen. Jedna – lycos.com.

Logowanie. Możliwe za pośrednictwem strony głównej http://www.lycos.com (brak reklam) oraz serwisu http://mail.lycos.com (jeden baner). Wszystko jest proste i przejrzyste. Jedyna wada to dosyć długi czas ładowania się skrzynki odbiorczej – ok. 10 sekund (7/10 pkt.).

Główny interfejs. Klasyczny, w środku znajdują się odebrane maile, po lewej lista folderów. Użyte czcionki są niezbyt czytelne i za małe. Opcje dostępne są na liście katalogów, którą użytkownik widzi cały czas. Niestety, w ustawieniach zamiast przejrzystego zestawienia umieszczono losowo porozrzucane linki. Wybranie jednego z elementów otwiera nową podstronę, aby ustawić inną opcję, trzeba użyć przycisku Wstecz. W serwisie jest sporo reklam – trzy duże banery (5/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Dostęp do niej możliwy jest za pośrednictwem linku poniżej folderów, w lewym górnym rogu witryny. Kontakty dzielą się na grupy, wyświetlają alfabetycznie, dostępne są też opcje importu i eksportu (tylko Outlook). Możliwość dopisywania informacji dodatkowych do każdego kontaktu (6/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Brak.

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową nie przyszedł żaden mail niepożądany. Opcje antyspamu umieszczone zostały w kategorii Spam Filters. Można tam włączyć filtr oraz dopisać nadawców do białej i czarnej listy (8/10 pkt.).

Pojemność. 3 GB, nie ma ograniczenia maksymalnej wielkości przesyłanego pliku (8/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów nie pojawiły się żadne poważne kłopoty podczas pracy z kontem.

Gazeta.pl – Poczta

http://poczta.gazeta.pl

Zakładanie skrzynki pocztowej. Potencjalnego użytkownika już na starcie zniechęcają reklamy umieszczone nie tylko na stronie głównej (http:// www.gazeta.pl), ale także w samym serwisie pocztowym (http://poczta.gazeta.pl). Czasami pojawia się pływający baner. Dopiero po jego zamknięciu można wybrać opcję Załóż konto. Wszystkie potrzebne do stworzenia skrzynki informacje można wpisać na jednej podstronie. Podczas testów natychmiastowe zalogowanie się nie było możliwe z powodu kilkuminutowego padu serwera (3/10 pkt.).

Liczba domen. Jedna – gazeta.pl.

Logowanie. Niemożliwe jest zalogowanie się do poczty z poziomu strony głównej portalu. Trzeba kliknąć link Poczta, który przekierowuje na adres http://poczta.gazeta.pl. Serwis nie robi najlepszego wrażenia. Oprócz dwóch banerów pojawia się czasem pływająca reklama, która częściowo przysłania panel logowania. Dopiero po zamknięciu pop-upu można wpisać login i hasło. Ładowanie się skrzynki odbiorczej trwa około 15 sekund (3/10 pkt.).

Główny interfejs. Jest klonem Gmaila, Gazeta.pl korzysta z mechanizmu poczty opracowanego przez Google (9/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Jak wyżej (8/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Integracja z usługami Google za pośrednictwem Gazeta.pl (+5 pkt.).

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową przyszły 4 niepożądane maile, które były reklamami nadanymi przez właściciela serwisu. Brak opcji antyspamu, jak w Gmailu. (5/10 pkt.).

Pojemność. Jak w Gmailu (8/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów kilkakrotnie pojawiły się problemy podczas pracy z kontem (dłuższe pady serwera na etapie logowania się) (-2 pkt.).

Windows Live

http://mail.live.com

Zakładanie skrzynki pocztowej. Dostęp do poczty Microsoftu możliwy jest za pośrednictwem serwisu http://www.live.com po wybraniu opcji Hotmail lub pod adresem http://mail.live.com. Umieszczony tam panel jest mało przyjazny. Po prawej znajduje się pole Zarejestruj, które wbrew pozorom nie pozwala na założenie nowej skrzynki, ale służy do logowania się. Aby stworzyć konto, trzeba wybrać link Zapisz mnie. Wyświetli się strona z opisem usługi i przyciskiem Zacznij korzystać. Po jego kliknięciu pojawi się formularz z danymi do wypełnienia. Jest dość prosty, choć niełatwo odczytać obrazek zabezpieczający. Ostatni krok to wybranie wersji poczty: klasycznej lub pełnej (podczas testów korzystano z tej drugiej) (4/10 pkt.).

Liczba domen. Dwie – windowslive.com, hotmail.com (+1 pkt.).

Logowanie. Zalogowanie się za pośrednictwem strony http://www.live.com nie jest możliwe. Należy skorzystać z linku Hotmail, który przeniesie pod adres http://mail.live.com. Tam trzeba podać pełny adres e-mail i hasło. Inbox ładuje się długo – ok. 10 sekund (4/10 pkt.).

Główny interfejs. Klasyczny, w środku znajdują się odebrane maile (po kliknięciu linku Skrzynka odbiorcza), po lewej lista folderów. Użyte czcionki nie są zbyt czytelne, tekst za mały. Dostęp do opcji możliwy jest za pośrednictwem niewielkiego linku po prawej. Wyświetlona zostaje lista skórek oraz możliwych układów okienek. Dopiero po wybraniu Więcej pojawią się pozostałe elementy. Niestety praca z każdym wymaga otwarcia nowej podstrony (co trwa dość długo) – aby wybrać inną opcję, trzeba wrócić do głównej listy (3/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Znajduje się w dolnym lewym rogu. Kontakty można zaimportować z Hotmaila, Yahoo!, Gmaila czy Outlooka. Dostępna jest także opcja eksportu do pliku CSV. Adresy wyświetlane są jako zbiorcza lista lub z podziałem na grupy. Do każdego kontaktu można dopisać dodatkowe informacje (8/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Integracja między innymi z serwisem Spaces (hosting plików) i OneCare (antywirus) (+3 pkt.).

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową nie przyszedł żaden niepożądany mail. Opcje antyspamu umieszczone zostały w kategorii Wiadomości – śmieci. Można tam zmienić poziom filtrowania (podczas testów aktywny był standardowy), włączyć raportowanie czy edytować białą i czarną listę (10/10 pkt.).

Pojemność. 5 GB, brak informacji o maksymalnej wielkości przesyłanego pliku (4/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów nie pojawiły się żadne poważne kłopoty podczas pracy z kontem.

Yahoo! Mail

http://mail.yahoo.com

Zakładanie skrzynki pocztowej. Aby korzystać z poczty Yahoo!, należy wejść na stronę http://www.yahoo.com lub http://mail.yahoo.com i wybrać opcję Sign Up. Pojawi się formularz rejestracyjny, w ramach którego trzeba podać podstawowe informacje osobiste, wybrać login oraz hasło. Zostanie utworzone tak zwane Yahoo! ID, które umożliwi dostęp do wszystkich usług amerykańskiego portalu, w tym poczty. Specjalny link pozwoli na przejście do skrzynki (8/10 pkt.).

Liczba domen. Jedna – yahoo.com.

Logowanie. Na http://www.yahoo.com kliknięcie Sign In w polu Mail powoduje przekierowanie do serwisu http://login.yahoo.com, gdzie należy podać Yahoo! ID i hasło. Zamiast inboksu wyświetla się ponownie strona główna portalu z miniaturową skrzynką odbiorczą. Ponowne wybranie opcji Mail pozwala przejść do głównego interfejsu (2/10 pkt.).

Główny interfejs. Klasyczny (w środku znajdują się odebrane maile, po lewej lista folderów), ale podobnie jak w przypadku AOL mocno przeładowany. Zanim pojawi się skrzynka odbiorcza użytkownik musi zapoznać się z pływającą informacją na temat nowych usług w Yahoo! Mail. Strona główna inboksa zawiera jedną reklamę, linki do najpopularniejszych aktualności w portalu oraz mnóstwo dymków z podpowiedziami (trzeba je zamykać ręcznie). Opcje schowane są przy prawym brzegu ekranu. Jest ich sporo, w tym sześć \”skórek\” (4/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Umieszczono ją w ramach głównej listy folderów (Contacts). Adresy można dzielić na grupy i importować je, ale tylko z niektórych amerykańskich serwisów pocztowych (AOL, Gmail, Hotmail, Yahoo itp.). Eksport do pliku nie jest możliwy. Do każdego kontaktu można dopisać dodatkowe informacje – jest kilka pól na loginy różnych komunikatorów, pięć numerów telefonów, dokładny adres domowy, daty urodzin i rocznic (8/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Terminarz/kalendarz, notatnik, czytnik kanałów RSS (+2 pkt.).

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową nie przyszedł żaden niepożądany mail. Opcje antyspamu umieszczone zostały w kategorii Spam. Można tam włączyć blokadę pojedynczych nadawców lub elementów multimedialnych w wiadomościach, a także zdecydować jak często folder spamu ma być opróżniany (10/10 pkt.).

Pojemność. Brak informacji na temat pojemności konta i maksymalnej wielkości przesyłki (0/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów nie pojawiły się żadne poważne kłopoty podczas pracy z kontem.

Poczta – Onet.pl

http://poczta.onet.pl

Zakładanie skrzynki pocztowej. Serwis pocztowy znajduje się pod adresem http://poczta.onet.p. Onet nie umieszcza na swojej stronie głównej bezpośredniego linku pozwalającego stworzyć nową skrzynkę. Widoczny jest tylko odnośnik Poczta w menu. Po jego kliknięciu wyświetlony zostaje panel logowania wraz z przyciskiem Załóż konto. Procedurę wydłużono dzieląc ją na etapy. W pierwszej fazie trzeba podać login i sprawdzić, czy jest wolny. Kolejny krok to wybór domeny, potem hasła i pytania pomagającego w jego odzyskaniu. Na następnych stronach wpisuje się dane prywatne oraz akceptuje regulamin (6/10 pkt.).

Liczba domen. Osiem – amorki.pl, autograf.pl, buziaczek. pl, onet.eu, op.pl, poczta.onet.eu, poczta. onet.pl, vp.pl (+3 pkt.).

Logowanie. Na stronie głównej Onetu nie można się zalogować. Należy kliknąć link Poczta, który prowadzi do serwisu http://www.poczta.onet.pl (jeden baner). Tam podaje się login (pełny adres e-mail), hasło i ewentualnie zaznacza opcję Loguj bezpiecznie. W ciągu kilku sekund załaduje się skrzynka odbiorcza (6/10 pkt.).

Główny interfejs. Klasyczny, w środku znajdują się odebrane maile, po lewej lista folderów. Użyte czcionki są niezbyt czytelne i za małe. Dostęp do opcji jest możliwy poprzez link na górze – tu można zmienić ustawienia folderów, utworzyć reguły wiadomości, edytować czarną i białą listę spamu, zmienić wygląd inboksu. Poszczególne elementy są bezładnie rozrzucone. Podstrony ładują się dość szybko, ale po zakończeniu pracy z jedną opcją trzeba wrócić do poprzedniego adresu. Interfejs zawiera dwa banery (5/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Dostęp do niej możliwy jest po kliknięciu niewielkiego linku w górnym prawym rogu. Kontakty przegląda się w ramach jednej zbiorczej listy lub wybiera alfabetycznie. Podczas dodawania osoby można podać jedynie niektóre dodatkowe dane (w tym numer komunikatora, faksu i telefonu), ale za to można wpisać dowolną liczbę adresów e-mail (oddzielając je średnikiem). Kontaktów niestety nie można dzielić na grupy, nie ma też opcji eksportu/importu (4/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Brak.

Spam. W ciągu dwóch tygodni na skrzynkę testową przyszło 7 niepożądanych maili, które były reklamami nadanymi przez właściciela serwisu. Filtr chroniący przed niechcianą korespondencją można skonfigurować w kategorii Wiadomości. Można tam edytować białą i czarną listę. W dziale \”Inteligentna Poczta\” można zapisać się do programu OnetAntySpam, czyli w praktyce włączyć filtr poczty (5/10 pkt.).

Pojemność. 1 GB, maksymalna wielkość jednego przesyłanego pliku to 10 MB (4/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów nie pojawiły się żadne poważne kłopoty podczas pracy z kontem.

Poczta Gery.pl

http://poczta.gery.pl

Zakładanie skrzynki pocztowej. Utworzenie nowego konta możliwe jest zarówno z poziomu strony głównej (http://www.gery.pl), jak i serwisu (http://poczta.gery.pl). Pod tym drugim adresem nie ma reklam. Link Zarejestruj się jest mało widoczny (znajduje się pod panelem logowania po lewej). Gery.pl nie wymaga podawania żadnych informacji osobistych. Trzeba tylko wpisać login, hasło, pytanie pomocnicze i odpowiedź (9/10 pkt.).

Liczba domen. Jedna – gery.pl.

Logowanie. Do konta można uzyskać dostęp zarówno poprzez stronę główną portalu (jeden typowy baner i jeden pływający), jak i serwis http://poczta.gery.pl (brak reklam). Po wpisaniu loginu i hasła zostanie załadowany inbox, co trwa do 15 sekund (6/10 pkt.).

Główny interfejs. Klasyczny, bardzo prosty, w środku znajdują się odebrane maile, po lewej lista folderów. Użyte czcionki są nieczytelne i za małe. Link do opcji umieszczono w górnym prawym rogu. Niewiele ustawień – można zmienić język i hasło oraz zarządzać folderami. Podstrony ładują się długo, praca serwera jest wolna. Interfejs nie zawiera żadnych reklam (6/10 pkt.).

Skrzynka kontaktów. Link do niej znajduje się w prawym górnym rogu. Książka jest bardzo prosta – nie można dodawać grup ani eksportować/importować danych. Wpisując osobę podaje się tylko imię, nazwisko i e-mail, nie można dodać innych informacji (3/10 pkt.).

Dodatkowe funkcje. Brak.

Spam. W ciągu 2 tygodni na skrzynkę testową nie przyszedł żaden spam. Użytkownik nie ma dostępu do żadnych opcji antyspamu (7/10 pkt.).

Pojemność. 1 GB, maksymalna wielkość jednego przesyłanego pliku to 20 MB (5/10 pkt.).

Problemy techniczne. W ciągu dwóch tygodni testów wielokrotnie pojawiły się poważne kłopoty podczas pracy z kontem (długie pady serwera średnio przy co trzecim logowaniu) (-4 pkt.).

Kontynuuj czytanie
1 komentarz

1 komentarz

  1. dupek

    02/12/2018 o 07:32

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Technologie

Marka odzieżowa Supreme wypuszcza telefon komórkowy

Klasyczna komórka za cenę smartfona?

Opublikowane

dnia

Producenci odzieży coraz chętniej flirtują z technologią – logo Gucci, Louis Vuitton czy Michaela Korsa pojawia się na głośnikach, powerbankach i innych gadżetach. Marka streetwear Supreme nie chciała być gorsza i opracowała… telefon komórkowy ze swoim logiem.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Kontrolery DualShock 4 w czterech nowych kolorach

W planach także headset o barwie różowego złota.

Opublikowane

dnia

PlayStation 4 może pochwalić się bogatym wyborem gadżetów, który jest na bieżąco rozszerzany o nowe propozycje. Tym razem Sony przygotowało cztery nowe wersje kolorystyczne pada do swojej konsoli i pasujący do jednej z nich headset.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Telewizor The Frame 2019: bo liczy się sztuka. I kropka (kwantowa)

W tym roku The Frame zaskoczy miliardem odcieni barw.

Opublikowane

dnia

Telewizor The Frame w nowej odsłonie od dziś jest dostępny w salonach Samsung Brand Store w całej Polsce. Ten unikatowy produkt w niezwykły sposób łączy nowoczesne technologie ze sztuką i jednocześnie sprawia, że staje się ona bardziej przystępna. Kolejny odcinek serialu właśnie się skończył? Teraz możesz nacieszyć oczy obrazem ulubionego malarza.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Kultura

Netflix przygotowuje nowy serial z He-Manem

Showrunnerem projektu zostanie Kevin Smith.

Opublikowane

dnia

Po ciepło przyjętym re-boocie popularnego serialu z lat 80 She-Ra, Netflix zabrał się za kolejną serię osadzoną w tym uniwersum. Masters of the Universe: Revelation będzie kontynuacją kultowej kreskówki He-Man i Władcy Wszechświata.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Technologie

Spotify dla rodziny z nowymi funkcjami

Kontrola rodzicielska i możliwość tworzenia wspólnych playlist.

Opublikowane

dnia

Pakiet rodzinny Spotify do tej pory był często wykorzystywany przez grupy znajomych, którzy chcieli zaoszczędzić na dostępie do muzyki w trybie Premium – poza ceną i wymaganiem, że wszyscy jego posiadacze muszą mieszkać razem, nie różnił się on niczym specjalnym od klasycznej subskrypcji. Teraz otrzyma on dodatkowe funkcje czyniące go bardziej „rodzinnym” niż poprzednio.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie
Reklama

Popularne