Kiedyś życie było prostsze. Pieniądze trzymało się w banku PKO, benzynę kupowało na stacji CPN, oglądało jeden program telewizji… a domeny wykupywało u jedynego rejestratora – w NASK-u. Monopole na szczęście skończyły się, w tym ten dotyczący rejestracji. Teraz mamy wybór. Rzecz w tym, aby rozsądnie wybrać firmę, która spełni nasze wymagania.
Jeszcze kilkanaście lat temu pisanie artykułu o tym, jak wybrać rejestratora domeny internetowej w Polsce nie miałoby większego sensu. Po pierwsze osoby prywatne nie miały możliwości założenia własnej domeny, ponieważ internet był w zasadzie dostępny dla wąskiego kręgu wtajemniczonych ludzi ze środowiska naukowego.
Drugą przyczyną był fakt, że tak naprawdę nie było możliwości wyboru, ponieważ monopolistą na rynku był NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa). Dynamiczny rozwój sieci spowodował, że jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać firmy oferujące rejestrację domen internetowych. NASK dalej istnieje i ma się dobrze, albowiem pełni w Polsce funkcję krajowego rejestratora nazw internetowych w domenie .pl.
Może więc warto zarejestrować domenę właśnie w NASK-u i mieć pewność, że wszystko będzie dobrze i tanio, skoro jest to koordynator rejestracji? Odpowiedź na to pytanie jest złożona. Na pewno rejestracja domeny w NASK-u daje nam pewność, że nie zostaniemy naciągnięci na wydatki, a firma nie zniknie za kilka miesięcy. Jednak proste porównanie cen obowiązujących w NASK-u z innymi firmami oferującymi tę usługę skłania do poszukiwań tańszej oferty.
Można spytać dlaczego inni mogą oferować usługi taniej, skoro i tak centralny rejestr należy do NASK-u i tam w końcu trafiają wszystkie wnioski, jeśli chodzi o krajową domenę .pl? Trudno odpowiedzieć na to pytanie – prawdopodobnie jest to typowa kwestia marketingowa, a więc nie warto się tym zajmować, dopóki sami nie będziemy chcieli rozpocząć działalności na tym polu.
Kolejnym argumentem przemawiającym za poszukaniem innego rejestratora jest fakt, że NASK nie rejestruje domen globalnych (typu .com, .biz czy .info), nie można też zarejestrować domen krajowych dla państw innych niż Polska.
Obecnie wiele firm oferuje rejestrację domen. Jedne zajmują się wyłącznie procesem rejestracji, inne oferują bardziej kompleksowe usługi: hosting, serwery dedykowane, aż do pełnej obsługi klientów, włącznie z zaprojektowaniem stron WWW czy też utrzymaniem e-sklepów.
Czym się kierować przy wyborze rejestratora?
Trudno jednoznacznie określić kryteria, jakimi należałoby się kierować decydując się na rejestrację domeny internetowej. Jest oczywiście kilka reguł obowiązujących przy każdej takiej transakcji odbywającej się w internecie. Gdy już znajdziemy dostawcę, którego warunki nam odpowiadają, postarajmy się sprawdzić jego wiarygodność. Przyjrzyjmy się stronie firmy – czy wzbudza zaufanie?
Sprawdźmy czy podane są istotne dane: adres (nie skrytka pocztowa) i telefon stacjonarny. Popatrzmy na adres mailowy, czy przypadkiem nie jest to adres z puli darmowej, np. typu xxx@buziaczek.pl. Zazwyczaj takie \”firmy-krzaki\” oferują bardzo tanie usługi. Nie dajmy się na to nabrać.
Bardzo istotną sprawą jest, aby jednocześnie z rejestracją domeny firma oferowała możliwość umieszczenia bezpłatnie jej adresu na swoich serwerach DNS. Brak wpisu w DNS czyni naszą domenę niewidoczną w internecie, a inne firmy dość niechętnie umieszczają adres domeny na swoich serwerach DNS, jeśli z tego zupełnie nic nie mają.
Dość oczywistym kryterium wyboru firmy rejestrującej jest również cena za domeny – należy dokładnie przyjrzeć się aktualnym upustom, które mogą sięgać nawet do kilkudziesięciu procent.
Na czym polega transfer domeny?
Bardzo często w ofercie firm-rejestratorów pojawia się także oferta transferu domen internetowych. Warto przybliżyć to pojęcie. Załóżmy, że kiedyś zarejestrowaliśmy domenę w jakiejś firmie, która przestała nam odpowiadać. Mamy pełne prawo zrezygnować z jej usług i wybrać sobie nową firmę. Taki proces zmiany rejestratora nazywamy właśnie transferem domeny. Od momentu przejęcia obowiązków nowa firma będzie zarządzać wszystkim, co jest związane z naszą domeną. Jeśli transferowaliśmy domenę z NASK-u, nowa firma automatycznie będzie nas reprezentować w kontaktach z NASK-iem.
Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę?
Jeśli już wybraliśmy firmę, w której zarejestrujemy domenę, przyjrzmy się dokładniej w jaki sposób będziemy nią zarządzać. Jest to istotne szczególnie w przypadku, gdy zamierzamy dokonywać jakichś manewrów, jeśli chodzi o umieszczenie naszej domeny na serwerze czy też powiązanie jej z inną posiadaną domeną.
Wiele firm oferuje bardzo wygodne panele administracyjne, które ułatwiają wszystkie czynności. Pamiętajmy jednak, aby bardzo dokładnie czytać wszelkie regulaminy oraz cenniki, bo może się okazać, że w wersji podstawowej obsługa jest co prawda bezpłatna, ale liczba opcji takiej wersji jest ograniczona, natomiast dostęp do wygodnej i pełnej administracji wymaga uiszczania corocznych opłat.
Jeśli więc mamy wątpliwości co do konkretnych funkcji i opłat pobieranych za ich udostępnienie, wyjaśnijmy je z odpowiednim działem firmy przed podpisaniem formalnej umowy. Nie zapominajmy (dotyczy to zresztą wszystkich umów, które podpisujemy) przeczytać szczególnie uważnie wszystkiego, co jest napisane drobnym drukiem.
Co znajdziemy w tabeli?
Załączona tabela ma za zadanie ułatwić wybór firmy, której powierzymy rejestrację domeny.
Nie wszystkie firmy pozwalają na rejestrację dowolnego typu domeny. Zazwyczaj oferta dotyczy wszelkich domen w ramach krajowej domeny .pl, często jest ona uzupełniona o domeny globalne typu .com, .biz lub .info. Tylko nieliczni umożliwiają rejestrację domen należących do innych krajów, w tym bardzo egzotycznych, np. Wysp Świętego Tomasza i Książęcej (domena .st), Tonga (domena .to) czy też Niue (domena .nu). Co ciekawe, ceny takich egzotycznych domen są całkiem przystępne.
Znajdziemy tam także informacje o tym, czy firma prowadzi serwis WHOIS, czyli na ile mamy szansę sprawdzić dostępność danej domeny. Ponadto mamy informację dotyczącą prowadzenia przez firmę wpisu do własnych DNS-ów. Oczywiście jest też cennik (z cenami brutto) – należy jednak zastrzec, że ma on charakter przybliżony, ponieważ ceny są bardzo dynamiczne, a promocja goni promocję. Warto więc na bieżąco sprawdzać ofertę wybranych firm, aby nie przepłacić.
W tabeli można znaleźć informację o tym czy firma oferuje także usługi hostingowe oraz próbę oceny oferty administracyjnej danej firmy. Ostatnia kolumna wskazuje czy dana firma oferuje również rejestrację domen zawierających polskie litery. Zanim jednak zdecydujemy się na taki rodzaj domeny, warto zapoznać się z informacjami o dość istotnych ograniczeniach, którym one nadal podlegają.
W zestawieniach ujęte zostały firmy, które odpowiedziały na naszą ankietę. Ankieta została rozesłana wyłącznie do firm zajmujących czołowe pozycje w statystykach TOP100 Internet Providers umieszczonych na http://www.top100.pl.
Dane zebrane zostały w kwietniu 2006 roku. Ze względu na zmiany cenników i organizowane przez firmy promocje niektóre z podanych cen lub parametrów mogą ulec zmianie.
Uwagi:
[1] – łączny transfer, który można wykorzystać w dowolnym czasie obowiązywania rocznego okresu abonamentowego
bd. – brak danych oznacza, że firma nie prowadzi rejestracji domeny eu. lub w chwili publikacji nie znała jeszcze ceny
b.o. – bez ograniczeń
Rejestrować za granicą?
Możemy pomyśleć o rejestracji domeny za granicą, szczególnie jeśli zamierzamy kupić domenę globalną typu .com, .biz, .net i .info. Gdy przejrzymy ofertę zagraniczną, zauważymy, że właściwie rejestracja kosztuje niewiele. Wiele firm kusi opłatami rzędu kilku, kilkunastu dolarów rocznie. Niestety w beczce miodu mamy też łyżkę dziegciu. Opłaty za przelew pieniędzy za granicę niekiedy przekroczą cenę domeny i cały nasz zysk diabli biorą (a ściślej pazerni bankowcy).
Jeśli jednak mamy sposób na obejście opłat bankowych (przyjaciel pracujący za granicą, pomocna rodzina), myślę, że warto również zastanowić się nad taką opcją. Korzystniej wówczas wykupić domenę od razu na dłuższy czas, aby nie mieć kłopotów z corocznym odnawianiem opłat rejestracyjnych.
Rejestrujemy domenę!
Jeśli już przemyśleliśmy nazwę własnej domeny oraz wybraliśmy dla siebie odpowiedniego rejestratora, pozostaje tylko dokonanie samego procesu rejestracji. Zdecydowałem się na opis rzeczywistej rejestracji domeny internetowej biopaliwo.info w firmie Az.pl (http://www.az.pl), ale rejestracja we wszystkich innych firmach przebiega w zbliżony sposób.
Zanim rozpoczniemy rejestrację, zastanówmy się nad tym, w jaki sposób dokonamy płatności. Jeśli mamy konto internetowe, najprostszym sposobem będzie dokonanie przelewu odpowiedniej sumy na konto rejestratora. Rejestracja domeny internetowej przebiega bezboleśnie. Nie są wymagane żadne szczególne umiejętności informatyczne, wystarcza to, że potrafimy ze zrozumieniem przeczytać tekst i we właściwych rubrykach wpisać podstawowe dane. Gotowi? A więc do dzieła!
{tlo_1}
Krok 1
Początek pracy – sprawdzamy, czy wybrana przez nas domena jest wolna. Zazwyczaj sami rejestratorzy wspomagają ten etap i na swojej stronie umożliwiają sprawdzenie adresu domenowego. Tak też jest w firmie Az.pl.
Na stronie głównej wpisujemy w stosownym polu nazwę naszej domeny (w moim przypadku \”biopaliwo\” – nr 1), wybieramy rozszerzenia, które mają podlegać sprawdzeniu (dla ułatwienia najczęściej poszukiwane rozszerzenia zostały już zaznaczone – nr 2). Musimy pamiętać, że w nazwie domeny nie występują litery WWW. Nie wpisujmy ich więc w pole nazwy domeny.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 2
Pozostaje tylko kliknąć \”Sprawdź\” i jeśli mamy szczęście, otrzymamy listę wolnych domen z odpowiednimi rozszerzeniami. Jak widać, udało mi się i domena biopaliwo.info jest wolna (nr 1). Możemy teraz sprawdzić cenę domeny (zwykle jest to kwota netto) i zaznaczyć odpowiedni kwadrat.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 3
W tym miejscu rejestrator zwykle proponuje, abyśmy związali się z nim nieco bardziej, oferując wykupienie hostingu, na którym nasza domena może zaistnieć (nr 1).
Jeśli podjęliśmy decyzję o takim zakupie, wybieramy stosowną opcję, jednak w naszym przypadku przeprowadzamy tylko proces rejestracji samej domeny (nr 2).
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 4
Teraz możemy zdecydować na jaki czas chcemy zarejestrować domenę (nr 1). Warto się dobrze przyjrzeć cennikowi, ponieważ czasami rejestracja na dłuższy czas niż rok jest korzystna finansowo.
Często też (tak jest i w naszym przypadku) rejestrator kusi nas możliwością bezpłatnego przetestowania przez ograniczony czas jednej lub kilku opcji hostingu. My jednak idziemy dalej, klikając na dole tej strony przycisk \”Kontynuacja zamówienia\”.
{/tlo}
{tlo_1}
Krok 5
Finalizacja zamówienia to już ostatni etap naszych zakupów. Musimy podać wszystkie istotne dane dotyczące nas lub naszej firmy. Tu również wybieramy metodę płatności – zwykle duże firmy rejestrujące dają nam do wyboru kilka różnych sposobów, jest to co najmniej przelew lub płatność kartą kredytową.
Pamiętajmy też, aby w polu adresu mailowego nie podawać maila do nowej domeny, ponieważ na ten adres będzie przesłane potwierdzenie zamówienia, a mail takowy jeszcze oczywiście nie istnieje. Tu też możemy wpisać adresy DNS, które mają obsługiwać naszą domenę. Jeśli nie jesteśmy pewni, co z tym zrobić, pozostawiamy wpisy DNS-ów rejestratora, są one oferowane darmowo.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok 6
Mamy już zamówioną domenę! Jeśli wszystko wykonaliśmy poprawnie (sprawdźmy to – nr 1), w skrzynce powinien już czekać na nas mail od firmy z podziękowaniem oraz informacją o sposobie zapłaty.
Pamiętajmy, aby nie zwlekać z zapłaceniem za domenę, ponieważ dopiero otrzymanie płatności przez rejestratora gwarantuje to, że domena zostanie zarezerwowana właśnie dla nas. Warto na wszelki wypadek wydrukować maile otrzymane od rejestratora – w przypadku sporu o to, kto był pierwszy przy rejestracji jakiejś domeny takie maile mogą stanowić nasz argument w walce.
{/tlo}