Program reklamowy AdSense został zapoczątkowany w marcu 2003 roku, a oddano go do użytku trzy miesiące później. AdSense pozwala niezależnym wydawcom korzystać z sieci reklamodawców Google na zasadzie samoobsługi – po zapisaniu się do programu i krótkiej weryfikacji system umieszcza na stronie zgodne z kontekstem reklamy. Na co trzeba zwrócić uwagę zarabiając dzięki AdSense?
Program AdSense (http://www.google.com/adsense) opiera się na zawartości witryny internetowej. Przyjęto w nim założenie, że jeśli użytkownik odwiedza witrynę poświęconą nieruchomościom, najlepsze będą reklamy z sieci Google związane z nieruchomościami.
Obecnie w Polsce jest zarejestrowanych kilkanaście tysięcy wydawców, w większości autorów niewielkich witryn, którzy liczą, że zarobek z AdSense pozwoli im co najmniej zapłacić za hosting w internecie. W ten sposób można spieniężyć niewielką ilość ruchu na witrynie. Jest też grupa osób nastawiona na większe zyski, niektórym udaje się zarobić na polskojęzycznych serwisach nawet 1000 dolarów miesięcznie lub więcej.
Nie da się jednoznacznie określić ile można zarobić. Jest to uzależnione od liczby wejść na stronę, tematyki, okresu nasilenia w danej branży, wysokości stawek oferowanych przez reklamodawców oraz społeczności, która odwiedza witrynę.
Otwarcie konta
Konto w programie zostanie otwarte po przesłaniu właściwie wypełnionego formularza rejestracyjnego, do którego dostęp otrzymujemy po kliknięciu przycisku Kliknij tutaj, aby przesłać zgłoszenie (zaznaczony na czerwono na rys. 1). Oprócz podstawowych danych adresowych w formularzu należy podać adres i język strony, na której mają zostać umieszczone reklamy. Po weryfikacji czy strona jest zgodna z regulaminem świadczenia tej usługi, konto staje się aktywne.
Program oferuje trzy rodzaje produktów (rys. 2). Najbardziej popularny to AdSense dla treści, który wyświetla reklamy skierowane na unikalną zawartość. Natomiast AdSense dla wyszukiwania oferuje użytkownikom wyszukiwanie w internecie i zarabianie na reklamach pojawiających się dla danych zapytań. Z kolei Skierowania to polecanie przydatnych programów i usług.
{tlo_1}
W kroku pierwszym instalacji (Wybierz typ reklamy) należy zdecydować się pomiędzy typami jednostek reklamowych. W programie oferowane są reklamy w formie tekstowej oraz graficznej lub jednostki linku.
{/tlo}
{tlo_0}
Krok drugi (Wybierz format reklamy i kolory) to wybór z szerokiej gamy formatów reklamowych, począwszy od małych przycisków rozmiarów 125 x 125 do dużych bloków o szerokości 728 pikseli. Pozwala to idealnie wkomponować reklamy w strukturę graficzną strony.
{/tlo}
{tlo_1}
W celu umieszczenia reklam na więcej niż jednej witrynie nie trzeba otwierać nowego konta. Reklamy stworzone przy użyciu kreatora będą działać na wszystkich stronach dowolnych witryn, są one wykrywane automatycznie. Kreator sam dopasuje rozmiar i format reklamy, która zostanie umieszczona na stronie.
{/tlo}
{tlo_0}
W kroku trzecim (Wybierz kanały reklamowe) system proponuje otwarcie kanałów. Kanały umożliwiają wyświetlanie szczegółowych informacji o wynikach poszczególnych stron i jednostek reklam. Przypisując kanał kombinacji stron lub jednostek reklam można śledzić skuteczność baneru długiego w porównaniu ze zwykłym, albo wyniki stron o piłce nożnej w porównaniu ze stronami o koszykówce. Można nawet utworzyć kanał do śledzenia wszystkich osobnych domen, aby móc sprawdzać skąd pochodzą kliknięcia.
{/tlo}
{tlo_1}
W ostatnim kroku (Pobierz kod reklamy) generowany jest kod JavaScript, który należy wkleić do kodu HTML swojej strony w miejscu przewidzianym na reklamę.
{/tlo}
Oczywiste jest, że im bardziej atrakcyjne miejsce, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zauważy i zechce je kliknąć W ten sposób generowany jest zarobek. Od kosztu za kliknięcia (PPC – Pay Per Click) Google pobiera prowizję, reszta trafia do kieszeni wydawcy. Gdy na koncie uzbiera się ponad 100 dolarów, system po ok. 30 dniach od zakończenia kalendarzowego miesiąca zaproponuje wysłanie czeku na wskazany adres.
Jeśli stan konta jest mniejszy niż 100 dolarów, czek zostanie wysłany po 30 dniach od miesiąca, w którym stan konta przekroczył tę kwotę. Taki czek można od ręki zrealizować np. w banku BPH, który oferuje do wyboru dwie opcje wydania gotówki: w złotówkach lub dolarach.
Raporty
Dochody wyświetlamy klikając kartę Raporty (rys. 3) w panelu administracyjnym. Umieszczono tam całkowitą liczbę wyświetleń strony, kliknięć reklam, wskaźnik CTR CTR (Click Through Ratio – stosunek kliknięć reklamy do całkowitej liczby wyświetleń strony z tą reklamą), faktyczne CPM (objaśnienie poniżej) i całkowite zarobki, oraz szczegółowy opis wydajności programu AdSense (dla danej witryny). Te dane pozwolą oszacować ile wydawca jest w stanie rzeczywiście zarobić
Informacje są poufne, o czym informuje punkt 7 zasad i warunków programu. Dlatego nigdzie oficjalnie nie pojawiają się informacje porównawcze podawane przez webmasterów na temat osiąganych przez nich wyników. Jedyna informacja, jaką można się podzielić, jest kwota zarobiona dzięki reklamom. Faktyczne CPM (eCPM) to koszt tysiąca wyświetleń reklamy z perspektywy wydawcy. Określa, ile średnio zarabia się na tysiącu wyświetleń reklam Google.
Program oferuje raporty zaawansowane (rys. 4), które pokazują wyniki z konkretnych stron, albo nawet bardziej spersonalizowane, np. dla konkretnego formatu reklamy. Mamy wtedy wgląd, które ze stron generują największe i najmniejsze dochody. Można wygenerować raport roczny, kwartalny lub szczegółowy wszystkich zarobków dla celów podatkowych. Wszystkie dane można pobrać w formacie .csv i prowadzić na ich podstawie dalsze wyliczenia w arkuszu kalkulacyjnym.
Podatki
W USA każdy wydawca składa zeznanie podatkowe od sumy zarobionej w programie. W Polsce również powinien to uczynić każdy uczestnik programu, choć nie wszyscy o tym wiedzą (rys. 5). Od dochodów z AdSense można rozliczyć się jako osoba fizyczna w Urzędzie Skarbowym. Rozliczenia dokonamy na formularzu PIT-53, bez brania pod uwagę składki ZUS.
Podatek należy zapłacić do 20 dnia następnego miesiąca, w którym otrzymano czek. W przypadku pobrania gotówki w dolarach należy sprawdzić kurs dolara w NBP z dnia realizacji czeku i wyliczyć kwotę w złotówkach. Od otrzymanej kwoty odlicza się 20% kosztów uzyskania przychodu. Z tak obliczonej podstawy wylicza się 19% podatku, który należy zapłacić.
Naciągacze
Ostatnio Google zaostrzył wymagania względem webmasterów, którzy chcą zostać wydawcami. Zgodnie z nimi trzeba przestrzegać wielu nowych i starych zasad.
- Nie wolno nikogo zachęcać do klikania reklam.
- Nie można samemu klikać reklam umieszczonych na swojej stronie oraz zamieszczać reklam na stronach naruszających w jakikolwiek sposób czyjeś prawa autorskie.
- Nie wolno posługiwać się dowolnie wybranym językiem na swojej stronie.
- Nie można publikować treści dotyczących tematów, które zostały wymienione na długiej liście towarów i usług zakazanych, np. leki, używki, bron, hazard itp.
Takie obostrzenia mają związek z fałszywymi kliknięciami Jest to jednoznacznie nieuczciwa praktyka fałszowania wyników systemu płatnych reklam.
Naciągacze wykorzystują ajencyjną naturę sieci reklamodawców Google. Rejestrują się na przykład jako wydawcy, otrzymując zezwolenie na wyświetlanie reklam obok swojej zawartości. Następnie uruchamiane są na tych stronach roboty lub słabo opłacani pracownicy w Indiach albo w Europie Wschodniej, którzy klikają każdą reklamę, zarabiając trochę pieniędzy dla siebie i trochę dla Google, a nieświadomy reklamodawca za to płaci.
Wcześniej naciągaczy było łatwo namierzyć, ale obecnie kiedy są setki tysięcy wydawców, wykrywanie nowych oszustów na bieżąco jest niewykonalne. Wielu reklamodawców twierdzi, że od 25 do 30% budżetu trafia do kieszeni naciągaczy. Do ścigania tego procederu podchodzi się bardzo poważnie, podejmując w tym celu coraz bardziej intensywne wysiłki.
Sam program oferuje bardzo dobre oficjalne wsparcie w postaci FAQ, gdzie znajdują się odpowiedzi na podstawowe pytania, ogólne informacje o programie oraz o innych sposobach płatności.