Dobry system operacyjny pozwala wykorzystać wszystkie możliwości smartphone’a. Odpowiedniki Windowsa, Linuksa i Mac OS-a walczą również na rynku urządzeń mobilnych. Czy któryś z nich wygra?
Smartphone’y zdobywają coraz większą popularność. Nawigacja GPS, dotykowy ekran i WiFi w nieco bardziej rozbudowanym telefonie stają się coraz powszechniejsze. O użyteczności powoli zaczyna świadczyć oprogramowanie, a nie parametry telefonu.
Nawet najlepszy sprzęt nie będzie wykorzystany, jeśli nie pracuje pod kontrolą dobrego systemu operacyjnego. Odpowiedniki systemów znanych z typowych komputerów konkurują wśród urządzeń mobilnych pod postacią Windowsa Mobile, Androida (opartego jądro o Linuksa) i iPhone OS-a. Jednak systemy przygotowane specjalnie na telefony, takie jak np. Symbian, cały czas są obecne na rynku. Przyjrzyjmy się bliżej najczęściej używanym w Polsce systemom.
Windows Mobile
Windows Mobile nie jest okrojoną wersją znanego wszystkim Windowsa, ale samodzielnym systemem Microsoftu opartym o własne jądro. Przygotowano go głównie dla palmtopów, ale w nowszych wersjach obsługuje również połączenia GSM, co pozwala na zastosowanie go w smartphone’ach.
Wbudowana przeglądarka to oczywiście Internet Explorer Mobile a za multimedia odpowiedzialny jest Media Player, ale dostęp do programów jest bardzo duży. Niestety brak jednolitego sposobu instalowania nowych programów, tak jak w iPhone OS-ie albo Androidzie. Niesie to ryzyko dodania niebezpiecznych aplikacji. Microsoft udostępnia Marketplace, ale możliwe jest instalowanie programów również na inne sposoby.
Mobilny Windows dopiero od niedawna natywnie obsługuje ekrany dotykowe. W poprzednich wersjach, cały czas obecnych na rynku, konieczna była do tego zewnętrzna aplikacja dostarczana przez producenta telefonu.
System jest wielozadaniowy, co pozwala na uruchomienie wielu aplikacji, ale ma duże wymagania sprzętowe. W związku z tym dobrze działa tylko w najnowszych i najdroższych smartphone’ach. Ponadto urządzenia wyposażone w ten system działają stosunkowo krótko.
iPhone OS
iPhone OS to uproszczona wersja Mac OS z tym samym jądrem i częścią bibliotek. System wykorzystywany jest tylko na iPhone’ach i niektórych iPodach (wymagany jest procesor ARM).
Największą zaletą iPhone OS jest sposób dystrybucji programów. Apple stworzyło centralny zbiór aplikacji AppStore, w którym każdy może sprzedać swoje dzieło innym użytkownikom. Tworzenie programów jest ułatwione dzięki dostarczonemu API. AppStore pozwala na bezpieczne pobieranie nowych i sprawdzonych programów.
Cechą charakterystyczną iPhone OS-a jest zaawansowana obsługa gestów na dotykowym wyświetlaczu i ładny, szybko działający interfejs.
System wyposażono domyślnie w przeglądarkę Safari, tę samą którą znamy z pozostałych urządzeń Apple’a. Niestety iPhone OS nie pozwala na działanie aplikacji w tle, co tłumaczone jest zmniejszeniem poboru prądu. Mimo to, wykorzystując technologię Push Notification możliwe jest uruchomienie aplikacji po otrzymaniu odpowiedniego powiadomienia. Przykładowo komunikator włączyłby się dopiero, kiedy przyjdzie do niego wiadomość. Nie można jednak uruchamiać w ten sposób wszystkich aplikacji, więc Apple zastanawia się nad sprzętowym umożliwieniem jednoczesnej pracy kilku programów.
Android
Android jest systemem stworzonym przez konsorcjum 34 firm, z których najważniejszy udział ma Google. Oparto go jądro Linuksa, co czyni system bezpośrednią konkurencją dla Windowsa Mobile. Android wykorzystuje wiele technologii znanych z biurkowych komputerów takich jak baza danych SQLite czy biblioteka graficzna OpenGL, która pozwala generować grafikę 2D i 3D.
System posiada własną przeglądarkę opartą o WebKit i kilkanaście aplikacji takich jak klient e-mail integrujący się z GMailem, komunikator oparty o protokół XMPP czy własna maszynę wirtualna Javy. Programy mogą powstawać również w C i C++, co zapewnia programistom większe możliwości. System może być łatwo uzupełniony o nowe aplikacje przy pomocy Android Market, zbioru programów podobnego do AppStore.
Android potrafi obsługiwać typowy sprzęt znajdujący się w telefonach (GPS, akcelerometry, dotykowy ekran itp.). Można go zainstalować nie tylko na telefonach i smartphone’ach, ale również na netbookach i komputerach z procesorem Atom. Jeszcze w 2009 powinniśmy mieć okazję zobaczyć jak sprawdzi się na większych urządzeniach.
Symbian
Przedstawione systemy są silnie związane ze swoimi „stacjonarnymi” braćmi. Jednak cały czas największą popularnością cieszy się Symbian, używany głównie w Nokiach. Wg różnych źródeł jego udział w rynku Smartphone’ów to ok. 50%. Symbian nie ma swojego odpowiednika wśród systemów używanych na komputerach. Posiada kilka wersji różniących się głównie obsługiwanym sprzętem i interfejsem użytkownika.
Symbian od początku był systemem wielozadaniowym, co na początku lat ’90, kiedy powstawał jego pierwowzór, nie było spotykane nawet we wszystkich systemach komputerowych.
Programy uruchamiane pod Symbianem mogą być pisane w wielu językach, m.in. Javie, C++ i Pythonie. Można je pobrać poprzez sklep z aplikacjami Nokii (większość telefonów z symbianem to produkty tej firmy) lub ściągnąć z sieci. Niestety system ten działa wolno, a jego wygląd przypomina starsze i mniej funkcjonalne telefony.
Kto wygra?
Symbian, mimo że stworzony specjalnie z myślą o urządzeniach przenośnych zdaje się kończyć swoje życie. Jego rozwój jest znacznie wolniejszy od konkurencji, a dostępne oprogramowanie nie powala funkcjonalnością.
Wydaje się, że przyszłość będzie należeć do systemu, który będzie najlepiej integrować się z tym używanym na komputerze. Windows Mobile działa dobrze, ale tylko na droższych urządzeniach. Podobnie wygląda sprawa z BlackBerry, który w USA jest popularny, ale w Polsce stanowi margines. Android ma szanse na dalszy wzrost popularności, jeśli tylko pojawi się więcej smartphone’ów, które będą w stanie go wykorzystać. iPhone OS z pewnością pozostanie systemem idealnie dopasowanym do urządzeń Aplle’a. Jak widać walka jest zacięta, a każdy system ma swoje zalety.