Blog to głównie treść, ale nie tylko. Równie ważny jest indywidualny charakter strony i użyteczna nawigacja. 10 prostych rad pozwoli na wyeliminowanie często popełnianych błędów.{ikona-nc01}
Wyeksponuj treść
Czytelnicy wchodzą na blogi ze względu na treść. Jest to najważniejszy element strony, więc należy mu się szczególna uwaga. O wyglądzie akapitu pisaliśmy w artykule {link_wew 5109}Formatowanie tekstu w 6 krokach{/link_wew}. Tekst nie powinien być za szeroki, odstępy między wierszami zbyt małe, a dobór kolorów nie może męczyć wzroku. Zarówno fioletowy tekst na różowym tle jak i biały tekst na czarnym odrzucą użytkowników.
Teksty na blogach często są równie dobre jak artykuły zawodowców. Ozdobienie ich grafiką, śródtytułami i stosowanymi z umiarem wyróżnieniami z całą pewnością jeszcze bardziej poprawi wrażanie profesjonalizmu.
{ikona-nc02}
Zadbaj o komentarze
Dyskusja pod notką często jest równie ciekawa jak sam wpis. Zdarza się, że jest on tylko pretekstem do wartościowej wymiany zdań. W związku z tym również komentarze powinny być poprawnie sformatowane. Ich treść jest cytatami, więc można użyć tagów {html}
{/html} zamiast nadużywanego {html}
{/html}.
Obowiązkiem jest dodanie podpisu autora komentarza i jego daty. Ta ostatnia, razem z godziną i numerem komentarza może być jednak mniej widoczna. Nie należy zapominać o linkach bezpośrednich do komentarzy – ułatwia to dalszą dyskusję w blogosferze.
Warto dodać w widocznym miejscu adres trackbacka – dzięki niemu w łatwy sposób zdobędziemy linki ze stron o podobnej tematyce.
{ikona-nc03}
Ułatw komentowanie
Formularz umożliwiający dodanie komentarza powinien znaleźć się na samym dole strony. Umieszczenie go w sidebarze lub nad komentarzami spowoduje, że czytelnik nie będzie mógł go znaleźć („przecież zawsze jest na dole!”).
Jeśli pozwalamy na stosowanie HTML-a, BB-code czy Textile w komentarzach, to obok formularza powinna znaleźć się instrukcja z podstawowymi tagami. Oczywiście informacja o tym, który język udostępniamy też jest konieczna.
Aby uniknąć spamu warto dodać zabezpieczenie. Zwykle jest to {link_wew 5255}CAPTCHA {/link_wew}, ale jeśli jest taka możliwość lepiej zastosować mniej inwazyjny sposób filtrowania. Użytkownicy będą zadowoleni, jeśli nie będą musieli przepisywać tekstu przy każdym komentarzu.
{ikona-nc04}
Zaplanuj nawigację
Skierowanie czytelnika do kolejnych wpisów jest bardzo często krytycznym elementem szablonu. Nawet w standardowych często brakuje możliwości przejścia do następnego i poprzedniego wpisu. Oprócz typowych sposobów zatrzymania odwiedzającego, takich jak listy kategorii i tagów czy archiwum miesięczne, warto zwrócić uwagę na mniej pospolite.
Doskonałym miejscem na link, w który mają kliknąć czytelnicy jest koniec wpisu. Umieszczenie pod nim listy ostatnio dodanych lub podobnych wpisów zmniejszy ilość odrzuceń. Innym wyjściem jest wstawienie w tym miejscu reklamy.
Nawigacja jest dobra, kiedy pozwala na sprawne poruszanie się po stronie również tobie.
{ikona-nc05}
Nie kombinuj
Logo lub nagłówek będący linkiem do strony głównej jest standardem, nie tylko na blogach. Jeśli czytelnik chce przejść do strony startowej blogu odruchowo kliknie w logo. Również elementy takie jak menu (na blogach najczęściej pionowe po prawej stronie), wyszukiwarka czy stopka są „ustandaryzowane”. Nawigacja powinna być logiczna i oczywista. Na eksperymenty z latającym menu mogą pozwolić sobie agencje reklamowe czy designerzy, ale jeśli nie znasz się na tym postaw na sprawdzone rozwiązania.
{ikona-nc06}
Przedstaw się
Zaskakująco często bloggerzy nie umieszczają na stronie żadnej informacji o sobie. Jeśli czytelnik trafił na blog przypadkiem i chciałby zostawić komentarz lub zapytać o coś autora może poczuć się zagubiony. Równie trudne jest czytanie dyskusji pod wpisem, jeśli nie wiemy który z komentujących jest właścicielem blogu.
Informacja o autorze pozwala również na lepsze wczucie się w skórę właściciela. Wiadomo, że świat jest postrzegany inaczej np. przez emerytowanego prawnika a inaczej przez ucznia liceum. Krótkie spojrzenie na zdjęcie ułatwi zrozumienie autora.
{ikona-nc07}
Pokaż im RSS-y
Nowoczesne przeglądarki potrafią znaleźć na stronie linki do kanału RSS. Wstawienie kodu
w sekcji head strony pozwoli na łatwe zidentyfikowanie kanału przez przeglądarkę.
Ważne jest też odpowiednie wyeksponowanie linku do RSS-ów dla użytkowników. Jeśli będzie on widoczny, a treść zainteresuje odwiedzających możemy liczyć na dużą liczbę stałych czytelników.
{ikona-nc08}
Własny szablon
Stworzenie własnego szablonu pozwala wybić się z tłumu. Standardowy szablon WordPressa spotyka się na tylu stronach, że pomylenie kilku blogów jest wyjątkowo łatwe. Zmiana tła, zdjęcia u góry czy kolorystyki pozwala nadać stronie indywidualny styl, po którym czytelnicy poznają autora.
{ikona-nc09}
Układ reklam
Czerpanie dodatkowych pieniędzy z hobby jakim jest blogowanie może motywować do częstego pisania. Jednak rozmieszczenie ewentualnych reklam może mieć niebagatelny wpływ zarówno na czytelników jak i na zarobki.
Jeśli piszemy dla stałej grupy czytelników dobrym rozwiązaniem będzie umieszczenie ich z boku lub na dole strony – tak, aby nie były zbyt inwazyjne. Zamiast tradycyjnych bannerów można wybrać linki pozycjonujące. W przypadku w którym większość odwiedzin pochodzi z wyszukiwarek, a czytelnicy trafiają na stronę przez przypadek reklamy mogą być nieco bardziej widoczne – np. pod pierwszym wpisem.
{ikona-nc10}
Zgodność ze standardami
Zadbaj o to, żeby blog był {link_wew 4401}zgodny ze standardami{/link_wew}. Zwykle nie jest to trudne, gdyż internetowe dzienniki posiadają prostą budowę. Dzięki temu strona będzie wyświetlała się poprawnie u większości użytkowników, a roboty wyszukiwarek będą mogły w prosty sposób zaindeksować treść.
Oprócz sprawdzenia poprawności witryny walidatorem warto zwrócić uwagę na przeznaczenie użytych obiektów. Bardzo pomocne będzie skorzystanie z list – nie tylko jako spis kategorii czy miesięcy. Również poszczególne wpisy i komentarze są listą (te ostatnie często numerowaną).
Nie należy przesadzać z divami, ale czasem warto pokusić się o otoczenie obrazków dodatkowym kontenerem. Umożliwi to łatwe zarządzanie stylami i wprowadzenie późniejszych zmian.