Polski handel internetowy kwitnie – na przekór niekorzystnej sytuacji makroekonomicznej w Polsce i na świecie, a po części także dzięki niej. Branża nie odczuwa kryzysu, wręcz przeciwnie, liczy na zwiększenie przychodów w 2009 roku.
Co nietypowe i ważne, sklepy pomimo globalnego
kryzysu wydają coraz więcej na marketing, dążąc do najlepszych wzorców zachodnich – aż 34% badanych sklepów przeznacza
więcej niż 10% swojego przychodu na promocję. Coraz częściej wykorzystują także zaawansowane mechanizmy wspierające
sprzedaż, np. zindywidualizowane rekomendacje – wynika z najnowszego raportu na temat stanu polskiego handlu
elektronicznego i perspektyw jego rozwoju przygotowanego przez Praktycy.com.
Z naszego raportu wyłania się obraz branży o stabilnej pozycji rynkowej i optymistycznie patrzącej w przyszłość – mówi Piotr
Krawiec, dyrektor zarządzający Praktycy.com. Co prawda polskiemu rynkowi o wartości 11 mld zł (2,5 mld €) w 2008 roku, co
stanowi 2% obrotów całego polskiego handlu detalicznego, daleko jeszcze do najbardziej rozwiniętych rynków, np. w USA rynek wart
był 133 mld $ (97,5 mld €) w zeszłym roku. Jednak co ważne, prognozuje się mu najdłuższy wzrost wartości i najlepsze warunki do
dalszego rozwoju handlu internetowego w całej Europie. Według prognoz jego wartość tylko w tym roku zwiększy się o 20% do 13
mld zł, podczas gdy amerykański skurczy się o 0,4% – dodaje Krawiec z Praktycy.com
Większość przebadanych sklepów (59%) zanotowała wzrost ruchu na stronie internetowej w I kwartale 2009, 77% prognozuje
zwiększenie liczby klientów w tym roku. Intensywne zainteresowanie ofertą e-sklepów przekłada się na wyniki finansowe: 7 na 10
sklepów jest usatysfakcjonowanych wynikami finansowymi osiągniętymi w zeszłym roku. Nie dziwi zatem fakt, że ponad 1/3 z
badanych (32%) zanotowała w zeszłym roku przychody przekraczające 1 milion złotych rocznie, w tym 16% większe niż 5
milionów złotych. Prognozy na 2009 rok są jeszcze bardziej optymistyczne – 8. na 10. respondentów spodziewa się lepszych
wyników finansowych w tym roku. Co ważne, aż 91% badanych ma pewność, że obroty sklepu nie spadną w tym roku!
W sukurs satysfakcji z aktualnej sytuacji idą działania e-sklepów mające zapewnić dalsze zwiększenie sprzedaży – inwestycje w
narzędzia zarówno te tradycyjne – newsletter, reklama na portalach – jak i te nowoczesne – indywidualne rekomendacje dla
potencjalnych klientów, wideo prezentacje, budowa społeczności wokół sklepu czy inne działania wykorzystujące ideę Web 2.0. O
dobrej kondycji polskiego handlu elektronicznego świadczy także poziom wydatków na marketing, które zwyczajowo w trakcie
kryzysu są zdecydowanie redukowane. Aż 8% badanych przez Praktycy.com sklepów wydaje ponad 30% rocznego przychodu na
budżet marketingowy, a co czwarty respondent przeznacza na to działanie od 10 do 30%.
Marketing sklepów internetowych, co zrozumiałe, ogranicza się do działań promocyjnych prowadzonych przede wszystkim w
internecie. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się marketing realizowany w wyszukiwarkach internetowych – najpopularniejszym
sposobem promowania się przez e-sklepy jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach, stosowane przez 81% badanych sklepów.
Zaskakuje jednak planowany spadek popularności SEO w roku obecnym o 4%. Drugim najpopularniejszym sposobem promocji są
linki sponsorowane w wyszukiwarkach internetowych, które cieszą się stałą popularnością wśród 64% sklepów. Działania
marketingowe sklepów internetowych stają się coraz bardziej zróżnicowane, o czym świadczy coraz szersze zastosowanie
różnorodnych form promocji. W dalszym ciągu duża popularnością cieszy się e-mailing (49%) i reklama kontekstowa (41%). Jednak
w tym roku największy wzrost zainteresowania (o 14%) odnotuje marketing w serwisach społecznościowych.
Sklepy internetowe stają się coraz bardziej świadome faktu, że skuteczny marketing to działania strategiczne, wielokierunkowe, ale
jednocześnie skierowane do konkretnej grupy odbiorców. Stąd dywersyfikacja wykorzystywanych narzędzi promocyjnych.
Jednocześnie właściciele sklepów są coraz bardziej świadomi potęgi wizerunku wiarygodnego i solidnego partnera, dlatego też coraz
chętniej i liczniej inwestują w działania wizerunkowe. Stąd rosnące zainteresowanie (wzrost o 9%) działaniami Public Relations
(aktualnie 25%).
Polskie sklepy internetowe są coraz bardziej świadome korzyści wynikających z działań lojalnościowych i sukcesywnie wcielają je w życie – 40% badanych sklepów wdrożyło programy lojalnościowe, oferując swoim klientom rabaty, gratisy czy bezpłatna dostawę.
Świadczy to o zaangażowaniu przedsiębiorców w zatrzymanie swoich dotychczasowych klientów na dłużej i budowania swojej pozycji nie tylko w oparciu o wyniki sprzedażowe, ale i świadomość marki. Jest to szczególnie istotny kierunek działania w czasach
spowolnienia gospodarczego, gdyż jego koszt jest pięciokrotnie niższy w stosunku do pozyskanie nowego klienta.
Wyniki badań 'E-commerce w Polsce 2009” nie pozostawiają złudzeń co do dalszego kierunku rozwoju branży. Kryzys gospodarczy nie powinien znacząco wpłynąć na jej wyniki finansowe. Ewentualne spowolnienie gospodarcze i spadek siły nabywczej konsumentów będzie łagodzony stałym wzrostem liczby internatów w Polsce oraz rosnącym zainteresowaniem i zaufaniem do tej
formy robienia zakupów.
Więcej informacji oraz dostęp do całego raportu dostępne są pod adresem: http://www.praktycy.com/infoteka/news17.html