Firma Symantec opublikowała wyniki badania na temat ochrony przed utratą danych (ang. Data Loss Prevention). Badania te wykazały, że ponad połowa firm jest świadoma niebezpieczeństwa utraty kluczowych i poufnych danych.
Ponad 70% respondentów określa własność intelektualną jako ważną lub bardzo ważną dla finansowego powodzenia prowadzonego biznesu. Mimo to wciąż występują rozbieżności pomiędzy wdrażanymi przez firmy standardami ochrony danych a rzeczywistością – dotyczy to przede wszystkim urządzeń przenośnych.
Badanie zostało przeprowadzone wśród 105 respondentów z polskich firm różnej wielkości i prowadzących zróżnicowaną działalność – od zakładów przemysłowych po doradztwo finansowe. Wyniki pokazują, że chociaż większość respondentów (ponad 73%) posiada podstawowe strategie zapobiegania utracie danych, to ponad połowa nie widzi konieczności wprowadzania środków zabezpieczających przed utratą danych przechowywanych na urządzeniach przenośnych. Ponadto 41% polskich przedsiębiorstw zezwala pracownikom na korzystanie z urządzeń przenośnych bez żadnych ograniczeń. Najbardziej restrykcyjną politykę w tym względzie mają Anglicy – tylko 23% pracowników ma nieograniczony dostęp do urządzeń mobilnych. Natomiast w Holandii aż 65%.
Pozytywnym wynikiem z badania jest fakt, że rośnie świadomość tego, jak łatwym celem mogą stać się informacje poufne. Ponad 55% badanych przedsiębiorstw potwierdziło, że obawia się utraty danych, a ponad jedna trzecia respondentów utraciła dane przynajmniej raz. Firmy, wśród najczęstszych i najpoważniejszych konsekwencji utraty danych, wymieniają: straty finansowe (27%), utratę klientów (prawie 25%) oraz utratę dobrego wizerunku (17%). W związku z wysokim zagrożeniem oraz rosnącą świadomością istniejącego niebezpieczeństwa nie zaskakuje fakt, że prawie trzy czwarte przedsiębiorstw posiada strategię ochrony danych. Najczęściej stosowane narzędzia w ramach takiej strategii obejmują: kontrolę dostępu do sieci (80%), szyfrowanie (44%) i kontrolę urządzeń (57%) oraz rozwiązania umożliwiające zapobieganie utracie danych (55%).
\”Cieszy nas fakt, że coraz więcej polskich firm dostrzega, jak ważne jest zabezpieczenie poufnych informacji – zarówno zasobów wewnętrznych, jak i danych klientów czy partnerów. Przyrost informacji, ich dostępność oraz łatwość rozpowszechniania, wraz z coraz większą mobilnością pracowników, znacznie utrudnia organizacjom to zadanie\” – powiedział Piotr Chrobot, Country Manager polskiego oddziału firmy Symantec. \”Aby zmniejszyć ryzyko i skutki utraty danych, przedsiębiorstwa muszą najpierw odpowiedzieć na trzy najważniejsze pytania – gdzie przechowywane są ich poufne informacje, w jaki sposób dane te są wykorzystywane oraz jak najlepiej zapobiec ich utracie?\”