Marka Nike’a – Jordan to duży biznes mający wielu fanów, a sam serwis to efekt pracy Blast Radiusa. Dla Michaela Ciebina, który „obsesyjnie dba o doskonałość”, to coś, co pozwoliło serwisowi zaistnieć.
Jaki był najważniejszy element w projekcie
serwisu?
Jumpman23 to oficjalny serwis Jordan – brandu
firmy Nike. To oznacza, że wszystko jest tu
przeznaczone dla bardzo lojalnych fanów. Przede
wszystkim musieliśmy stworzyć użytkownikom
intensywne doświadczenie, by w pełni zainteresować
i zainspirować naszą widownię, a jednocześnie
pokazać unikatowy „sportowy luksus”.
Następny element – funkcjonalność. Konieczna
była integracja skalowalnej platformy z naszymi
gwałtownie rozrastającymi się kanałami z treścią.
Jordan po prostu ucieleśnia wielkość, jeśli więc
serwis jest tylko odrobinę słabszy niż doskonały,
w krótkim czasie upadnie.
Co było dla ciebie inspiracją?
Główną inspiracją dla wszystkiego, co robiliśmy
z projektem Jumpan23 jest „DNA” Jordana,
czyli bycie prawdziwym, żądanie doskonałości,
wnoszenie najlepszego oraz osiągnięcie czegoś
więcej, niż tylko spodziewanej treści. Dla tego
projektu poszukiwaliśmy nowego, przełomowego
sposobu zaprezentowania produktu, markowych
i sportowych sklepów spełniających wymogi
luksusowych. Po poważnych stylistycznych
i technicznych poszukiwaniach, zdecydowaliśmy
się na koncepcję trójwymiarowego salonu wystawowego.
Z bliska
|
|
|
|
Jakich narzędzi użyto do budowy tego
serwisu?
Przy budowie naszego trójwymiarowego salonu
wystawowego skorzystaliśmy z ostatnich
technologii flasha. Final Cut Studio, After Effects
oraz QuickTime’a zastosowano do tworzenia
i prezentowania treści multimedialnych. Ponadto
skorzystaliśmy z ShopTexta – mobilnej aplikacji
do wysyłania wiadomości, stosowanej do dostarczania
treści na urządzenia przenośne.
Jakie było największe wyzwanie?
Musieliśmy zmierzyć się z interesującymi realiami
rynku, tym, gdzie będzie marka za rok
lub dwa, jak też zmierzyć się z oczekiwaniami
grupy wymagających odbiorców, która stanowczo
wyraża swoje opinie. Jednak naszym głównym
wyzwaniem było utworzenie interfejsu, który
mógłby wytrzymać stałe rozrastanie się treści
zamieszczanych w serwisie, umożliwiając bezbolesne
włączanie przyszłych kampanii reklamowych
oraz integrującego funkcjonalność profili
użytkowników.
Do kogo jest skierowany serwis?
Naszym klientem jest konsument w wieku
między 12 i 24 lata, skupiamy się jednak na
osobach uprawiających sport w przedziale wiekowym
16-20 lat. Te osoby mają wiedzę, są liderami
zorientowanymi na osiąganie celów, toteż
trafia do nich przekaz Jordana. Owi użytkownicy
mają dużą wiedzę na temat marek dedykowanych
sportowcom oraz samych produktów,
co zmusza nas do stałego dostarczania im
nowych wrażeń. Osoby te komunikują się ze sobą
za pośrednictwem cyfrowych kanałów (sieć, telefony
komórkowe, komunikatory) i są odbiorcami
treści multimedialnych, niekoniecznie pochodzących
z telewizji. To wpłynęło na budowę
Jumpmana23.
Który z elementów projektu był najciekawszy
i dlaczego?
To trochę przerażające pracować z najbardziej
znaną marką na świecie związaną z koszykówką
i zarządzać spuścizną największego
gracza. Marka Nike’a – Jordan bardzo wysoko
ustawia poprzeczkę w znaczeniu produktowym
i sportowym, toteż bardzo interesujące
było zmierzenie się z tym wyzwaniem przy
opracowywaniu każdego nowego projektu. Dodatkowym
bonusem było to, że stale szukaliśmy
nowego podejścia i nowych technologii po to,
by znaleźć skuteczne sposoby komunikowania
się z konsumentami.
Jak udało ci się zdobyć zlecenie na wykonanie
serwisu? Co zrobiło duże wrażenie
na Nike’u?
Blast Radius jest agencją Jordana od 1999.
Mamy spójną metodologię, która łączy strategię,
technologię i projektowanie w pojedyncze pojmowanie
jak przygotować dobre doświadczenie
dla użytkownika. Przetrwaliśmy w bardzo konkurencyjnym
środowisku, gdyż nasz zespół ma
obsesję na punkcie doskonałości, wysokiej jakości
projektów oraz koszykówki – wszystkiego,
co reprezentuje branża. Można mieć talent
i wszystkie zasoby świata, jednak jeśli nie jesteśmy
pasjonatami tego, co robimy, to i tak wyjdzie
to na jaw.
Czy mieliście problemy z przekonaniem Nike’a
do swoich koncepcji?
Lubię myśleć, że mamy wyjątkowe stosunki
z naszym klientem. Nasz zespół „doprowadził”
markę Nike’a do punktu, w którym ma się
wrażenie, że jesteśmy jej rozszerzeniem w cyfrowej
przestrzeni. Pod wieloma względami nasza
koncepcja, projekt i wykonanie odzwierciedla
pracę projektantów obuwia Jordan. To naprawdę
usprawniło nasze kontakty i Nike nabrał
zaufania do tworzonych przez nas interaktywnych
rozwiązań.
Jakie testy przeprowadziliście?
Po obszernym wewnętrznym testowaniu serwisu
korzystaliśmy z dużego odzewu klientów,
by upewnić się, że nasza koncepcja jest słuszna.
Podczas opracowywania serwisu testowaliśmy
kolejne jego wersje, bezpieczne zarządzanie
plikami oraz systemy kopii zapasowych. Wreszcie
przed oficjalnym startem przeszliśmy przez kilka
cyklów obszernych testów jakości.
Jaki był odzew na to jak prezentuje się serwis
i ilu użytkowników przyciągnęliście?
Miło nam powiedzieć, że Jumpman23 osiągnął
duży sukces. Stali członkowie serwisowego Teamu
Jordana nadal intensywnie korzystali z serwisu, co
jest sprawą absolutnie podstawową, gdyż są to
najbardziej wierni użytkownicy.
Dowód na pozytywny wpływ naszego serwisu
można było zobaczyć także na zewnętrznych
forach, takich jak Nike Talk i Sole Collector.
I wreszcie jako „najuczciwsza forma pochlebstwa”,
serwisy na naszym rynku i poza nim
starają się naśladować nasz projekt i funkcjonalność.
Szczegóły techniczne
Jumpman23 to środowisko przyjazne dla użytkownika, zbudowane w flashu. Jest połączeniem interfejsu
w postaci trójwymiarowego salonu wystawowego z pełnoekranowym wideo i dużą biblioteką muzyczną. Serwis
skaluje się dynamicznie, tworząc piękny widok na każdym monitorze. Środowisko serwisu to skryptowa,
trójwymiarowa przestrzeń, wszystko jest zdefiniowane za pomocą pozycji na osi X, Y i Z.
Dzięki temu można
zarządzać treścią w standardowy sposób, bez ograniczeń do jej typu i zachowania. Serwis jest zintegrowany
z ShopTextem – mobilną aplikacją do przesyłania wiadomości. Serwisy są dostępne za pośrednictwem konsumenckiej
platformy marketingowej o zasięgu światowym, umożliwiającej nam zachowanie kontroli nad rejestracją
użytkowników Teamu Jordana.