Jak przekonuje nas autor systemu FreeBot.pl, wielokrotny autoresponder jest najważniejszym narzędziem w e-biznesie. Aby się o tym przekonać, przyjrzymy się wspólnie możliwościom tego darmowego narzędzia i samej idei wielokrotnych autoresponderów.
Autoresponder automatycznie wysyła wiadomość w odpowiedzi na e-mail, który dotarł do naszej skrzynki odbiorczej. Może na przykład informować o tym, że znajdujemy się właśnie na urlopie, nie odbieramy firmowej poczty i należy skontaktować się z naszym współpracownikiem. To przydatne i praktyczne narzędzie, które może znacznie ułatwić pracę.
Z kolei wielokrotny autoresponder wysyła całą serię wiadomości w określonych przedziałach czasowych – jeden e-mail codziennie, co dwa dni albo raz na tydzień. Tego rodzaju narzędzi marketingowych używają firmy nastawione przede wszystkim na e-biznes. Wielokrotny autoresponder umożliwia na przykład tworzenie rozmaitych kursów e-mailowych, które przekazują wiedzę z jakiejś dziedziny, a przy okazji promują tworzące je firmy lub namawiają do kupna określonych produktów.
Wady i zalety
Wielokrotne autorespondery dają korzyści osobom zajmującym się marketingiem internetowym. Przedsiębiorcy mogą sprzedawać produkty i usługi osobom, które zaledwie jeden raz odwiedziły ich strony internetowe. Nawet jeśli w czasie pojedynczej wizyty nie nabrały chęci do skorzystania z oferty, mogą to zrobić po lekturze automatycznie wysyłanych wiadomości.
Prywatność to podstawa
Każdy autoresponder stworzony przez system FreeBot. pl musi mieć własną stronę z polityką prywatności, która mówi przede wszystkim o takich kwestiach jak ochrona danych osobowych i adresów e-mail. Na szczęście nie musimy tworzyć jej całkowicie od podstaw. Autor serwisu pozwolił wszystkim użytkownikom wzorować się na jego polityce prywatności stworzonej na potrzeby wspominanej już witryny cneb.pl.
Koszty stworzenia czegoś w rodzaju e-kursu są ponoszone jednorazowo, a zdobywanie wiernych czytelników i klientów może trwać lata. I to jest właśnie największa zaleta wielokrotnych autoresponderów – są rozwiązaniem niezwykle ekonomicznym. Maksimum osiągnięć przy minimum nakładów to marzenie każdego marketera.
Korzyści z dobrze użytego autorespondera odnoszą także internauci. Wystarczy podać adres e-mail, a interesujące nas wiadomości przyjdą do nas same.
Oczywiście nie zawsze rzeczywistość maluje się w tak różowych barwach. Często kursy e-mailowe są złej jakości, a tworzą je amatorzy, którzy chcą wciągnąć naiwnych do kolejnego \”cudownego\” programu partnerskiego. To poważna wada wielokrotnych autoresponderów. Niejednokrotnie możemy się także spotkać z sytuacją, gdy ktoś pod płaszczykiem wiedzy atakuje nas marketingową papką. Nie zmienia to jednak faktu, że właściwie użyty autoresponder może być skutecznym narzędziem w internetowym biznesie.
Jak z niego skorzystać? Przyjrzyjmy się systemowi FreeBot.pl (http://www.freebot.pl) i przeanalizujmy szczegóły jego obsługi.
Przepis na sukces?
Jak skutecznie używać wielokrotnego autorespondera? Odniesienie sukcesu za pomocą tego narzędzia stanie się dużo łatwiejsze, jeśli weźmiemy pod uwagę kilka czynników, z których powinien się składać proces jego implementacji:
- Przede wszystkim musimy określić, z jakiego powodu chcemy użyć tego rozwiązania. Czy zależy nam tylko na popularności naszej strony, czy raczej chcemy uzyskać większy ruch, aby zwiększyć zyski w Google AdSense? Czy chcemy promować nas samych, jako specjalistów i fachowców? A może chcemy sprzedać określony produkt?
- Należy też określić za pomocą jakich technik będziemy realizować nasze cele. Chcemy skierować internautów na stronę z informacjami na temat dokonań naszych lub naszej firmy? Reklamujemy bezpośrednio jakiś produkt, albo odsyłamy czytelników do strony z jego reklamą? Wszystko jest uzależnione od punktu pierwszego, czyli obranego celu.
- W kolejnym kroku powinniśmy opracować wartościowy materiał, który będziemy za darmo wysyłać wszystkim zainteresowanym osobom. Powinien on odpowiadać naszej grupie docelowej zarówno pod względem ilości wiadomości, ich długości, jak i poziomu językowego oraz zawierać praktyczną wiedzę. Nasz materiał możemy określić mianem poradnika, e-kursu czy też nawet specjalistycznego szkolenia. Tutaj duże znaczenie ma kreatywność.
- Teraz pora na opublikowanie naszego dzieła, umieszczenie w widocznym miejscu strony formularza subskrypcji i obserwowanie rezultatów.
Obsługa systemu
W zakładce Ustawienia znajdziemy szereg opcji konfiguracyjnych umożliwiających dostosowanie autorespondera do indywidualnych potrzeb. Powinniśmy podać między innymi odpowiednią nazwę listy, zawartość pola \”Od\” w wysyłanych wiadomościach i adres strony z polityką prywatności (to zagadnienie szerzej objaśnia ramka \”Prywatność to podstawa\”).
Instalacja systemu na własnej stronie polega na wklejeniu gotowego kodu. Możemy go wygenerować korzystając z linków znajdujących się po prawej stronie głównego panelu, widocznego zaraz po zalogowaniu. Można się również dostać do niego klikając Start. Gotowy kod możemy dowolnie zmodyfikować i dostosować do własnych potrzeb. Elementy, których modyfikować nie wolno (formularz nie działałby poprawnie), zostały oznaczone kolorem czerwonym.
{tlo_1}
Zakładka Subskrybenci (rys. 1) kryje panel służący do zarządzania listą osób zapisanych do naszego autorespondera. Do dyspozycji mamy kilka dodatkowych pól, przez które możemy pozyskać od użytkowników dodatkowe dane, jak na przykład płeć. Niestety, zaawansowane możliwości personalizacji są dostępne tylko dla osób, które opłaciły abonament serwisu CzasNaE-Biznes (http://www.cneb.pl).
{/tlo}
{tlo_0}
Na uwagę zasługuje znajdująca się w panelu subskrybentów opcja eksportu listy użytkowników (rys. 2). Dzięki niej ewentualne przeniesienie listy do innej aplikacji nie stanowi problemu. A ponadto możemy w dowolnej kolejności ułożyć eksportowane pola.
{/tlo}
{tlo_1}
Aby umieścić w systemie nową wiadomość, klikamy Wiadomości, a następnie Dodaj nową wiadomość (rys. 3).
W wiadomości ustalamy własny temat, liczbę dni opóźnienia (definiuje po jakim czasie od potwierdzenia zapisu do autorespondera użytkownik dostanie daną wiadomość), aktywność wiadomości (wiadomość nieaktywna pełni po prostu rolę szkicu), liczbę znaków, po których tekst będzie zawijany i oczywiście treść wiadomości w wersji tekstowej i HTML-owej (ta druga opcja jest również zastrzeżona dla abonentów serwisu cneb.pl). Możemy także ustawić priorytet wiadomości, żądanie potwierdzenia oraz adresy dodatkowych i ukrytych odbiorców.
{/tlo}
W październiku 2006 r. użytkownikom systemu została udostępniona nowa opcja wysyłania mailingów. Tak więc FreeBot.pl łączy w sobie funkcjonalność wielokrotnych autoresponderów i tradycyjnych newsletterów. Każdy nowy użytkownik dostaje do dyspozycji 100 MB transferu, który może wykorzystać na dodawanie załączników do wysyłanych listów, albo na mailingi.
Niestety jest to opcja płatna. Im więcej transferu zakupimy, tym mniej zapłacimy za 1 GB. Dla przykładu, przy zamówieniu 2 GB transferu cena jednostkowa wynosi 8 zł, natomiast przy zamówieniu 30 GB tylko 3 zł.
Kilka słów na koniec
FreeBot.pl jest w polskiej sieci oryginalną inicjatywą. I choć istnieje już pewien czas, jego popularność nie jest zbyt wielka. Niemniej jest narzędziem wartym uwagi, i to – paradoksalnie – właśnie ze względu na małą popularność. Wiadomo przecież, że w internecie najpopularniejsze rozwiązania marketingowe szybko tracą na skuteczności, co spotkało na przykład reklamy graficzne wypierane obecnie przez reklamy tekstowe.
FreeBot.pl jest z pewnością przydatnym narzędziem o dużych możliwościach i przy odrobinie inwencji można go twórczo wykorzystać do promocji własnej strony, a nawet e-biznesu.