Google AdWords to płatna reklama w wyszukiwarce Google i w Sieci Reklamowej Partnerskiej Google. W wyszukiwarce Google główne, tzw. naturalne wyniki wyszukiwania, są wyświetlane na podstawie komputerowego algorytmu i nie dotyczą ich żadne opłaty (nie ma możliwości znalezienia się w wynikach za opłatą). Natomiast oznaczone wyniki sponsorowane, czyli reklamy Google AdWords, pochodzą od reklamodawców, którzy płacą za każde kliknięcie w swój link.
Reklamę Adwords można zauważyć po prawej stronie wyników wyszukiwania Google, jak również ponad wynikami wyszukiwania na żółtym polu.
Reklamy AdWords, czyli linki sponsorowane Google, są kierowane są na podstawie haseł wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki. W momencie, kiedy użytkownik wpisze jakieś hasło w wyszukiwarkę, pojawiają się również wyniki sponsorowane związane z tym hasłem.
Linki sponsorowane Google AdWords są więc reklamą kierowaną na słowa kluczowe wpisane przez użytkownika. Aby dana reklama zaczęła się pojawiać w odpowiedzi na określone zapytanie użytkownika, muszę dodać to hasło (tzw. słowo kluczowe) do mojej kampanii AdWords.
Przykład:
Jeżeli chcę, aby moja reklama AdWords pojawiała się w momencie, kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę hasło „fryzjerzy Kraków” powinienem dodać słowo kluczowe „fryzjerzy Kraków” do mojej kampanii AdWords.
Na czym polega fenomen reklamy Google AdWords?
Forma reklamy
System AdWords zrobił oszałamiającą karierę na rynku reklamowym pomimo faktu, iż cała reklama to maksymalnie 3 linijki tekstu, które w sumie nie mogą przekraczać 95 znaków!
Widoczny tekst reklamy Adwords składa się z 3 elementów:
- nagłówek, który może mieć do 25 znaków;
- właściwy tekst reklamy, składający się z dwóch linijek tekstu, z których każda może mieć do 35 znaków;
- adres strony internetowej wyświetlany w samej reklamie (tzw. adres wyświetlany reklamy), którego długość również jest ograniczona limitem 35 znaków.
95 znaków to niewiele, ale wystarczająco dużo, aby stworzyć z Google AdWords niezwykle skuteczną formę promocji w internecie.
Niska inwazyjność reklamy
Google AdWords jest specyficzną formą komunikacji marketingowej, ponieważ w tym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, kiedy to sam użytkownik poszukuje reklamy. Linki sponsorowane AdWords pojawiają się w odpowiedzi na zapytania użytkownika. Poprzez zapytanie użytkownika, reklamodawca doskonale wie, czego potrzebuje jego potencjalny klient, więc w samym linku sponsorowanym może opisać te cechy swojego produkty, które w najlepszym stopniu odpowiadają potrzebom użytkownika.
Elastyczność w targetowaniu kampanii
Google AdWords oferuje wiele opcji targetowania kampanii reklmowej. Można reklamę kierować zarówno do wyników wyszukiwarki Google, jak i do wyników wyszukiwania Sieci Google, która w Polsce obejmuje wyszukiwarki na takich witrynach jak: Interia.pl, Onet.pl, Gazeta.pl, Dziennik.pl, a także do tysięcy witryn, serwisów informacyjnych i blogów, które współdziałają z Google w zakresie wyświetlania reklam AdWords.
Oprócz kierowania tematycznego, dostępne jest zaawansowane kierowanie geograficzne i czasowe. Kampania reklamowa w Google AdWords może być kierowana niemal na dowolny kraj na świecie. W wielu krajach może być również wyświetlana tylko w wybranym regionie kraju (np. w województwie mazowieckim lub w promieniu 25 km od Krakowa). Jednocześnie czas wyświetlania reklamy może być ograniczany do wybranych dni tygodnia, a nawet wybranych godzin w obrębie tych dni.
Niski koszt obsługi
Google AdWords stała się formą reklamową, która „zawędrowała pod strzechy”. Przy tworzeniu kampanii reklamowej w Google można korzystać z pomocy specjalistów od reklamy w wyszukiwarkach, jednak nie jest to konieczne.
Cały system tworzenia reklamy jest w pełni samoobsługowy. Po poświęceniu chwili czasu na naukę tworzenia kampanii AdWords, linki sponsorowane w Google tworzyć może każdy, nawet osoba, która wcześniej miała niewiele wspólnego z internetem.
Pełna elastyczność w tworzeniu kampanii i definiowaniu jej kosztów sprawia, że z Google AdWords mogą korzystać zarówno największe firmy w kraju, jak również malutkie, jednoosobowe firmy działające na małym lokalnym rynku (np. zakład szewski, który reklamuje naprawę obuwia w Krakowie).
Motywacja do ulepszania reklamy
Algorytm systemu Google AdWords został zbudowany w ten sposób, aby premiować dobre i wartościowe reklamy. Cena za kliknięcie reklamy ustalana jest w drodze aukcji z innymi reklamodowacami. Jednocześnie ci reklamodawcy, którzy tworzą reklamy interesujące dla użytkownika (często klikane reklamy), a jednocześnie ściśle związane z jego zapytaniem, płacą dużo mniej za kliknięcie niż ci reklamodawcy, którzy tworzą słabe kampanie reklamowe.
Algorytm ten z jednej strony zabezpiecza interes użytkowników wyszukiwarki, chroniąc ich przed mało wartościowymi treściami reklamowymi. Z drugiej zaś dba o interesy tych reklamodawców, którzy przy tworzeniu kampanii reklamowych mają na względzie dobro użytkownika i zaspokojenie jego potrzeb.
Samodzielna nauka tworzenia reklamy Google AdWords
Osoby zainteresowane nauką tworzenia kampanii reklamowej w Google mogą pobrać za darmo poniższy kurs Google AdWords. Kurs ten obejmuje niemal wszystkie aspekty tworzenia i optymalizowania linków sponsorowanych.
Zawartość:
- Podstawy i wprowadzenie
- Google AdWords w wyszukiwarce
- Jak założyć konto Google AdWords
- Panel zarządzania reklamą AdWords
- Podstawowe elementy reklamy AdWords
- Tworzenie kampanii krok po kroku
- Zaawansowane tworzenie kampanii Google AdWords
- Praktyczne tworzenie kampanii AdWords przy pomocy Edytora AdWords