Jedną z metod zarabiania na małej, jak i większej stronie WWW, jest reklama kontekstowa. Wyświetlanie reklam pozwala generować zyski z hobbistycznie prowadzonych stron, ale staje się także częścią modelów biznesowych dużych portali internetowych.
Czym jest reklama kontekstowa? Jest to typ reklam tekstowych i graficznych, które dostosowują się do treści serwisu. Oznacza to, że jeśli prowadzisz stronę na temat samochodów sportowych, to ukażą się na niej reklamy firm motoryzacyjnych lub firm oferujących ubezpieczenia samochodowe. Reklamy zostaną automatycznie dobrane na podstawie treści serwisu (chociaż mechanizm ten nie zawsze działa idealnie).
To rozwiązanie ma istotne zalety. Wyświetlane reklamy są na ogół dostosowane do zainteresowań czytelników serwisu. Dla reklamodawców oznacza to większą szansę na zainteresowanie ich ofertą, a dla wydawców więcej kliknięć w reklamę.
Webmaster chcący wyświetlać reklamy kontekstowe musi tylko zarejestrować się w jednej z kilku sieci reklamowych i umieścić na stronie odpowiedni kod. O resztę zadba sieć przyjmująca rolę pośrednika między wydawcami reklam, a reklamodawcami.
W systemach reklamy kontekstowej obowiązują inne zasady, niż w typowych sieciach reklamowych. Przede wszystkim nie są wyświetlane inwazyjne reklamy, które np. zasłaniają pół okna przeglądarki (albo i całe). Nie są więc one tak irytujące dla użytkowników i nie generują przypadkowych kliknięć podczas prób ich zamknięcia.
Reklamy rozliczane są w modelu Pay Per Click (w skrócie PPC), czyli płatności za każde kliknięcie. W tradycyjnych kampaniach reklamowych prowadzonych np. w dużych portalach horyzontalnych pod uwagę brana jest liczba wyświetleń. W modelu PPC reklamodawca płaci tylko i wyłącznie za faktyczne zainteresowanie jego ofertą.
Google AdSense
Informacje: http://www.google.com/adsense/
Najpopularniejszym w Polsce i na świecie systemem reklamy kontekstowej jest Google AdSense. Swoją popularność w naszym kraju zawdzięcza dużej bazie reklamodawców. Konkurencja między nimi wpływa na wyższe ceny oferowane za kliknięcia w reklamy. Strony na których wyświetlamy reklamy nie są od razu weryfikowane. Jedynie pierwszy serwis musi zostać ręcznie zaakceptowany. Później możesz wyświetlać reklamy, gdzie tylko masz na to ochotę.
Poważną wadą AdSense jest nie najlepiej działający dział pomocy. Często użytkownikom nie udaje się uzyskać odpowiedzi na pytania lub wymaga to długiego czekania. Google pomimo pozytywnego wizerunku swojej wyszukiwarki nie buduje takiego samego wizerunku sieci AdSense. Na webmasterskich forach pojawia się wielu użytkowników twierdzących, że ich konta w AdSense zostały zamknięte pomimo przestrzegania regulaminu.
To jednak Google daje dostęp do najbardziej zaawansowanych statystyk z możliwością generowania szczegółowych raportów oraz kanałów. Dzięki nim możesz dokładnie śledzić klikalność poszczególnych reklam. Żadna z polskich sieci reklamy kontekstowej nie dorównuje AdSense pod tym względem.
SmartContext
Informacje: http://www.smarcontext.pl
Model reklam proponowany przez SmartContext mocno wyróżnia się na tle konkurencji. Firma oferuje system SmartLink wyświetlający tzw. reklamy intekstowe. Musimy przyznać, że określenie nie jest najfortunniej dobrane. W systemie SmartLink wybrane słowa z tekstu zostają podkreślone, a gdy użytkownik skieruje na nie kursor myszy, to wyświetlany jest specjalny dymek reklamowy. Jest to pomysłowe rozwiązanie.
W przeciwieństwie do zwykłych odnośników, słowa wyróżnione w ramach SmartLink oznaczane są podwójnym podkreśleniem. Zmniejsza to dezorientację użytkowników, którzy w przeciwnym razie mogliby mylić reklamy z normalnymi linkami.
AdKontekst
Informacje: http://www.adkontekst.pl
Sieć reklamowa AdKontekst została uruchomiona przez wyszukiwarkę NetSprint.pl oraz portal Wirtualna Polska. Nie każdy serwis może należeć do tej sieci. Po dokonaniu weryfikacji, uczestnik otrzymuje indywidualną propozycję stawki płatności za kliknięcia. AdKontekst różni się więc znacząco od AdSense, gdzie cena kliknięć uzależniona jest od zainteresowania reklamodawców.
We wrześniu br. w AdKontekst wprowadzono także system Intertext działający na tej samej zasadzie,co SmartLink w sieci SmartContext. AdKontekst znany jest także z szybkiego działania pomocy technicznej, co jest ważną zaletą. Ważniejszy jest jednak szeroki wybór dostępnych form reklamowych i możliwości lepszego niż w AdSense dostosowania reklam do wyglądu strony. AdKontekst posiada także kanały, które określają od razu tematykę reklamy, jak i pozwalają na śledzenie ich popularności.
OnetKontekst
Informacje: http://www.kontekst.onet.pl
OnetKontekst to sieć reklamowa należąca do portalu Onet.pl. Tak jak w przypadku AdKontekstu, zarobki osiągane w tej sieci na ogół nie są tak wysokie, jak w przypadku AdSense. Wadą systemu jest także utrudnione zgłaszanie stron. Należy w tym celu podać adres witryny, charakteryzujące ją słowa kluczowe i poczekać na ich akceptację. Liczba formatów reklam w OnetKontekst jest przyzwoita, chociaż nie wyróżnia się ilością. Nie otrzymujesz jednak dostępu do kanałów, ani bardzo zaawansowanych statystyk.
Dużą zaletą OnetKontekstu (ale także innych polskich sieci reklamy kontekstowej) w stosunku do AdSense jest fakt podpisania pisemnej umowy. Upraszcza to rozliczenia podatkowe. Obecnie AdSense zdaje się ignorować problemy polskich użytkowników z urzędami skarbowymi.
Jeden z kontrowersyjnych zapisów w regulaminie OnetKontekstu mówi, że boks reklamowy musi znaleźć się na każdej stronie serwisu. Często webmasterzy nie chcą umieszczać reklam na wszystkich stronach z powodu architektury serwisu lub względów marketingowych. A niekiedy jest to trudne do realizacji od strony technicznej.
adSearch
Informacje: http://www.adsearch.pl
Sieć adSearch została stworzona przez portal Interia.pl i zintegrowana z boksami reklamowymi w wyszukiwarce portalu. Oznacza to, że reklamodawcy wyświetlający reklamy w wyszukiwarce mogą łatwo zacząć wyświetlać je także w serwisach należących do sieci. Od strony oferowanych funkcjonalności adSearch nie jest tak zaawansowaną siecią jak Google AdSense, czy nawet OnetKontekst. Do dyspozycji wydawców oddano jedynie trzy formaty reklamowe, co jest bardzo skromną liczbą i nie sprzyja nawiązaniu konkurencji z innymi sieciami.
Którą sieć wybrać?
W obecnych warunkach najpoważniejszym wyborem – mimo problemów z obsługą – jest wciąż Google AdSense. Na drugie miejsce coraz wyraźniej zdaje się wysuwać sieć AdKontekst. Pamiętaj jednak, że wybór jest uzależniony od twoich indywidualnych warunków.
Tylko testując każdą z sieci reklamowych będziesz na pewno wiedzieć, która z nich da najwyższe zarobki. Oczywiście regulaminy sieci nie pozwalają na wykorzystywanie więcej niż jednej z nich w tym samym momencie. Daj każdej z nich minimum 2 tygodnie czasu, a będziesz mógł podjąć racjonalną decyzję.
Zawsze przed skorzystaniem z danej sieci reklamowej przeczytaj jej regulamin. Niezależnie od tego, z jakiej sieci korzystasz, nie namawiaj także internautów odwiedzających serwis do klikania w reklamy. Może się to skończyć usunięciem twojego konta. Szczególnie wiele takich przypadków ma miejsce w przypadku programu AdSense.
Co wpływa na sukces?
Jeżeli chcesz dobrze zarabiać na wyświetlaniu reklam kontekstowych, powinieneś poznać kilka istotnych zasad.
Pierwszym i tak naprawdę najważniejszym czynnikiem jest odpowiedni ruch na stronie. Właściciele serwisu odwiedzanych przez małą liczbę osób na pewno nie zarobią na reklamie kontekstowej. Kilkuset unikalnych użytkowników dziennie to minimum, od którego można zacząć myśleć o zarobieniu pieniędzy wartych zachodu.
Nie jest łatwo określić, jaki dokładnie ruch jest potrzebny w przypadku każdego serwisu. Na ogół 200-300 unikalnych użytkowników dziennie to podstawa. Jeśli okazuje się, że taki ruch nie generuje zysków, nie warto wyświetlać reklam irytujących użytkowników, a lepiej będzie pomyśleć o innych formach monetyzacji ruchu.
Zarobki są w dużej mierze uzależnione od poziomu klikalności. Wysokość wskaźnika CTR, czyli liczby kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń danej reklamy, jest z kolei uzależniona od takich czynników, jak kolorystyka i położenie reklamy, a także jej dopasowanie do grupy docelowej. Te czynniki przenikają się z elementem pierwszym, albowiem im większy ruch na stronie, tym mniejszej klikalności potrzebujemy, aby zarobić przyzwoite pieniądze.
Tak samo ma się sprawa ze stawką za kliknięcia. Im wyższa stawka, tym mniej kliknięć jest nam niezbędnych i tym mniejszy ruch jest nam potrzebny. W systemie AdKontekst otrzymujemy stałą stawkę za kliknięcia. Natomiast w pozostałych sieciach zależy ona od treści witryny, ponieważ reklamy automatycznie dostosowują się do zawartości naszej strony. Reklamy z wysoko konkurencyjnych branż, np. z branży kredytów, są droższe niż reklamy popularnych serwisów blogowych albo aukcyjnych. Im więcej firm w danej branży chce wyświetlać swoje reklamy, tym stają się one droższe i tym więcej pieniędzy płynie do właścicieli stron internetowych.
Ważnym czynnikiem jest także dopasowanie reklam. Reklamy dobrze wkomponowane w stronę i nie przywołujące na myśl tradycyjnych reklam mają większe szanse na zainteresowanie użytkowników. Reklama kontekstowa nie powinna przypominać zwykłego bannera reklamowego ze względu na zjawisko zwane banner blindness czyli ślepotę bannerową. Internauci tak bardzo przyzwyczaili się do reklam, że automatycznie omijają je wzrokiem! Dlatego reklamy w sieciach kontekstowych powinny być wkomponowane w stronę tak, aby przypominały jej część.
Reklama kontekstowa, a podatki
Kwestia podatków wcale nie jest prosta. Zacznijmy od tego, że niepłacenie podatków od pieniędzy o których nie wie fiskus, nie jest rozsądne. Może się to udawać nawet przez lata, ale w końcu skończyć bardzo, bardzo źle. Nie warto podejmować takiego ryzyka.
Niestety każdy urząd skarbowy zarobki osiągane poprzez reklamę kontekstową może interpretować inaczej. Zdarza się np. zakwalifikowanie tego typu zarobków, jako działalności gospodarczej, co oczywiście naraża na kłopoty podatników takiej działalności nie prowadzącej.
Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, to rozliczenie podatków będzie dla ciebie bardzo proste. W przeciwnym razie istnieją dwie popularne metody. Po pierwsze, wyświetlanie reklam możesz zakwalifikować, jako wynajem powierzchni reklamowej. Na przykład podczas rejestracji w systemie adSearch od razu zapoznajemy się z \”regulaminem najmu powierzchni reklamowej\”. Tą samą metodę stosuje OnetKontekst.
Jeżeli sieć nie określa z góry formy rozliczenia, musisz sam podjąć odpowiednią decyzję. Tak jest w przypadku AdSense. Drugą opcją jest zakwalifikowanie wyświetlania reklam, jako \”działalności wykonywanej osobiście\”, co opisuje autor bloga poświęconego zarabianiu na blogach w swoim tekście: http://zarabianie-na-blogu.pl/jak-place-podatki/. Warto także czytać wątki na forum http://forum.optymalizacja.com, gdzie wielu użytkowników dzieli się swoimi doświadczeniami.