Wśród trendów user experience w 2011 roku będziemy obserwować pogłębienie zjawisk obecnych w internecie w poprzednim roku. Możemy więc liczyć na dalszy rozwój rynku mobile, zwiększenie roli elementów społecznościowych i wzrost znaczenia lokalności. Zapominać nie wolno o takich trendach projektowych, jak content strategy i service design.
Choć w Polsce do tej pory branża specjalistów user experience rozwija się wolniej niż w Stanach Zjednoczonych i innych wysoko rozwiniętych krajach, to nie można powiedzieć, że user experience nie ma. UX jest obecne zawsze dookoła nas. Nawet gdy nie jest świadomie kształtowane. Wpływa na jakość naszych doświadczeń, a te mogą być dobre lub złe. Dobre user experience buduje zaufanie, lojalność i pozwala tworzyć innowacyjne produkty zyskujące uznanie na rynku. Kiepskie user experience oferuje na przykład zawieszający się często system operacyjny lub program, którego funkcje trudno zrozumieć. Wysokiej klasy UX posiada iPhone połączony z App Store lub bankomat z którego łatwo wypłacić pieniądze.
UX jest bardzo szybko rozwijającą się dziedziną powiązaną z takimi tematami, jak architektura informacji, usability czy projektowanie interakcji. Warto więc przyjrzeć się najnowszym trendom w UX, które będą obecne w niedawno rozpoczętym roku.
Dalszy rozwój rynku mobilnego
Zapoczątkowana przez Apple rewolucja na rynku smartfonów i tabletów będzie w dalszym ciągu postępować. Już głęboko odmieniła doświadczenie korzystania z urządzeń mobilnych i w miarę spadku cen urządzeń dotykowych zmiany będą się pogłębiać. W 2011 roku jeszcze większa liczba użytkowników sięgnie po dotykowy smartfon lub tablet. Fakt ten ma duże znaczenie dla biznesu i projektantów.
Pierwszą konsekwencją jest konieczność przyswojenia nowych technologii. Projektowanie dla urządzenia obsługiwanego dotykiem lub gestem różni się od projektowania serwisu internetowego. Nowe technologie udostępniają zupełnie inne możliwości budowy interfejsu użytkownika. Jest to istotne wyzwanie przed który stoi branża UX na świecie i w Polsce.
Rozwój rynku urządzeń mobilnych i mobilnego internetu powoduje zmianę sposobów w jakie użytkownicy chcą korzystać z serwisu internetowego. Popularne serwisy muszą obecnie myśleć zarówno o tworzeniu mobilnej wersji swojego serwisu, jak i udostępnieniu dedykowanych aplikacji dla takich urządzeń, jak iPhone, iPad czy urządzenia z systemem Android. To znacznie zwiększa koszt budowy nowego biznesu oraz komplikuje prace projektowe. Zarazem projektant powinien być zaznajomiony ze wszystkimi popularnymi urządzeniami i znać ich możliwości.
Obecnie korzystanie z internetu nie oznacza jedynie używania stron WWW. To ogromna zmiana, która będzie dalej postępować zmieniając oblicze biznesów internetowych. Zarazem rozwiązania pojawiające się w urządzeniach mobilnych mogą coraz bardziej wpływać na komputery PC, choć być może nie będzie to jeszcze zbyt widoczne w 2011 roku. Przykładowo obecnie Apple wprowadza sklep z oprogramowaniem dla sytemu Mac OS X przenosząc do niego doświadczenie łatwego instalowania aplikacji znane z iPada i iPhone’a.
Ciągły wzrost społecznościowej sieci
Wbrew pozorom element „social” nie dominuje w internecie jedynie od czasu pojawienia się tak zwanego web 2.0. Jest na stałe wpisany w samą ideę globalnej sieci – od poczty e-mail, przez BBS-y, usenet, IRC, po pierwsze serwisy społecznościowe powstające na przełomie wieków. Obecne pogłębianie się elementu społecznościowego internetu jest więc naturalną koleją rzeczy, a odchodzenie od mediów, które można jedynie odbierać na rzecz interaktywności jest w 100% naturalne (choć może wymagać zmiany pokoleniowej).
W konsekwencji pogłębiania się trendów społecznościowych coraz więcej usług będzie zawierać elementy współpracy i interakcji. Foursquare pozwalający „check-inować” się w lokalnych miejscach przy użyciu telefonu i budujący ranking użytkowników najczęściej odwiedzających dane miejsce to tylko jeden z przykładów wykorzystania możliwości społecznościowego internetu.
Zarazem Foursquare to także przykład tego co Paweł Tkaczyk z agencji Midea nazwał grywalizacją (http://paweltkaczyk.midea.pl/marketing-branding/grywalizacja/) – przekształcania zwykłej interakcji z systemem oraz z innymi użytkownikami w formę gry i rywalizacji. To między innymi uwzględnieniu czynnika społecznego swój sukces zawdzięczają takie gry, jak np. FarmVille.
Firmy, serwisy internetowe i projektanci mogą skutecznie wpisywać się w nowy trend dodając elementy rywalizacji do miejsc w których wcześniej nie były obecne. Zamiast typowego programu do nauki pisania na klawiaturze można zaoferować wyścigi znajomych. Nawet ekonomiczna jazda samochodem może być wyzwaniem.
Zwycięski pochód Facebooka
Według niektórych to 2010 był rokiem Facebooka, ale wszystko wskazuje na to że dopiero w 2011 najpopularniejszy serwis społecznościowy wzniesie się na wyżyny swoich możliwości (możliwe że to samo będzie trzeba stwierdzić na początku roku 2012). Zaobserwować możemy wręcz wykształcanie się nowej społecznościowej warstwy sieci (http://netto.blox.pl/2010/04/historia-internetu-dla-poczatkujacych-i-naiwnych.html) zapewniającej połączenie między użytkownikami, serwisami internetowymi i firmami. Nie musimy się już o to martwić samodzielnie – mamy Facebooka. Przejmuje on ten element internetu. Coraz więcej stron posiada jego wtyczki lub umożliwia logowanie za jego pomocą. Wiele serwisów chce posiadać łatwy dostęp do potężnej bazy użytkownika i możliwości komunikowania się z nimi.
Popularność facebooka będzie więc dalej rosnąć. Jako projektanci i właściciele biznesów musimy to uwzględniać w swoich działaniach. Założenie fanpage’a i dodanie jednej wtyczki społecznościowej do serwisu oraz regularne publikowanie treści może nam zapewnić spory dodatkowy ruch. Nie ma także niczego złego w oddaniu Facebookowi władzy nad logowaniem się użytkownika jeśli dzięki temu upraszczamy to zadanie do kilku kliknięć. Prawdopodobnie już niedługo serwis nie posiadający funkcji logowania poprzez Facebooka będzie mieć trudności w pozyskiwaniu użytkowników.
Połączenie się z Facebookiem sprawia, że sieć kontaktów, którą użytkownicy tam zebrali mogą od razu przenieść do nowego serwisu. To jeden z elementów, który wpłynął na rosnącą popularność Quory (http://www.quora.com)
Warto więc dalej mieć na oku rozwój Facebooka i wykorzystywać jego możliwości.
Lokalność
Wraz ze społecznościami i rynkiem mobilnym rozwija się także trend skupienia na lokalności. W roku 2011 może nas znacznie zaskoczyć podobnie jak w roku ubiegłym zaskoczył ogromny sukces Groupona. Serwisy zakupów grupowych także zawdzięczają swój sukces skupieniu się na lokalności. Choćby najbardziej atrakcyjne oferty ze sklepów internetowych nie są dla nas tak ważne, jak dobra oferta lokalnego usługodawcy, np. restauracji.
Lokalność w e-commerce to trendy widocznych w takich porównywarkach produktów, jak The Find (http://www.thefind.com czy Google Products (http://www.google.com/products). Po określeniu lokalizacji użytkownika wyniki wyszukiwania są do niej dostosowywane.
Lokalność będzie w przyszłości obecna nie tylko w przypadku rozrywki (jak Foursquare) lub w branży zakupów internetowych. Trend lokalności sprzyja realizacji celów społecznych i wspierania lokalnej społeczności. Nie trudno wyobrazić sobie serwis w których użytkownicy z danego miasta zgłaszają dziury na drogach, angażują się w lokalne cele charytatywne lub przekazują propozycje usprawnień spółdzielni mieszkaniowej i głosują wybierając najważniejsze.
W pracy projektowej należy więc zwrócić szerszą uwagę na możliwości wykorzystania lokalności. Może to być istotnym czynnikiem dającym przewagę nad konkurencją.
Content strategy
Content strategy, czyli strategia treści to niedawno powstała i dynamicznie się rozwijająca dziedzina zajmująca się wszystkimi kwestiami związanymi z treściami w serwisie internetowym. {link_wew 7481}Content strategy{/link_wew} zakłada, że wszystkie zagadnienia związane z jakąkolwiek treścią w serwisie internetowym powinny być strategicznie zarządzane przez wykwalifikowane osoby. W zależności od wielkości serwisu może strategia treści może obejmować kilka zagadnień i wymagać pracy jednej osoby lub łączyć w sobie bardzo dużą liczbę spraw zarządzanych przez interdyscyplinarny zespół. W swoim artykule z 2007 (http://www.boxesandarrows.com/view/content-strategy-the) roku Rachel Lovinger stwierdza, że content strategy polega na używaniu słów i danych do tworzenia treści wspierających głębokie, interaktywne doświadczenia. W branży internetowej content strategy znajduje się więc blisko użyteczności, user experience i projektowania interakcji. Według innej definicji celem content strategy ma być osiąganie celów biznesowych przy użyciu treści.
Więcej na temat content strategy przeczytasz w naszym tekście: {link_wew 7481}Jak analizować statystyki Google{/link_wew}
Service design
Projektowanie usług jest dziedziną znacznie wykraczającą poza tworzenie typowych rozwiązań informatycznych. Zarazem jest zagadnieniem głęboko związanym z user experience i pokrewnymi dziedzinami. Usługą jest np. rejestracja i korzystanie z konta bankowego, a w jej skład wchodzą także kroki wykonywane poza internetem, jak kontakt z infolinią czy podpisywanie umowy. Rolą projektantów service design jest więc łączenie świata offline i online w sprawny, współdziałający system, choć oczywiście samo projektowanie usług nie odbywa się także w przypadku usług nie związanych z internetem i komputerami.
Projektowanie usługi polega na wyizolowaniu wszystkich punktów w których klient ma kontakt z firmą, jak serwis www, punkt obsługi, infolinia czy obsługa e-mailowa. Wszystkie punkty układają się w ścieżkę, a rolę projektanta jest zadbanie o zapewnienie spójnego user experience.
Podsumowanie
Współczesne technologie rozwijają się na tyle szybko, że śledzenie najnowszych trendów staje się sporym wyzwaniem. Jednak zrozumienie zmian w świecie UX jest kluczowe dla utrzymania wysokiej konkurencyjności na rynku. Warto podjąć ten wysiłek zanim zdobędzie się na to konkurencja.