Gdy odbieraliśmy Mazdę CX-30 z salonu, byliśmy lekko zawiedzeni – do testów dostaliśmy wersję z najsłabszym silnikiem. Szybko okazało się jednak, że samochód ten potrafi naprawdę sporo również w takiej konfiguracji i bez wszystkich dodatków.
To niewątpliwie jeden z najładniejszych crossoverów segmentu C, o grubych, kontrastowych nadkolach i efektownie spłaszczonym grillu. Równie estetycznie wypada jego wnętrze: minimalistyczne, ale wykonane z dbałością o szczegóły. Wrażenie to podkreślał opcjonalny pakiet Luxury Black, dodający skórzaną tapicerkę i elektryczne regulowanie fotela kierowcy, także w zakresie podparcia odcinka lędźwiowego.
W ogóle za kierownicą Mazdy CX-30 siedziało się fantastycznie – wysoko, pewnie i bezpiecznie. Tył kabiny zapewniał sporo miejsca dla pasażerów, a w kufrze wygospodarowano aż 430 l na bagaże, co stanowi niezłą wartość jak na segment C.
Testowana wersja wyposażenia Hikari oferuje w standardzie m. in aktywny tempomat, system kamer 360°, system monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu, czy asystenta wykrywania zmęczenia kierowcy. Otrzymała ona także duży, oddalony od kierowcy ekran systemu multimedialnego z nawigacją. Sposób jego sterowania okazał się jedną z największych bolączek samochodu – zamiast interfejsu dotykowego mamy tu specjalny joystick na tunelu centralnym. Według producentów ma on ograniczać „zapatrzenie” kierowców w ekrany infotainment, ale znalezienie właściwych opcji bez spoglądania na konsolę jest właściwie niemożliwe.
Jak wspominaliśmy na samym wstępie, testowa Mazda CX-30 została wyposażona w 122-konną jednostkę benzynową o pojemności 2 litrów, której towarzyszy niewielki napęd elektryczny. Miękka hybryda doskonale uzupełnia silnik, dodając mu żwawości i plastyczności, co doceniliśmy podczas nawigowania po miejskich korkach. Towarzysząca jej sześciostopniowa skrzynia manualna ma długie przełożenia, co przywodziło na myśl klasyczny, „oldskulowy” styl jazdy. W cyklu mieszanym spalanie kształtowało się na poziomie 7 l/100 km.
Cennik Mazdy CX-30 zaczyna się od 101 900 PLN. To mało w porównaniu do np. takiej Toyoty CH-R, acz jeśli zależy ci na dynamicznej, efektywnej jeździe, polecamy raczej wersję z napędem 150 lub 180 KM.
Specyfikacja
- Cena 132 000 PLN
- Prędkość maksymalna 186 km/h
- 0-100 km/h 10,6 sekundy
- Silnik 2.0 Skyactiv-G M Hybrid
- Moc 122 KM
- Moment obrotowy 213 Nm
- Średnie zużycie paliwa (wg producenta) 6,2 l/100 km
Werdykt
NASZYM ZDANIEM...
Mazda CX-30 stanowi unikatowy mariaż oldskulowego sposobu jazdy i nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy.
Plusy
Zwracająca uwagę stylistyka. Bogate wyposażenie – nie tylko w najwyższej wersji! Niskie zużycie paliwa.
Minusy
Sterowanie systemem infotainment. Silnik nie należy do najbardziej dynamicznych na rynku.