Skończą się plotki o tablecie od Apple, Chrome pozwala oficjalnie blokować reklamy, a mobilny Internet intensywnie się rozwija. Obchodziliśmy dzień prywatności w sieci.
W tym tygodniu oczy wszystkich były zwrócone na Apple, które zaprezentowało swój najnowszy produkt – tablet o nazwie iPad. Urządzenie wygląda jak cztery razy większy iPhone, posiada niewielki dysk twardy oraz możliwość połączenia z WiFi i siecią 3G (tylko do wymiany danych). Do sprzedaży trafi w marcu i będzie kosztować od $499 do $829.
Cena tego niezbyt funkcjonalnego gadżetu jest wysoka, ale największą wartością jaką niesie jego zakup jest oprogramowanie. Urządzenie wyposażono w system operacyjny podobny do tego tego z iPhone’a. Pozwala również na kupno cyfrowych książek i gazet przez iTunes. Czy ta ostatnia opcja zmieni nasze podejście do prasy i książek tak jak iPod zmienił podejście do muzyki z sieci? Zobaczymy.
Źródło: http://www.opera.com/smw/2009/12/
Dzień Prywatności
Jeśli brakuje ci okazji do zabawy, to 28 stycznia mogłeś świętować Międzynarodowy Dzień Prywatności. Autorzy akcji chcą zmusić ludzi do zastanowienia się, co dzieje się naszymi danymi. Codziennie udostępniamy swoje zdjęcia, piszemy o własnym życiu, umieszczamy w sieci poufne dokumenty. Ponadto serwisy badają nasze zachowania i kontakty i zapisuję te dane w swoich bazach.
„Musimy zapytać kto to wszystko zbiera, co z tym robi i z kim się tym dzieli” – uważają twórcy akcji. Musimy też zapytać, czy Google albo Facbookowi zależy na odpowiadaniu na takie pytania, bo bez wsparcia serwisów i dostawców usług, którzy chętnie „zaopiekują” się informacjami o naszym zachowaniu, akcja nie ma sensu.
Źródło: http://dataprivacyday2010.org/
Rozszerzenia w Chrome (w końcu)
Google nareszcie dodało obsługę rozszerzeń do stabilnej wersji swojej przeglądarki. Do tej pory rozszerzenia były dostępne w wersjach developerskiej i beta, dzięki czemu zebrało się ich już około 1500. Dla wielu internautów najważniejsza jest odpowiedź na pytanie, czy znalazł się wśród nich AdBlock+. Tak, znalazł się, ale {link_wew 5521}nie blokuje reklam{/link_wew} aż tak dobrze jak wersja z Firefoksa.
Co ciekawe, zainstalowanie kilkunastu rozszerzeń nie powoduje koszmarnego spowolnienia znanego z Firefoksa. To posunięcie może jeszcze bardziej przyśpieszyć wzrost liczby użytkowników przeglądarki.
Co ciekawe, Google nie ma nic przeciwko blokowaniu reklam (na których samo zarabia). Liczy, że AdBlock zmusi reklamodawców do tworzenia mniej inwazyjnych kampanii.
Źródło: http://chrome.blogspot.com/2010/01/over-1500-new-features-for-google.html
Raport o mobilnym Internecie
Opera wydała raport z rozwoju mobilnej sieci na świecie i w Polsce. W grudniu miała ponad 40 milionów użytkowników z całego świata, którzy odwiedzili 20 miliardów stron pobierając przy tym 300 terabajtów danych. Ciekawe czy operatorzy komórkowi są w stanie wycisnąć z sieci komórkowych jeszcze trochę przepustowości, żeby udźwignąć taki ruch. Wszystkie wymienione wskaźniki wzrosły o ok. 10% w porównaniu z listopadem.
Największe wzrosty wśród serwisów w ciągu ostatniego roku to Twitter (o 2800% – to blisko trzydziestokrotny wzrost!) i Facebook (600%).
Polscy użytkownicy odwiedzili średnio 171 stron miesięcznie wymieniając 23 megabajty danych. Najczęściej wchodzili na Naszą-klasę. Co zaskakujące, w rankingu wysoko znajduje się też YouTube (6 miejsce). Ciekawe ile filmów mieści się w 23 megabajtach? I jak długo się ładowały?
Źródło: http://www.opera.com/press/releases/2010/01/26/