Modelem Audi e-tron, koncern z Ingolstadt w 2018 roku wkroczył w erę elektromobilności, wyznaczając początek elektrycznej przyszłości marki z czterema pierścieniami w logo. Nowe Audi Q8 e-tron włącza się w historię sukcesu tego elektrycznego pioniera. Topowy elektryczny SUV i crossover zachwyca zoptymalizowaną koncepcją napędu, poprawioną aerodynamiką, wyższą wydajnością ładowania, większą pojemnością akumulatorów oraz zwiększonym do 582 kilometrów zasięgiem w wersji SUV i do 600 kilometrów w wersji Sportback. Znaczące zmiany, zwłaszcza w przedniej części pojazdu, nadają nowemu flagowemu SUV’owi Audi świeżego wyglądu.
Portfolio pojazdów elektrycznych marki obejmuje obecnie osiem modeli. Do roku 2026 będzie ich ponad 20. Od tego momentu Audi będzie wprowadzać na rynek globalny wyłącznie modele w pełni elektryczne.
Nazywając model Q8, Audi wyraźnie zaznacza, że Audi Q8 e-tron jest topowym modelem wśród elektrycznych SUV’ów i crossoverów marki. Audi Q8 e-tron i Q8 Sportback e-tron już na pierwszy rzut oka można zidentyfikować jako modele w pełni elektryczne. To zasługa nowej stylistyki przodu z charakterystyczną maską Singleframe i odwróconym grillem oraz tyłu z blade’m nad przeprojektowanym tylnym dyfuzorem. Elementy te konsekwentnie przenoszą elektryczny język stylistyczny Audi w przyszłość. Ekskluzywnym akcentem w pakiecie S line, jest grill Singleframe wykończony kolorystycznie w kolorze nadwozia.
Jako prestiżowy, elektryczny SUV marki Audi, Q8 e-tron wprowadza nową tożsamość korporacyjną marki, której znakiem rozpoznawczym jest teraz dwuwymiarowy wzór czterech pierścieni. Aby wyeksponować logo jako element centralny, Audi podkreśla przód pojazdu za pomocą projekcyjnego światła Singleframe. Ponadto Q8 e-tron jest pierwszym modelem, w którym na słupku B umieszczono nowe oznaczenie z napisem Audi.
Przy długości pojazdu wynoszącej 4,915 metra, szerokości 1,937 metra i wysokości 1,619 metra dla Sportbacka i 1,633 metra dla SUV’a, Q8 e-tron oferuje maksymalną ilość miejsca i komfortu. SQ8 e-tron i SQ8 Sportback e-tron są niższe o dwa milimetry i szersze o 39 milimetrów. Rozstaw osi wynoszący 2,928 metra pozwala uzyskać dużo miejsca na nogi także na tylnych siedzeniach. Pojemność bagażnika wynosi 569 litrów dla SUV’a i 528 litrów dla Sportbacka. Przedni schowek, tzw. „frunk”, ma 62 litry pojemności.
Dla obu wersji nadwoziowych można wybrać jeden z trzech wariantów układu napędowego z elektrycznym napędem na wszystkie koła. Nowe Audi Q8 e-tron wyposażone jest standardowo w zawieszenie pneumatyczne z kontrolą stopnia amortyzacji. Wysokość nadwozia, w zależności od sytuacji na drodze, można zmieniać o 76 milimetrów.
W Audi Q8 e-tron zamontowano około 40 systemów wsparcia kierowcy. Nawet pięć czujników radarowych, pięć kamer i 12 czujników ultradźwiękowych dostarcza informacji o otoczeniu. Informacje te są następnie analizowane przez centralną jednostkę sterującą systemami wsparcia kierowcy. Nowością jest remote park assist plus, który będzie można zamawiać od 2023 roku. Z jego pomocą Audi Q8 e-tron potrafi wjechać nawet w najciaśniejsze miejsca parkingowe. Klienci mogą sterować procedurą parkowania poprzez aplikację myAudi na swoim smartfonie. Gdy samochód osiągnie ostateczną pozycję w miejscu parkingowym, automatycznie się wyłącza, zaciąga hamulec postojowy i blokuje drzwi. Aby opuścić miejsce parkingowe, silnik jest włączany za pośrednictwem aplikacji myAudi, po czym pojazd manewruje na tyle, by móc wygodnie do niego wsiąść.
Audi Q8 e-tron jest opcjonalnie wyposażone w cyfrowe reflektory Matrix LED. Podczas jazdy na autostradzie, światło orientacyjne wyznacza pozycję samochodu na pasie ruchu i pomaga kierowcy pozostać w centrum wąskich przejazdów. Dostępne są również trzy inne nowe funkcje: rozszerzone informacje o ruchu drogowym, światło pasa ruchu z indykatorem kierunku oraz światło orientacyjne na drogach poza obszarem zabudowanym.
Szklany dach panoramiczny sprawia, że wnętrze wydaje się lżejsze i wzmacnia poczucie przestronności. Szklane elementy otwierają się i zamykają elektronicznie. Równie wygodne jest sterowanie zaciemniającymi osłonami przeciwsłonecznymi.
Jak wszystkie modele Audi klasy luksusowej, Q8 e-tron wykorzystuje system operacyjny MMI touch response. Jego dwa duże wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości – górny o przekątnej 10,1 cala i dolny o przekątnej 8,6 cala – zastępują niemal wszystkie konwencjonalne przełączniki i pokrętła. Oprócz obsługi za pomocą dwóch wyświetlaczy dotykowych, wiele funkcji można aktywować za pomocą naturalnego sterowania głosem – funkcji voice control. Dopełnieniem cyfrowej koncepcji wyświetlania i obsługi w Audi Q8 e-tron jest standardowy Audi virtual cockpit o rozdzielczości Full HD. Specyficzna grafika obrazuje wszystkie ważne aspekty jazdy elektrycznej, od wydajności ładowania, po zasięg. Na życzenie, można dodać wyświetlacz head-up display. Centrum multimedialne MMI Navogation plus obsługuje standard szybkiej transmisji danych LTE Advanced i ma zintegrowany hotspot WiFi dla urządzeń mobilnych pasażerów. System nawigacji inteligentnie rekomenduje miejsca docelowe na podstawie wcześniej przebytych tras. Ponadto, pakiet Audi connect Navigation and Infotainment obejmuje usługi car-to-X.
Rynkową premierę nowego Audi Q8 e-tron i Audi Q8 Sportback e-tron, które będzie można zamawiać od połowy listopada, zaplanowano na koniec lutego 2023 roku w Niemczech i na najważniejszych rynkach europejskich.