Interaktywne dodatki zwane widżetami pozwalają znacznie uatrakcyjnić nudne i standardowe strony internetowe. Dzięki nim udostępnisz odwiedzającym dodatkowe funkcje, jak przegląd zdjęć, pliki video czy mikroblog. Przyjrzyjmy się najciekawszym dostępnym widżetom.
Widżety (ang. widgets) umożliwiają dołączenie do strony wielu interaktywnych elementów. Od ciebie wymaga to jedynie dodania do serwisu fragmentu kodu, a i to zależy od typu strony. Widgety najczęściej wykorzystują technologie flash lub JavaScript, więc ich kod nie ma wielkiej objętości.
Jakie widgety możesz dodać do strony? Mogą to być filmy wideo, odtwarzacze muzyki, wiadomości z serwisów informacyjnych, elementy społecznościowe i wiele innych. Omówimy te, które wydają się być najbardziej atrakcyjne i w największym stopniu mogą urozmaicić twoją stronę. Pamiętaj przy tym, że dostępne są tysiące widżetów, więc ich wybór nie jest prosty.
Gdzie możesz umieszczać widżety? Z całą pewnością na swoich prywatnych stronach. Także w popularnych systemach blogowych, jak np. http://www.blogspot.com. Oczywiście również w blogowych CMS-ach (np. WordPress) uruchamianych na własnym serwerze. Widżety możesz także umieszczać w popularnych stronach startowych, np. http://www.netvibes.com czy iGoogle. To jednak wymaga, aby widżety były przygotowane w specjalny sposób – niektóre zadziałają jedynie w przypadku Netvibes, a inne iGoogle.
Na przykład odwiedzając serwis http://www.widgetpot.pl przy każdym widżecie umieszczono kod HTML oraz kilka ikonek – ikona „G” (ilustracja nr 1) umożliwia szybkie dodanie widżetu do iGoogle. Niektóre widżety mają zresztą charakter bardziej uniwersalny – mogą być dołączane także do przeglądarki Opera, wyświetlane na pulpicie systemu Windows Vista oraz przy użyciu Dashboardu w Mac OS X.
Wiele innych widżetów, które nie zostały omówione w naszym tekście, znajdziesz w serwisach katalogujących je według kategorii. Najbardziej znany to najprawdopodobniej serwis Gadżety Google dostępny pod adresem http://www.google.com/ig/directory?hl=pl&synd=open. Korzystając z tego adresu możesz pobierać kod JS pozwalający na dodanie widżetu na dowolną stronę. Natomiast linki z podobnego adresu http://www.google.com/ig/directory?hl=pl pozwalają na szybkie dodawanie widżetów do strony iGoogle. Istnieją także dwa polskie katalogi widżetów: WidgetSpot.pl (http://www.widgetspot.pl) oraz Wstaw.to (http://www.wstaw.to). W ich zasobach również możesz znaleźć wiele interesujących dodatków do stron.
Wykorzystaj wideo
Większość popularnych serwisów wideo udostępnia szybką możliwość opublikowania danego pliku na dowolnej stronie. Właściciele stron mogą jednak oczekiwać szerszych możliwości wykorzystania zasobów serwisów wideo. Korzystając z usługi Google AJAX Search API (http://code.google.com/apis/ajaxsearch/index.html), możesz stworzyć własną wyszukiwarkę wideo, którą możesz umieścić w dowolnym miejscu, np. na blogu lub w tematycznym serwisie.
W tym celu odwiedź stronę http://www.google.com/uds/solutions/videosearch/index.html i skorzystaj z opcji „Start with the Wizard”, aby skorzystać z kreatora lub „Read the Programming Guide”, jeśli wolisz stworzyć indywidualne rozwiązanie samodzielnie modyfikując kod.
Zajmijmy się pierwszą opcją. W następnym kroku musisz podać minimum jedno słowo kluczowe. Na twojej stronie zostaną wyświetlone filmy odpowiadające podanemu zestawowi słów kluczowych. Następnie należy wpisać adres strony – w ten sposób akceptujesz regulamin usługi. W końcu możesz kliknąć „Generate Code”, aby otrzymać gotowy kod.
Czego słuchasz?
Radio internetowe Last.fm (http://www.last.fm) to jedno z najpopularniejszych w internecie miejsc dla fanów muzyki. Umożliwia m.in. odwtarzanie utworów, budowę biblioteki muzycznej i tworzenie playlist. Udostępnia także elementy społecznościowe – możesz łatwo sprawdzić, jakiej muzyki słuchają twoi znajomi.
Autorzy serwisu stworzyli także specjalny widżet, dzięki któremu osoby odwiedzające twoją stronę mogą zobaczyć, jaką muzykę lubisz oraz oczywiście jej posłuchać. Widget Last.fm nie musi się wcale znaleźć w szczególnie wyeksponowanym miejscu. W przypadków prywatnych blogów niektórzy listę ulubionych utworów lub artystów umieszczają w części „o mnie”.
Aby skorzystać z widżetu, odwiedź stronę http://www.last.fm/widgets. W pierwszym kroku możesz wybrać kolor widżetu oraz rodzaj wyświetlanych informacji – ostatnie utwory, najczęściej odtwarzane, najczęściej odtwarzane w ubiegłym tygodniu, najpopularniejsi wykonawcy oraz najpopularniejsi wykonawcy w minionym tygodniu. Gdy jednak wybierzesz wyświetlanie listy artystów, to internauci nie będą mogli słuchać muzyki. W drugim kroku możesz wybrać jeden z CMS-ów, do których chcesz dodać widżet lub wyświetlić kod będący mieszaniną HTML-a, CSS i JavaScriptu.
Wiadomości i inne informacje
Informacja jest w internecie jednym z najczęściej poszukiwanych elementów. Dobrym pomysłem może się więc okazać dodanie do strony widżetów zwiększających jej potencjał informacyjny, co ułatwi zatrzymanie internautów na dłużej.
Jeżeli chcesz informować internautów o tym, co aktualnie dzieje się w Polsce lub na świecie, to może ci się spodobać widżet jednego z wielu serwisów informacyjnych, np. faktów Interia.pl http://www.widgetpot.pl/pl/widget/interia-pl-fakty. Zresztą nie musisz ograniczać się do widżetów, które już istnieją w tym i innych serwisach.
Jeśli chodzi o informacje pobierane przez kanał RSS, to własny widżet możesz utworzyć bardzo szybko za pomocą kreatora dostępnego pod adresem http://www.widgetpot.pl/pl/widget-add/add/rss. Możesz wybrać kolor widżetu, jego wysokość, szerokość, napisać tytuł oraz zdecydować, czy chcesz wyświetlać same tytuły czy także fragmenty treści. Widgetpot.pl zaproponuje także logo widżetu, jeżeli na stronie znajdziesz pasujące ilustracje. Możesz to rozwiązanie wykorzystać także do połączenia ze sobą kilku własnych serwisów wyświetlając np. wpisy z bloga na stronie firmowej.
Jednak aktualności to nie tylko wiadomości tekstowe. Czytelnicy strony o tematyce finansowej mogą być zainteresowani informacjami finansowymi. Bardzo dobrze prezentuje się widżet notowań giełdowych pochodzących z portalu Money.pl (http://www.widgetpot.pl/pl/widget/notowania-gieldowe-money-pl). Na małej przestrzeni prezentuje relatywnie wiele informacji. Do tego warto dodać na przykład aktualne wykresy walut.
Z kolei widżet dostępny na stronie http://www.widgetpot.pl/pl/widget/kursy-walut, a przygotowany przez serwis 8fish (http://www.8fish.pl) pozwala określić, które waluty zamierzasz wyświetlić na stronie. Jest więc o wiele bardziej atrakcyjny od dziesiątek innych widżetów
Zbliżające się terminy
Być może prowadzisz stronę związaną z branżą, w ramach której odbywają się różnego rodzaju wydarzenia? Targi, spotkania, konwenty lub konferencje? Czy nie dobrze byłoby poinformować o nich czytelników strony? Zamiast żmudnego wpisywania terminów, możesz utworzyć publiczny kalendarz Google (http://www.google.com/calendar/) i wpisywać do niego zbliżające się terminy. Jest to proste, szybkie i wygodne rozwiązanie.
Następnie możesz wykorzystać oficjalny widżet kalendarza Google http://tnij.org/google-calendar-gadget, aby informacje o wydarzeniach wstawić na swoją stronę. Taką możliwość wykorzystuje np. autor bloga Mediafun.pl (http://blog.mediafun.pl) informując czytelników o całej masie branżowych spotkań.
Przeglądarka zdjęć
Jedna z najpopularniejszych internetowych galerii zdjęć to serwis Flickr (http://www.flickr.com). Jeżeli jeszcze z niego korzystasz, to dobrym powodem do rozpoczęcia tej przygody może być fakt, że autorzy udostępnili także interesujący widżet, dostępny pod adresem http://www.flickr.com/badge.gne. Dzięki niemu na swojej stronie możesz umieścić przegląd najnowszych zdjęć twojego autorstwa opublikowanych na Flickr. Do wyboru masz dwie opcje – prezentacja wszystkich zdjęć lub tylko tych oznaczonych określonym tagiem.
Za pomocą tego widżetu możesz także wyświetlać publiczne fotografie. Na przykład na stronie motoryzacyjnej możesz zaprezentować zdjęcia poświęcone samochodom. Widżet może także posłużyć jako ilustracja do konkretnego tekstu, który zamierzasz opublikować na stronie.
Co właśnie robisz?
Mikroblogi są wciąż na topie, także w Polsce. Ujmując to w dużym skrócie, są to miejsca do szybkiego publikowania krótkich wpisów opisujących z komentarzem, co właśnie robimy. Za granicą triumfy popularności święci Twitter (http://www.twitter.com), a lokalnie dostępne są chociażby takie serwisy, jak Flaker (http://www.flaker.pl) czy coraz popularniejszy Blip (http://www.blip.pl). Przy czym ten pierwszy to serwis typu „life streaming” w którym można dokumentować automatycznie rozmaite internetowe aktywności, takie jak czytane strony, działania w Allegro.pl, Flickr.com, Nasza-klasa.pl i innych serwisach.
Co ważne, wszystkie trzy wymienione serwisy udostępniają widgety umożliwiające poinformowanie innych o nowych wpisach na mikroblogach. Dzięki temu prowadząc blog oparty o jeden z CMS-ów możesz dołączyć do niego mikroblog z krótszymi notkami.
Widżet Twittera znajdziesz na stronie https://twitter.com/widgets. Możesz wybrać jeden z kilku docelowych serwisów lub kliknąć „Other”, aby móc wybrać wersję HTML lub Flash do zamieszczenia na innej dowolnej stronie. Widżet przygotowany przez twórców Flakera znajdziesz na stronie http://flaker.pl/varia/widgets. Możesz przy tym zdecydować, z których źródeł mają pochodzić pojawiające się w nim wpisy.
Tworząc tzw. „wklejkę” Blipa (http://www.blip.pl/widgets), możesz wybrać wersję we Flashu lub tekstową, wyświetlającą jedynie ostatni status. Wersja flashowa umożliwia ponadto wybór szerokości i wysokości, jednego z kilku schematów kolorystycznych oraz zaokrągleń. Ułatwia to dostosowanie widżetu do wyglądu strony.
Co na blogach piszczy?
Serwis http://www.blogfrog.pl to katalog blogów pozwalający na ocenianie wpisów i rekomendujący wpisy pasujące do preferowanej tematyki. Na stronie http://blogfrog.pl/index.php/moj/blogrush udostępniono także widżety nazwane przekornie „bloczkami”. Pozwalają one na wyświetlanie informacji o ciekawych wpisach na innych blogach. Mogą to być wpisy z blogów dotyczące danego tematu, rekomendowane wpisy lub notatki z twoich ulubionych blogów. Generując widżet poświęcony danej tematyce, możesz dodatkowo określić słowa kluczowe, liczbę wyświetlanych tekstów oraz kolorystykę poszczególnych elementów.
Podziel się linkami
Czy gromadzisz swoje linki w Delicious.com? Jeżeli tak, to możesz je zaprezentować internautom odwiedzającym twój blog lub stronę. Serwis udostępnia widżet wyświetlający popularne tagi przypisane zapamiętanym przez ciebie stronom. Znajdziesz go pod adresem http://delicious.com/help/tagrolls. Możesz określić m.in. tytuł, wielkość tekstu, sposób wyświetlania (chmura lub lista), a także zdecydować, czy obok ma pojawiać się ikonka Del.icio.us albo twoja nazwa użytkownika. Mówiąc krótko – dostajesz do dyspozycji bardzo szerokie możliwości dostosowania widżetu do swoich potrzeb. I warto z nich skorzystać.
Serwis Delicious.com i jego widżet możesz wykorzystać na różne sposoby. Prowadząc tematyczną stronę, możesz założyć specjalne konto i gromadzić na nim związane z daną tematyką łącza, a następnie za pomocą widżetu udostępniać je czytelnikom. Również firmy działające w sieci mogą wykorzystać katalog linków związanych ze swoją branżą do budowy eksperckiego wizerunku.
Warto także skorzystać z usług witryny dodajdo.com (http://www.dodajdo.com), która dostarcza widżet umożliwiający szybkie dodanie strony do takich serwisów, jak Delicious.com, Elefanta.pl lub Wykop.pl (ilustracja nr 17). Dzięki temu każdy odwiedzający podstrony twojego serwisu uzyska możliwość ich zapamiętania oraz dalszej promocji.
Czy to już koniec?
W sieci możemy znaleźć tysiące interesujących widżetów. Każdego dnia powstają także nowe serwisy, które z czasem udostępniają widżety. Jeśli uważasz, że warto wspomnieć o jeszcze jakimś – napisz to w komentarzu.