Internet daje nam wiele możliwości promocji własnego biznesu i siebie samego, jako specjalisty w określonej dziedzinie. Jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę ze wszystkich dostępnym sposobów, dzięki którym możemy za darmo lub niskim kosztem budować własną markę w internecie.
Dla każdego kto myśli o działaniach marketingowych w globalnej sieci oczywistym pomysłem jest uruchomienie własnej strony www. To jednak dopiero szczyt góry lodowej w szerokim wachlarzu możliwości. W niektórych przypadkach typowa strona internetowa może mieć drugorzędne znaczenie. Opisane poniżej metody wchodzą w skład teorii marketingu eksperckiego. Oznacza to, że za ich pomocą możesz kształtować swój fachowy wizerunek, jako eksperta i znawcy tematu, co powinno przełożyć się na powodzenie twojego biznesu.
Załóż własny blog
Pierwszym pomysłem na praktyczną realizację marketingu eksperckiego jest {link_wew 5736}uruchomienie własnego bloga{/link_wew}. Zaraz, bloga? Tak. Blog, to narzędzie bardzo skutecznie przyciągające uwagę i wyróżniające cię wśród konkurencji. Oczywiście nie chodzi o blog na którym pisałbyś o swoim prywatnym życiu, a o blog fachowy, poświęconemu określonemu tematowi z którym jesteś związany.
Na blogu przedstawiaj się z imienia i nazwiska. Opisz czym się zajmujesz ty lub twoja firma.. Bez zadęcia i z umiarem. Pisząc na blogu pamiętaj, że blog stanowi długoterminową inwestycję w budowanie marki, a nie naganiacz klientów. Blog załóż we własne domenie i na własnym serwerze. Jest to początkowy koszt, który musisz ponieść. Pomoże ci także umieszczenie swojego zdjęcia. Pamiętaj też, że główną siłą bloga jest treść. Publikowane treści powinny być nie tylko ciekawe, ale także przydatne dla czytelników. Staraj się także pisać regularnie.
Nie zapominaj, aby być aktywną częścią blogosfery. Gdy na zbliżonym tematycznie blogu znajdziesz interesujący tekst, możesz opublikować pod nim komentarz. Naturalnie rób to tylko wtedy, gdy masz coś wartościowego do powiedzenia. Inne podejście jest krótkowzroczne.
Wypowiadaj się na forach dyskusyjnych
Fora dyskusyjne to stare, lecz wciąż skuteczne rozwiązanie. Na tematycznych forach znajdziesz wiele osób związanych z wieloma branżami. Znajdź więc fora pasujące do profilu Twojej działalności i dyskutuj na nich.
Staraj się jednak publikować jedynie merytoryczne posty. To co piszesz na forum będzie dużo mówić o tobie i twoim biznesie. Rejestrując się na forum nie przyjmuj nic nie mówiącego pseudonimu, ale posłuż się swoim imieniem, nazwiskiem lub ich wariacjami. Pamiętaj, że twoja nazwa użytkownika na forum to część twojej marki. W podpisie dołącz krótką informację o sobie albo swojej firmie. Dołącz do niej odnośnik do bloga lub firmowej strony internetowej.
Pamiętaj o serwisach społecznościowych
Promując siebie lub swój biznes możesz wykorzystać serwisy społecznościowe. Nie myśl jednak o portalu Nasza-klasa, który ma luźniejszy charakter. Zarejestruj się w serwisach gromadzących właścicieli firm, fachowców z różnych dziedzin i freelancerów. Dwa najpopularniejsze portale tego typu w Polsce to http://www.goldenline.pl oraz http://www.profeo.pl. W anglojęzycznym świecie prym wiedzie serwis http://www.linkedin.com z którego korzysta także wielu Polaków.
W portalach dla profesjonalistów możesz określić swoje wykształcenie, doświadczenie zawodowe oraz podać dziedziny w których się specjalizujesz. Serwisy tego umożliwiają także gromadzenie kontaktów oraz wypowiadanie się w grupach tematycznych. Dodaj do kontaktów osoby, które znasz. Pomoże ci to podtrzymać znajomość. Gdy poznajesz kogoś nowego, nie zapomnij sprawdzić, czy posiada profil w jednym z tych serwisów.
Mikroblogi w natarciu
Coraz popularniejsze stają się mikroblogi, czyli strony umożliwiające publikowanie krótkich wypowiedzi, obserwowanie wypowiedzi innych mikroblogerów i dyskutowanie z nimi. Na świecie dużą popularność cieszy się serwis Twitter. Wielu użytkowników zauważyło także jego znaczenie biznesowe. W Polsce takie witryny jak http://www.blip.pl i http://www.flaker.pl dopiero zdobywają popularność, ale już dziś możesz je wykorzystywać, aby budować swoją markę.
Oczywiście publikowanie w nich wpisów reklamowych lub wysyłanie spamu do innych użytkowników jest bardzo złym rozwiązaniem, które w niczym ci nie pomoże, ale niemal na pewno zaszkodzi. Powinieneś raczej stać się członkiem społeczności i zainteresować innych tym, co masz do powiedzenia. Umożliwi Ci to kierowanie uwagi na różne przedsięwzięcia i rzeczy którymi się zajmujesz. Przykładem tego typu działań jest użytkownik, który za pomocą Flakera kieruje uwagę społeczności na swój sklep internetowy zainteresowanym oferując darmowe próbki produktów. Wielu użytkowników po opublikowaniu nowego tekstu na blogu informuje o tym na swoim {link_wew 5231}mikroblogu{/link_wew}. Jest to naturalne i nikt się o to nie pogniewa.
Inicjatywy internetowe
Internetowe inicjatywy są szerokim pojęciem. Praktyczne zastosowanie tego pomysłu jest mocno zależne od branży w której chcesz działać. Do metod jego wykorzystywania należy uruchomienie kursu internetowe obsługiwanego przez e-mail, uruchomienie tematycznej witryny związanej z twoją branżą, forum dyskusyjnego, listy dyskusyjnej (działającej przez e-mail), założenie serwisu w formie wiki, lub wydanie darmowej książki w formacie PDF. Wszystkie te działania wymagają sporego nakładu sił, jednak długofalowo mogą mieć dla ciebie bardzo dużą wartość.