Connect with us

Cześć, czego szukasz?

Newsy

Listy zadań online

W dobie coraz większego zapracowania i nagminnego braku czasu kreatywni ludzie starają się tworzyć narzędzia pomagające zwiększać produktywność w róznych dziedzinach życia. Jednym z tego typu rozwiązań są aplikacje internetowe zarządzjące listami zadań (ang. to-do lists). Przyjrzymy się dwóm czołowym witrynom, czyli http://www.tadalist.com oraz http://www.rememberthemilk.com.

Narzędzie dla mało wymagających

Pierwsza z omawianych aplikacji, czyli Ta-Da List (http://www.tadalist.com), jest przeznaczona dla zwolenników prostych rozwiązań. Nie znajdziemy tu genialnej grafiki, czy mnóstwa gadżetów. Jest to przede wszystkim bardzo intuicyjne, proste w obsłudze i praktyczne narzędzie.

Jeżeli nie będzie nam przeszkadzać konieczność wchodzenia do sieci zawsze, gdy chcemy sprawdzić stan aktualnych list, to aplikacja tego rodzaju może nam się spodobać.

Prostota i przejrzystość

  • Lista wszystkich list, które do tej pory stworzyliśmy.
  • Aby utworzyć nową listę, wystarczy kliknąć odnośnik Create a new list.
  • Ramka z prawej strony umożliwia zmianę parametrów konta, a także daje dostęp do kanału RSS informującego o zmianach na wszystkich naszych listach.

Przegląd opcji

{tlo_1}

Stworzenie nowej listy nie mogłoby być prostsze. Wystarczy kliknąć odnośnik Create a new list, w formularzu podać odpowiednią nazwę, np.: \”do zrobienia w domu w tym tygodniu\”, a następnie posłużyć się przyciskiem Create this list.

Z obsługą witryny powinny więc spokojnie poradzić sobie nawet osoby mające blade pojęcie o języku angielskim.

{/tlo}
{tlo_0}

Po przejściu na stronę konkretnej listy możemy przejrzeć już dodane zadania, a także dodać nowe dzięki formularzowi, który pojawia się po kliknięciu odnośnika Add this item. Jeśli pojawi się pole formularza przy którymś z zadań, zostanie ono oznaczone jako wykonane.

Wszystkie wykonane zadania są przesuwane na dolną część witryny. Oprócz tego możemy skorzystać z trzech dodatkowych opcji znajdujących ponad tytułem listy, czyli: hurtowej zmiany nazw (Edit), zmiany kolejności zadań (Reorder) oraz dzielenia się listą (Share).

{/tlo}
{tlo_1}

Po kliknięciu opcji Edit możemy szybko zmienić nazwę listy, tytuły wszystkich niewykonanych jeszcze zadań, a także dodać opis wyświetlany tuż pod tytułem listy.

{/tlo}
{tlo_0}

Drugi z wymienionych linków, czyli Reorder, pozwala zmieniać kolejność wyświetlania zadań. Do dyspozycji dostajemy cztery przyciski. Dane zadanie możemy przenieść na sam dół, przenieść o jedną pozycję w dół lub w górę, albo też na samą górę listy.

{/tlo}
{tlo_1}

Mamy także możliwość podzielenia się naszą listą z innymi osobami. Służy do tego opcja Share.

Pierwsza możliwość to podanie w formularzu adresów e-mail osób, którym chcemy udostępnić listę oraz ewentualnie napisanie własnej notatki, która zostanie dołączona do wysłanej wiadomości.

Drugą możliwość stanowi przekształcenie listy w całkowicie publiczną – wystarczy zaznaczyć opcję Yes, share publicly i przekazać zainteresowanym osobom odpowiedni odnośnik.

{/tlo}

Kto zapomniał o mleku?

Witryna http://www.rememberthemilk.com, w przeciwieństwie do systemu http://www.tadalist.com, ma dużo większe możliwości. Niestety za możliwościami podąża również wyższy stopień komplikacji serwisu.

Jeżeli jednak zależy nam na narzędziu, które pozwala m.in. na nadawanie zadaniom priorytetów, ustalanie dokładnej daty wykonania, zapisywanie notatek, czy ustawianie regularnego powtarzania zadań, to warto przyjrzeć się tej rozbudowanej aplikacji.

Przegląd aktualnych zadań

  • W środkowej części strony znajdują się aktualne zadania na dzisiaj, jutro, a także te, które powtarzane są cyklicznie (Overdue).
  • Górne menu pozwala przemieszczać się między kluczowymi częściami witryny. Pod linkiem Overview kryje się krótki, widoczny na tym zrzucie ekranu przegląd aktualnych zadań. Link Tasks prowadzi do rozbudowanego panelu zarządzania zadaniami. Oprócz tego możemy przejść do stron z naszymi kontaktami, ustawieniami, pomocą, albo też wylogować się.
  • Po kliknięciu linku Continue to tasks zostaniemy przeniesieni do panelu odpowiedzialnego za szczegółowe zarządzanie zadaniami. Natomiast po użyciu odnośnika Always skip this page strona z zadaniami będzie zawsze ładowana automatycznie.

  • Specjalna ramka poinformuje zawsze o zmianach w listach i zadaniach, które dzielimy z innymi użytkownikami.
  • Ramka znajdująca się na samym dole umożliwia szybkie przejście do wszystkich naszych list, albo zadań oznaczonych słowami kluczowymi.

Zarządzanie zadaniami

  • Możemy zarządzać dowolną ilością list, a każdej z nich odpowiada jedna z zakładek, pomiędzy którymi możemy się przełączać.
  • Kliknięcie odnośnika Add task powoduje wyświetlenie się specjalnego formularza, dzięki któremu możemy dodawać do listy nowe zadania.
  • Najważniejszą częścią strony jest oczywiście sama lista zadań. Przy każdym zadaniu wyświetla się również, jeśli ją ustawiliśmy, data wykonania, a kolorem zostaje oznaczony priorytet.

  • W ramce znajdziemy główne informacje o naszej liście, opcje dzielenia się listą i jej upubliczniania. Po zaznaczeniu jednego z zadań ujrzymy w tym miejscu szereg dodatkowych opcji oraz zakładkę notesu.

Przegląd opcji

{tlo_1}

Do naszej dyspozycji oddano kilka przydatnych opcji. Wystarczy zaznaczyć dowolną ilość zadań i kliknąć w przycisk, lub wybrać odpowiednią pozycję z rozwijanego menu. Pierwszy przycisk oznacza dane zadanie jako wykonane, a drugi przenosi datę wykonania o jeden dzień do przodu.

W rozwijanym menu kryją się opcje ustawiania jednego z trzech priorytetów, przenoszenia zadań na inną listę, wysyłania ich do innej osoby, a także dzielenia się zadaniami oraz cofania ostatniej wykonanej akcji.

{/tlo}
{tlo_0}

Opcje zawarte w prawej ramce dotyczą zawsze tylko pojedynczego zadania. Jeśli np. zaznaczyliśmy trzy zadania, to zmiany zostaną wprowadzone do tego, które zostało zaznaczone jako ostatnie.

Opcja Due odpowiada za termin wykonania zadania, Repeat pozwala powtarzać dane zadanie w określonych cyklach czasowych, Time estimate umożliwia zapisanie szacunkowego czasu wykonania, a Tags udostępnia opcję oznaczania zadań słowami kluczowymi.

Oprócz tego system potrafi informować o tym, ile razy dane zadanie było przesuwane do przodu, od kogo zostało przysłane i ile notatek zrobiliśmy na jego temat. Po kliknięciu jednej z czterech pierwszych opcji pojawia się specjalny formularz, do którego możemy wpisywać odpowiednie dane, a ich przykłady wyświetlają się w ramce poniżej wraz z linkiem do rozbudowanej dokumentacji.

{/tlo}

{tlo_1}

Dzięki specjalnemu panelowi możemy bez trudu zarządzać kontaktami z innymi użytkownikami serwisu. Aby dodać nowy kontakt, klikamy link Add contact i wpisujemy nazwę użytkownika bądź adres e-mail danej osoby.

Oczywiście musi ona być zarejestrowana w serwisie. Kontakty można też bez problemu łączyć w grupy. Zakładka Invites pozwala zapraszać do serwisu nowe osoby. Rozbudowane możliwości tworzenia kontaktów i dzielenia list mogę być szczególnie przydatne dla grup pracujących nad wspólnymi projektami.

{/tlo}
{tlo_0}

Warto zwrócić uwagę na panel zarządzania ustawieniami, kryjący się pod linkiem Settings. Pierwsza zakładka odpowiada za takie ustawienia jak imię, nazwisko, adres e-mail, format daty czy strefa czasowa.

Druga ułatwia zarządzanie listami – ich tworzenie, usuwanie albo archiwizowanie. Dzięki kolejnej zakładce do dyspozycji otrzymujemy przypominacze. Możemy otrzymać wcześniejsze powiadomienie o zaplanowanym zadaniu. Można w tym przypadku użyć nie tylko adresu e-mail, ale także komunikatora internetowego, i to nie tylko ICQ, MSN czy Jabbera, ale również polskiego Gadu-Gadu. Kolejna zakładka służy do obsługi dodatkowych usług, a ostatnia udostępnia ważne informacje na temat naszego konta.

{/tlo}

Prowadzący bloga poświęconego użyteczności oraz właściciel firmy realizującej audyty serwisów internetowych.

Może cię też zainteresować

Newsy

Dlaczego usługi oparte na lokalizacji (Location-Based Services) mają być trendem mobilnego świata? Co niesie ze sobą wiedza o położeniu użytkownika telefonu, że usługi te rozwijają firmy jak Google, Nokia czy nawet...

Newsy

NETGEAR demonstruje ReadyNAS Vault – nowy serwis archiwizacji danych dla urządzeń NAS dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz użytkowników domowych. Usługa została zaprojektowana w taki sposób, by zapewnić...

Newsy

Social bookmarking umożliwia łatwe zapisywanie, przeszukiwanie i udostępnianie linków do ulubionych stron WWW – wszystko za pośrednictwem prostych aplikacji online. Które tego typu usługi są najlepsze?

Newsy

Oglądając codziennie setki stron można natrafić na przydatne rady. Przedstawiamy kilka, naszym zdaniem porad, które będą przydatne użytkownikowi.