Zbieranie informacji zwrotnych (ang. feedback) od użytkowników serwisu może mieć duże znaczenie dla rozwoju twojego serwisu. Dlatego warto poznać kilka narzędzi, które na różne sposoby umożliwiają zbieranie feedbacku.
Opisywane narzędzia różnią się od siebie. Niektóre dostarczają kompleksową usługę połączoną z {link_wew 4640}forum internetowym{/link_wew}, inne oferują ogromne możliwości analityczne, a jeszcze inne skupiają się na prostocie i minimalizmie. Po zapoznaniu się z opisywanymi produktami możesz samodzielnie zdecydować, który najlepiej zaspokoi Twoje potrzeby.
Sugester
Prawdopodobne widziałeś już działanie Sugestera w wielu polskich serwisach. Jego przeznaczeniem jest zbieranie opinii i sugestii od użytkowników serwisu. Jest dostępny za pomocą zakładki umieszczonej przy bocznej krawędzi okna. Po kliknięciu ukazuje się wywołane za pomocą JavaScriptu okno formularza poprzez które użytkownicy mogą zgłaszać uwagi.
Sposób działania Sugestera jest prosty i logiczny, jednak sam formularz nie jest idealny. Po pierwsze, sugester jest połączony z forum sugestii. Użytkownik oprócz pytania i formularza widzi więc inne zgłoszenia i może przejść na specjalną stronę. Po drugie, każdorazowo obowiązkowe jest podanie tematu oraz określenie kategorii. Tych dodatkowych funkcji nie da się wyłączyć. Z tej przyczyny Sugester jest przydatny, jeśli chcesz zaangażować społeczność w kompleksowy proces generowania i wybierania pomysłów, ale nie nadaje się do otrzymywania odpowiedzi na proste pytania.
Sugester oferuje wersję darmową, ale jej funkcje są bardzo ograniczone. Dopiero w najniższej wersji abonamentu kosztującego 9 zł miesięcznie możesz włączyć prywatne forum z postami niewidocznymi dla ogółu, zmienić wygląd forum sugestii lub połączyć Sugestera z Google Analytics.
Kampyle
Kampyle to narzędzie, którego kluczową zaletą są bardzo duże możliwości analizowania otrzymanego feedbacku. Funkcje analityczne są szczególnie rozbudowane w droższych wersjach komercyjnych. Warto samodzielnie wykonać ich test. Podobnie jak w przypadku Sugestera, darmowa wersja umożliwia korzystanie tylko z najbardziej podstawowych opcji. Najtańsza wersja płatna wiąże się z kosztem 49 USD miesięcznie.
Dużą wadą Kampyle jest uruchamianie formularza feedbacku w nowym oknie. We współczesnych czasach wiele nowoczesnych serwisów nie zdecyduje się na taki krok. Okno może być włączone na dwa sposoby. Pierwszy to znak „Give Feedback” umieszczony w prawym dolnym rogu okna przeglądarki. Druga możliwość to wyświetlenia użytkowniki pytania o chęć podzielenia się swoją opinią. Możliwe jest określenie czasu obecności na stronie, jaki musi upłynąć, aby pytanie zostało wyświetlone.
Udzielanie feedbacku jest oparte o kategorie. Użytkownik wybiera jedną z kategorii, a następnie może napisać komentarz. Możliwe jest także wykorzystanie podkategorii. W wersji darmowej możliwe jest otrzymanie jedynie 50 uwag miesięcznie. Wersja komercyjna kosztująca 99 USD miesięcznie zwiększa ten limit do 200. Droższe plany abonamentowe dalej zwiększają możliwości Kampyle.
KISSinsight
KISSinsights spodoba się osobom poszukującym minimalistycznego rozwiązania. Obszar aplikacji jest umieszczony w dolnej części okna i „wysuwa się” po kliknięciu w znak „+”. W darmowej wersji aplikacji możesz korzystać tylko z już gotowych pytań i zestawów odpowiedzi. Dopiero wersja komercyjna kosztująca 29 USD miesięcznie umożliwia konstruowanie dowolnych pytań. Mogę się one składać z pytań otwartych oraz formularzy jedno- i wielokrotnego wyboru. Ogromną zaletą jest prostota i minimalizm KISSinsights. Założenie konta jest błyskawiczne i nie wymaga nawet potwierdzania adresu e-mail. Również łatwości użytkowania panelu trudno cokolwiek zarzucić.
Webankieta
Webankieta to zaawansowane narzędzie do tworzenia rozbudowanych ankiet podobne np. Do anglojęzycznego SurveyMonkey (http://www.surveymonkey.com). I choć nie jest to produkt reklamowany w tym konkretnym celu, to również może posłużyć do zbierania feedbacku.
Darmowa wersja Webankiety pozwala na utworzenie ankiety z maksymalnie piętnastoma pytaniami. To wystarczająca liczba pytań do zebrania informacji zwrotnej od użytkowników. Jednak maksymalna liczba odpowiedzi to jedynie 150, co może się okazać zbyt małą liczbą. Do 1500 rośnie liczba odpowiedzi w wersji komercyjnej kosztującej 59 zł miesięcznie i do 6000 w wersji kosztującej 159 zł na miesiąc. W wersjach komercyjnych pojawiają się także dodatkowe funkcje, jak ochrona ankiety hasłem czy modyfikacja wyglądu.
Webankieta umożliwia korzystanie z tak dużej liczby możliwych pytań, że jej możliwości z całą pewnością będą wystarczające do zbierania feedbacku. Wadą jest natomiast brak prostego sposobu jej dołączenia do strony oraz konieczność wywołania nowej strony. O skierowanie użytkowników do ankiety należy więc zatroszczyć się samodzielnie.
Co wybrać?
Jak widać, wybór właściwej aplikacji do zbierania feedbacku użytkowników może nie być łatwy. Odpowiednie narzędzie można wybrać tylko dzięki dokładnemu przeanalizowanie potrzeb serwisu i zrozumienie, jakich informacji naprawdę potrzebują, aby usprawnić swoje działania w Sieci.