Testowanie pozwoli sprawdzić, czy nasze przypuszczenia co do projektu okazały się zgodne z rzeczywistością. Pokazujemy jak szybko i za darmo przeprowadzić test na małej stronie.
Test A/B służy do porównania skuteczności dwóch lub więcej wersji strony, bannera czy hasła w reklamie tekstowej. Główne założenie to jednoczesne wyświetlanie różnych wersji badanego elementu w tym samym czasie, a nie okresowa zmiana badanego elementu i wybór lepszej opcji. Dzięki temu minimalizuje się wpływ czynników zewnętrznych (dzień tygodnia, pogoda, pora roku, nagłośnienie tematu w mediach). Ta metoda pozwala na szybkie uzyskanie wyników nawet na stronach z małym ruchem (poniżej tysiąca odsłon tygodniowo).
Przeprowadzamy test A/B w Google Analytics
W przykładzie założymy, że chcielibyśmy sprawdzić skuteczność dwóch wersji strony zachęcającej do zapisania się na listę mailingową. Innym celem mogłoby być np. wypełnienie formularza, kliknięcie w reklamę albo sprawdzenie czy czytelnicy zostają dłużej na stronie z z menu po lewej czy po prawej stronie. W teście A/B powinniśmy więc porównać aktualną wersję witryny (kontrolną) ze zoptymalizowaną (testową), której skuteczność chcemy sprawdzić.
Pierwsze co musimy zrobić to przygotowanie nowej wersji strony i umieszczenie jej pod innym adresem URL. Przygotowujemy jeszcze dokładną kopię strony oryginalnej i umieszczamy ją pod nowym adresem (starą wersję zostawiamy!). Pozwoli to uniknąć przekłamań, które opiszemy w dalszej części artykułu. Możemy również stworzyć więcej stron testowych. W takiej sytuacji będzie to test A/B/C, A/B/C/D itd. Konieczne jest również przygotowanie strony docelowej (u nas strona z subskrypcją). Uwaga! Z tego rodzaj testu wynika, że część internautów nie zobaczy oryginalnej strony, a jedynie którąś z testowanych wersji.
Na testowanych stronach wprowadź tylko jedną zmianę. Jeśli zmienisz jednocześnie układ reklam, położenie menu i kolor tła, nie będzie wiadomo, który z tych elementów wpłynął na zmianę. Dla każdej modyfikacji stwórz oddzielną stronę testową i badaj je w tym samym czasie.
Aby przeprowadzić test możemy posłużyć się dostarczanym wraz z Google Analytics narzędziem o nazwie Optymalizator Witryny (Website Optimizer). Po zalogowaniu do GA i wyborze profilu przechodzimy do zakładki Treść. W prawym dolnym rogu wybieramy “Wypróbuj Optymalizator Witryny”. Tworzymy nowy test i wybieramy jego typ. Interesuje nas pierwsza opcja “A/B Experiment”.
Test czas zacząć!
Przygotowujemy różne wersje strony, umieszczamy je na serwerze i przechodzimy do kolejnego kroku. W pierwszym polu podajemy nazwę eksperymentu. Następnie wprowadzamy adres oryginalnej strony. W drugim polu podamy URL kopii strony kontrolnej i jej nazwę (np. “kontrolna”). Klikamy “Add another page variation” aby dodać wersję strony, którą będziemy testować. Jeśli chcemy, możemy dodać wiele stron testowych, ale musimy pamiętać, że wydłuży to czas trwania eksperymentu. W ostatnim polu wprowadzamy adres strony docelowej – w przykładzie jest to strona zachęcająca do subskrypcji.
Jak długo testować?
Ważne jest, aby test trwał odpowiednio długo. Jeśli przeprowadzimy go na kilku osobach, może okazać się, że wyniki są zafałszowane. Zaleca się prowadzenie testu tak długo, aż liczba konwersji na każdej z testowanych wersji strony wyniesie około 100. Jeśli więc konwersja na oryginalnej wersji strony wynosiła 20%, a testujemy dwie nowe wersje, powinniśmy poczekać na około 1500 odsłon. 500 odsłon z 20% skutecznością da właśnie 100 konwersji, a porównujemy trzy strony: oryginalną i dwie wersje testowe. Możemy oczywiście prowadzić krótsze testy (np. na 30 konwersji), ale mogą one okazać się niemiarodajne.
Wstawiamy kod na stronę
Następny krok to umieszczenie na oryginalnej stronie kodu JavaScript, który przekieruje internautów na testowane wersje strony. Wymaga to podstawowej znajomości HTML-a i JavaScriptu, pozwalającej na swobodna edycję kodu. Jeśli nie potrafimy tego zrobić samodzielnie, wybieramy pierwszą opcję. Otrzymamy adres, który przekazujemy webmasterowi. Kiedy wstawi kod na stronę, sprawdzamy status strony i przechodzimy dalej. Możemy też zapisać proces i wrócić do niego później (“Save progress and finish later”).
Jeśli potrafimy samodzielnie edytować kod, wybieramy drugą opcję i przechodzimy dalej.
Zajmiemy się najpierw oryginalną stroną. Kod nazwany “Control Script” wklejamy na samym jej początku, zaraz po tagu {html}
{/html}. Drugi kod (“Tracking Script”) umieszczamy na końcu oryginalnej strony, tuż przed tagiem {html}{/html}.Kod z punktu drugiego (również “Tracking Script”) umieszczamy na końcu (tuż przed tagiem {html}