Korzystanie z serwisów spółek giełdowych może sprawiać wiele problemów. W większości serwisy są nieprzyjazne i utrudniają odnalezienie informacji. Do takich wniosków doszli konsultanci firmy Vbiz.pl
Z opublikowanego raportu wynika, że 96% badanych witryn ma problemy z nawigacją, blisko połowa z nich posiada zbyt skomplikowane menu, natomiast aż 16% jest zbudowanych w sposób skrajnie chaotyczny. Prawie jedna trzecia stron prezentuje ofertę w sposób utrudniający zapoznanie się z nią.
Witryny kilkudziesięciu spółek giełdowych zostały przeanalizowane pod kątem użyteczności. Jak podają autorzy raportu, \”użyteczność\” jest pojęciem związanym z funkcjonowaniem serwisów internetowych. Strona użyteczna to taka, która ma prostą nawigację i przejrzystą strukturę. Dzięki temu możliwe jest szybkie dotarcie do ważnych treści i wygodna obsługa serwisu.
\”W pełni użyteczny serwis skutecznie zaspokaja potrzeby internautów. Czyni to na dodatek w sposób wygodny i przyjazny. Na prawdziwie użyteczną stronę internauci z chęcią powracają. W większości przypadków w konkurencji dwóch serwisów, ten mniej użyteczny najprawdopodobniej przegra\” – mówi Bartłomiej Dymecki, główny autor raportu i analityk użyteczności w Vbiz.pl.
Twórcy badania w przygotowanym raporcie zwracają uwagę na błędy często popełniane, a także na te, które występują na mniejszej ilości witryn, ale mają zdecydowanie większy wpływ na ich użyteczność. Dostępnych jest wiele przykładów stron, na których znaleziono niedociągnięcia, jak też przykłady wzorcowo wykonanych elementów na witrynach różnych spółek. Przede wszystkim jednak w raporcie można znaleźć cenne rady i wskazówki dotyczące ich wyodrębniania oraz analizy.
\”Obserwujemy, że u wielu klientów zamawiających kreację serwisów internetowych panuje przekonanie, że wystarczy by strona była ładna, aby była skuteczna\” – mówi Paweł Gruszecki, dyrektor zarządzający Vbiz.pl – \”Z kolei agencje interaktywne odpowiadają na tę potrzebę, przedkładając wygląd nad użyteczność. Nie należy jednak zapominać, że strony internetowe bazują na interakcji z użytkownikiem. Jeśli przebieg tej interakcji zostanie zakłócony, efekt promocji pójdzie na marne. By tego uniknąć, wystarczy tworząc serwis, poświęcić uwagę aspektom jego użyteczności.\”
Z raportu można się dowiedzieć, że do najczęściej spotykanych należą błędy związane z nawigacją stron. Podawany jest przykład witryny http://www.re-reserved.pl prezentującej produkty znanej marki odzieżowej Reserved. Twórcy raportu zwracają uwagę na fakt, że strona ta nie ma klasycznej nawigacji, co ich zdaniem poważnie utrudnia zapoznanie się z treścią i przeanalizowanie oferty, i co w efekcie przekłada się na mniejszą skuteczność promocji w internecie. W raporcie podkreślono, że audyt został przeprowadzony dla trzech różnych wersji serwisu, które zmieniały się na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy. Każda z nich powielała jednak te same błędy.
Zgodnie z innym wnioskiem płynącym z lektury raportu duża liczba błędów i problemów jest związana z czytelnością strony. Zdaniem analityków z firmy Vbiz.pl użyteczna strona powinna informować o swojej zawartości już w momencie pierwszego kontaktu z serwisem. Jako przykład złamania tej zasady podano witrynę http://www.erg.com.pl. W tym przypadku użyteczność serwisu została poważnie obniżona przez nadmiar informacji, ich chaotyczność i brak jasnego przekazu kierowanego do użytkownika.
Raport można pobrać ze strony: http://www.vbiz.pl/audyty/