Przeglądając oferty firm zajmujących się domenami, na pewno nie raz spostrzegłeś różnice w ich cenach. Wiele firm kusi super tanimi cenami rejestracji, ale nie zawsze warunki przedłużenia są równie dobre. Niektóre z nich stosują różnorodne zapisy regulaminowe, mające na celu zatrzymanie klientów. Sprawdź na co zwracać uwagę podczas kupowania domen.
Domena to ważna inwestycja. Stanowi ona podstawę biznesów, które niejednokrotnie będą przynosić dochód przez wiele lat. Stąd też wybór rejestratora powinien być dokonywany rozważnie. Z drugiej strony zrozumiałe jest poszukiwanie jak najtańszych ofert, zwłaszcza, że moda na rejestrowanie ciekawych nazw domenowych tylko dlatego, że mogą się przydać w przyszłości lub będzie je można z zyskiem odsprzedać dotarła już nawet do ludzi niezwiązanych bezpośrednio z branżą internetową.
Kim są partnerzy NASK?
Ceny domen polskich warunkowane są przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (w skrócie NASK), samodzielną jednostkę, związaną z Uniwersytetem Warszawskim. To NASK utrzymuje główne serwery DNS dla domen w strefie .pl, on więc dokonuje wpisu nowych domen do rejestru. Za tę czynność pobierana jest opłata od każdej domeny.
Jeszcze sześć lat temu NASK był monopolistą w zakresie sprzedaży domen internetowych. Przed rokiem 2003 koszt rejestracji domeny .pl oraz jej odnowienia na kolejny rok wynosił 200 zł netto. Do tego system rejestracji domen w NASK nie był zbyt zautomatyzowany i większość czynności wymagało kłopotliwego i czasochłonnego przesyłania podpisanych formularzy faksem.
W roku 2003 NASK przeniósł ciężar sprzedaży domen i obsługi klienta końcowego na stworzoną przez siebie sieć partnerską. Partnerzy to różnorodne firmy internetowe (rejestratorzy domen), które uzyskały akredytację i bezpośredni dostępu do systemów NASK. Dzięki temu mogą oni w sposób zautomatyzowany rejestrować nowe domeny oraz zmieniać parametry domen już zarejestrowanych . W zamian odprowadzają do NASK opłaty za domeny po cenach partnerskich.
Ile partner zarabia na domenach?
Aby zrozumieć reguły rządzące światem domen trzeba poznać warunki, na jakich NASK sprzedaje swoje domeny partnerom. Co roku dokonywane są w tym zakresie zmiany – w tym artykule podajemy ceny na rok 2009.
Warunki cenowe są niezależne od wielkości partnera i jego łącznej sprzedaży czy stażu. Każdy partner otrzymuje dokładnie takie same ceny. Za rejestrację domeny .pl trzeba zapłacić NASK-owi 10 złotych, a za jej odnowienie – 40 złotych. Są to ceny netto. Domeny funkcjonalne i regionalne są nieco tańsze, ale reguły nimi rządzące są podobne.
Wiesz już po jakich cenach partnerzy kupują domeny. To pozwala zorientować się ile dany rejestrator zarabia na kliencie końcowym. Są firmy, które życzą sobie za odnowienie 100 zł netto, a niekiedy nawet więcej. To co najmniej 60 zł netto więcej niż cena zakupu domeny.
Trzeba jednak uczciwie przyznać, że część droższych rejestratorów sporą część swojej marży wydaje na reklamę i promocję. Koszty obsługi księgowej transakcji to dodatkowe kilka złotych, należy również uwzględnić koszt utrzymania pomocy technicznej – w przeliczeniu na pojedynczą domenę jest on jednak bardzo niewielki.
Z uwagi na niezbędne koszty księgowe i osobowe, nawet najtańsze na rynku oferty przedłużenia domen muszą uwzględniać marże wynoszące od kilku do kilkunastu złotych ponad cenę zakupu w NASK. Niektórzy rejestratorzy, by zaoferować najniższe możliwe ceny, maksymalnie redukują swoje koszty (np. przesyłają faktury e-mailem zamiast pocztą tradycyjną). Część z nich całkowicie rezygnuje ze swojego zysku, kierując się zasadą, że zdobytemu dzięki taniej domenie klientowi będzie można oferować kolejne usługi – i na nich zarabiać.
Są też oczywiście rejestratorzy plasujący się w tej stawce pomiędzy najtańszymi i najdroższymi. Masz więc szeroki wybór w zakresie tego ile i za co chcesz płacić. W każdym przypadku wybór rejestratora nie będzie mieć żadnego wpływu na widoczność twojej domeny w internecie, faktyczną usługę utrzymywania domeny w strefie .pl świadczy bowiem zawsze NASK. Rejestratorzy stanowią tutaj tylko pośredników w sprzedaży i od wyboru rejestratora zależy tylko to, od kogo dostaniesz fakturę, na jaką kwotę, z czyich paneli administracyjnych będziesz korzystać oraz do kogo zwrócisz się z pytaniem w razie problemów z zarejestrowaniem domeny.
Jak działają promocje na rejestrację domen?
Mówiliśmy o cenach odnowień – w jaki sposób różni rejestratorzy ustalają swoją marżę i ile na tej usłudze zarabiają. Z kosztami rejestracji domen zasady są jednak inne. Tutaj powszechną praktyką jest to, że rejestratorzy w pierwszym roku rezygnują ze swojego zysku, aby przyciągnąć klienta zainteresowanego nową domena.
Punktem wyjścia jest cena bazowa NASK – 10 złotych za świeżo zarejestrowaną domenę .pl. Rejestratorzy dzielą się tutaj na dwie grupy. Część z nich dodatkowo obniża swoje ceny rejestracji, w praktyce „dokładając” do nich. Firmy te poznasz po cenach rejestracji na poziomie 0,90 zł za domenę. Jednakże w zamian klient będzie zwykle miał regulaminowy obowiązek przedłużenia ważności domeny na kolejny rok u tego samego rejestratora. Oznacza to, że nie będzie mógł przenieść przed pierwszym przedłużeniem domeny do innego (np. tańszego) rejestratora, choć będzie mógł z niej zrezygnować.
Regułą jest przy tym, że rejestratorzy oferujący rejestrację domen po cenach na poziomie 90 groszy mają wysokie ceny odnowień (na czymś muszą zarabiać). Ponadto liczba domen w promocyjnej cenie jest zwykle limitowana ilościowo dla pojedynczego klienta.
Druga grupa rejestratorów nie dopłaca do rejestracji lub dopłaca minimalnie, oferując ceny rejestracji dla końcowego klienta na poziomie zbliżonym do ceny zakupu domeny w NASK (ok. 10-12 złotych netto). Ta grupa rejestratorów nie musi stosować regulaminowych zabiegów, aby zrekompensować sobie straty poniesione z tytułu rejestracji domeny. Jeśli dodatkowo taki rejestrator ma atrakcyjną cenę odnowienia domeny to może pozwolić on sobie na pozostawienie wolność w zakresie przenoszenia przez klienta domeny do konkurencji – wiedząc, że ten i tak pozostanie u niego, ze względu na atrakcyjne warunki.
Jest jeszcze szczególnie niechlubny przypadek firmy Domeny.pl, który szeroko opisywały media. Za niedozwolone praktyki firmę ukarał Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji.
Domeny.pl zasłynęły ze sprzedaży domen w promocjach w oparciu o skrajnie niekorzystne dla klientów regulaminy. Klient nie tylko nie mógł przenieść domeny do konkurencji przed upływem 3 lat, ale nie mógł z niej nawet zrezygnować! Do tego w procesie rejestracji były mu oferowane promocyjne usługi hostingowe na pierwszy rok, które również musiał później kontynuować po standardowych cenach – bez możliwości rezygnacji. Wszystko to przy mocno ukrytych cennikach „poza promocją” (mało atrakcyjnych) i trudno dostępnych regulaminach promocji. Ta firma gra wyjątkowo nieczysto i warto szerokim łukiem omijać jej usługi.
Domeny globalne
A w jaki sposób kształtowane są ceny domen globalnych (np. .com) ? Ich ceny są mniej zależne od marży rejestratora. Większe znaczenie ma to, od kogo faktycznie takie domeny są kupowane. Polscy rejestratorzy nie są bowiem bezpośrednio akredytowani w ICANN i podobny jej organizacjach (odpowiednik naszego NASK dla domen globalnych). Oznacza to, że kupują domeny globalne i międzynarodowe u pośredników, będąc zdanymi na ich warunki cenowe (wyjątkiem są u niektórych rejestratorów domeny .eu oraz niektóre domeny narodowe innych krajów).
Różnice w cenach zakupów są znaczne. Koszt zakupu domeny .com może wahać się od 15 złotych do nawet 30 złotych netto. Do tego dochodzą wahania kursowe, które także muszą być uwzględnione w ostatecznych cenach. Stąd też nawet tani rejestratorzy nie zawsze mają domeny globalne w najkorzystniejszych cenach.