Kaspersky Lab, producent rozwiązań do ochrony danych, zaimplementował wykrywanie i leczenie dla nowej wersji unikatowego rootkita MBR.
Nowy wariant Sinowala, szkodliwego programu, który potrafi ukryć swoją obecność poprzez infekowanie sektora MBR (Master Boot Record) na dysku twardym, został wykryty przez ekspertów firmy pod koniec marca 2009 roku. Kaspersky Lab jest jedną z pierwszych firm antywirusowych, które zaimplementowały w swoich rozwiązaniach antywirusowych dla użytkowników indywidualnych zarówno wykrywanie, jak i skuteczne leczenie dla tej nowej modyfikacji Sinowala.
W 2008 roku analitycy z firmy Kaspersky Lab podawali szczegółowe informacje o innych wariantach tego rootkita, jednak nowa wersja okazała się zupełnym zaskoczeniem. W przeciwieństwie do wcześniejszych, ostatnia modyfikacja, Backdoor.Win32.Sinowal, przenika znacznie głębiej do systemu w celu uniknięcia wykrycia. Wykorzystywana przez ten wariant metoda ukrywania się polega na przechwytywaniu obiektów na najniższym poziomie systemu operacyjnego.
Cyberprzestępcy po raz pierwszy zastosowali tak wyrafinowane technologie. To wyjaśnia, dlaczego żadne produkty antywirusowe nie potrafiły wyleczyć komputerów zainfekowanych nową modyfikacją Sinowala, ani nawet wykryć tego szkodnika, gdy pojawił się po raz pierwszy. Gdy tylko bootkit przeniknie do systemu, ukrywa działania wykonywane przez szkodliwą funkcję, których celem jest kradzież danych użytkownika oraz różnych informacji dotyczących konta.
Wtargnięcie za pośrednictwem programu Adobe Acrobat Reader
Według ekspertów z firmy Kaspersky Lab w ostatnim miesiącu bootkit aktywnie rozprzestrzeniał się z wielu zainfekowanych stron, wykorzystując różne luki w zabezpieczeniach. W szczególności, bootkit ten może przeniknąć do systemu poprzez lukę w zabezpieczeniach programu Adobe Acrobat Reader, która pozwala na pobranie zainfekowanego pliku PDF bez wiedzy użytkownika. Zaimplementowanie wykrywania i leczenia dla tego bootkita, który nadal rozprzestrzenia się za pośrednictwem Internetu, jest najtrudniejszym wyzwaniem, z jakim od wielu lat zmagają się specjaliści ds. zwalczania wirusów.
Aby sprawdzić, czy komputer został zainfekowany bootkitem, użytkownicy muszą uaktualnić antywirusowe bazy danych i przeprowadzić pełne skanowanie systemu. W przypadku wykrycia bootkita, konieczne będzie powtórne uruchomienie komputera podczas procesu leczenia. Ponadto, specjaliści z firmy Kaspersky Lab zalecają użytkownikom zainstalowanie wszystkich niezbędnych łat w celu usunięcia luk w zabezpieczeniach programu Acrobat Reader oraz wszystkich wykorzystywanych przeglądarkach.