Próba uruchomienia sklepu internetowego stawia potencjalnego sieciowego przedsiębiorcę w obliczu wielu problemów związanych z infrastrukturą informatyczną, logistyką i marketingiem.
Autorzy: Format: Ocena: 5/6 |
Błędy popełnione na początkowym etapie mogą znacząco ograniczyć szansę na odniesienie sukcesu lub wręcz doprowadzić do szybkiego zamknięcia sklepu. Jakie działania trzeba zatem podjąć, aby stworzyć popularny i przynoszący zyski sklep internetowy? Na to pytanie starają się odpowiedzieć autorzy prezentowanej publikacji.
Pozycja ta jest dziełem polskich autorów, co oznacza, że jest osadzona w lokalnych realiach i uwzględnia problemy charakterystyczne dla polskiego rynku.
Materiał zgromadzony w książce został podzielony na cztery części. Pierwsza jest poświęcona promocji sklepu i komunikacji z klientem. Autorzy uznali zapewne, że marketing jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o powodzeniu przedsięwzięcia i postanowili rozpocząć swe rozważania od omówienia strategii cenowych, budowania zaufania klienta oraz pozycjonowania sklepu w wyszukiwarkach.
Zwracają także uwagę na możliwości jakie stwarza prowadzenie programu partnerskiego i branie udziału w aukcjach internetowych. Podkreślają znaczenie współpracy z prasą oraz zachęcają do wykorzystywania innych form promocji takich jak blogi i kanały RSS.
Omawiają ponadto rodzaje płatności, różne formy obsługi klienta oraz korzyści wynikające z programów lojalnościowych. Druga część książki dostarcza informacji o użyteczności sklepu internetowego. Poznamy dzięki niej najważniejsze elementy sklepu, dowiemy się jak rozmieścić je na głównej stronie oraz uzyskamy porady poświęcone poszczególnym elementom, takim jak strony produktów, koszyk, mechanizmy logowania, dział pomocy i centrum informacyjne.
W części trzeciej autorzy pomagają dokonać wyboru odpowiedniego oprogramowania sklepowego. Przedstawiają cechy dobrej aplikacji oraz dokonują przeglądu darmowych rozwiązań i narzędzi komercyjnych. Odnoszą się też do korzyści płynących z zastosowania sklepu stworzonego na zamówienie. Ostatnia część przybliża zagadnienia związane z logistyką. Zawarto w niej m.in. wskazówki ułatwiające pakowanie i wysyłkę towaru, a także omówienie najczęściej występujących problemów logistycznych pojawiających się w relacjach sklep-hurtownia i sklep-klient.
Na szczególną uwagę zasługuje dodatek, w którym zaprezentowane zostały prawne aspekty handlu internetowego. Z myślą o czytelnikach uruchomione zostało forum dyskusyjne dostępne pod adresem http://ecommerce.helion.pl.
Pierwsza na polskim rynku pozycja poświęcona w całości sklepom internetowym ułatwi początkującym przedsiębiorcom wkroczenie w świat internetowego handlu. Dostarczy im informacji o niezbędnych elementach składowych sklepu, wskaże techniki wykorzystywane w procesie promocji oraz rozwieje szereg wątpliwości związanych z problemami natury logistycznej i prawnej. Pewien niedosyt budzi natomiast zbyt pobieżny przegląd oprogramowania do budowy sklepów.