Coraz większą popularnością cieszą się dzienniki online. Nauczyciel wstawia tam oceny z tradycyjnego dziennika, a uczeń i rodzic, mając osobne konta, śledzą wszystko na bieżąco.
Jeszcze rok temu nikt nie brał na poważnie dzienniczków dostępnych przez internet. Dziś coraz więcej szkół korzysta z tego narzędzia. Sprawdziliśmy, co oferuje popularny dzienniczek Edus.pl.
Jak to działa?
Istnieją skrypty do samodzielnej instalacji dzienniczka na serwerze. Jednak jest to czasochłonne, ktoś to musi zrobić i przede wszystkim znać się na tym. Dlatego obecnie najpopularniejsze są dzienniczki, które znajdują się na zewnętrznej stronie.
Dostęp do dzienniczka jest bardzo prosty. Wystarczy tylko wejść na stronę, wybrać swoją szkołę, klasę i po prostu podać dane. Danymi dostępu dysponuje uczeń, rodzic i nauczyciel. Każdy z nich ma dostęp do innego typu panelu. W praktyce najczęściej uczeń i rodzic mają jedno konto, albo nie ma w ogóle mowy o koncie \”uczeń\”, a jedynie \”nauczyciel\” i \”rodzic\”. Niektóre dzienniczki przewidują też tylko komunikację między rodzicem a wychowawcą. Inne zaś, między rodzicem a każdym nauczycielem, który uczy dziecko. Wtedy też następuje podział pracy przy aktualizacji dzienniczka. W pierwszej opcji robi to sam wychowawca, w drugiej – każdy nauczyciel wprowadza dane klas, które uczy. Aktualizacja danych zwykle odbywa się raz w tygodniu.
Koszty dzienniczka są praktycznie zerowe, jeśli wykorzysta się darmowe rozwiązanie. Wersje płatne nie kosztują dużo (np. Ocena.pl – 20 zł rocznie od klasy) i można je pokryć ze środków komitetu rodzicielskiego danej klasy.
Mimo że oceny są w sieci, postronne osoby nie mają do nich żadnego dostępu. To warto podkreślić, bo samo pojęcie dzienniczek (lub dziennik) internetowy może mylnie sugerować, że oceny są dostępne publicznie. Dzienniczki nie udostępniają żadnych danych na zewnątrz, ale na przykład http://dzienniczek.pl publikuje personalia uczniów i ich średnie! Na szczęście użytkownik może ukryć wyświetlanie tych danych.
Wszyscy podkreślają zalety dzienniczka internetowego. Dla uczniów to kontrola nad tym, co dzieje się w dzienniku, do którego nie mają przecież dostępu. Dla rodziców to świetne narzędzie do zapoznania się z ocenami, choć można odnieść wrażenie, że przez to nie będą stałymi bywalcami klasowych zebrań. Z drugiej strony, kiedy frekwencja na wywiadówkach jest niska (a jest), to przynajmniej można rodziców zachęcać do zainteresowania się wynikami dziecka poprzez e-dzienniczek. Dla samych nauczycieli to także plus, bo rodzice są na bieżąco informowani o postępach ucznia i w razie wątpliwości obie strony mogą do siebie napisać wiadomość za pomocą wewnętrznego komunikatora. Także dyrektorzy powinni być zadowoleni, bo szkoła jest nowoczesna i dba o kontakt z zapracowanymi rodzicami.
Co powinien zawierać
idealny dzienniczek?
Idealny dzienniczek dla rodzica w mojej ocenie
powinien zawierać: spis obecności (obecny,
nieobecny, spóźniony, usprawiedliwiony,
nieusprawiedliwiony), informacje o uwagach,
tablicę ogłoszeń, zmianę hasła, kolory w zależności
od typu (klasówka, kartkówka, odpowiedź).
Oczywiście ideałem byłoby także powiadamianie
SMS-em lub e-mailem o zmianach
w dzienniczku. Mile widziany byłby czat
dla rodziców, którzy nie mogli być na zebraniu.
Do tego wewnętrzne forum dyskusyjne
klasy (lub całej szkoły).
Idealny dzienniczek dla nauczyciela to
przede wszystkim automatyczne liczenie średniej
ocen i frekwencji (dla danego ucznia oraz
dla całej klasy). Tu autorzy musieliby przewidzieć
kilka innych funkcji liczących, bo nauczyciele
często muszą mieć dane statystyczne:
ile osób chodzi na religię, ile jest w klasie
chłopców itp. Przydałoby się wypełnianie
kart ocen, a także program zmieniający wypowiedziane
słowa na tekst wpisany w odpowiednią
rubrykę.
Jaki dzienniczek wybrać?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Warto
przetestować kilka narzędzi. Większość dzienniczków
ma wersje testowe, które pozwalają
zapoznać się z ich zawartością bez konieczności
rejestracji i logowania. Teoretycznie wszystkie
wyglądają i działają tak samo. W praktyce
jest inaczej. Pokazaliśmy Edus.pl jako jedno
z najpopularniejszych narzędzi tego typu. Ważne
jest, żeby mieć świadomość istnienia takiego
narzędzia i umieć je wykorzystać.
Jak działa Edus.pl?
Edus.pl zasługuje na uwagę z dwóch powodów.
Po pierwsze ten dzienniczek jest
darmowy, a jedyne, czego wymaga się od
szkoły, to umieszczenie linków do strony
dzienniczka i strony producenta. Po drugie
jest bardzo prosty w obsłudze.
RODZIC
Po zalogowaniu od razu widzimy ostatnią wiadomość,
jaka przyszła na nasze rodzicielskie
konto. Powyżej znajdziemy napis Przejdź do
wywiadówki online i tu należy kliknąć, aby
przejść dalej.
1. Komunikator to trochę pojęcie na wyrost,
bo kojarzy się raczej z rozmową
przez Gadu-Gadu. Tymczasem jest to sposób
komunikacji z nauczycielem (także innym niż
wychowawca). Rodzic może odbierać wiadomości
oraz odpisywać na nie.
2. Centrum dowodzenia rodzica – tablica
z ocenami. Są to oceny cząstkowe ze
wszystkich przedmiotów. Oceny ze sprawdzianów,
dla odróżnienia od innych, są pisane
słownie, a pozostałe cyframi.
3. Wszystkie uwagi (pozytywne i negatywne),
jakie otrzyma uczeń, będą
dostępne w tej zakładce. Z boku jest także
data i informacja od kogo dziecko otrzymało
uwagę.
4. Następnym elementem jest tablica
ogłoszeń, gdzie wychowawca wpisuje
informacje związane z terminami wywiadówki,
opłatami za ubezpieczenie, komitet
czy wycieczkę klasową itp.
5. Plan zajęć jest jedną z ulubionych zakładek
rodziców. Tutaj mogą się dowiedzieć,
czy faktycznie lekcje kończą się
w piątek o 17:00. Do dyspozycji mamy także
podział na grupy językowe, bo przecież nie
wszyscy chodzą na te same zajęcia.
6. W tym miejscu rodzic może samodzielnie
zmienić hasło, które otrzymał
od wychowawcy.
7. Wszystko, co jest dostępne dla rodziców,
może zostać wydrukowane.
NAUCZYCIEL
Edus.pl pozwala korzystać z systemu nie tylko wychowawcy klasy, ale
też wielu nauczycielom. Każdy z nich ma własny panel dostępu. Po zalogowaniu,
tak jak w poprzednim przykładzie, klikamy Przejdź do wywiadówki
online. Menu jest nieco dłuższe.
1. Pierwsza zakładka to Oceny. Tutaj nauczyciel wybiera klasę, przedmiot
i wpisuje oceny. W dalszym etapie wpisywanie ma charakter
uzupełniania, tzn. nauczyciel może kasować poprzednio wpisane dane,
ale lepiej, jeśli dodaje po prostu nowe. Wymaga to sporej pracy, bo oceny
mogą się powtarzać i trzeba sprawdzić, które w dzienniku są nowe.
2. Jeśli nauczyciel chciałby skontaktować się z rodzicem, to w tej
zakładce (Komunikator) wybiera dane: klasę, imię, nazwisko
ucznia i pisze wiadomość do rodzica. Ta wiadomość będzie widoczna
od razu po zalogowaniu się rodzica w dzienniczku.
3. Niezbyt lubiana część przez uczniów. Nauczyciel wybiera klasę,
osobę i przepisuje z dziennika uwagi ucznia.
4. Tablica ogłoszeń pozwala dodawać informacje dla wybranej
klasy lub dla wszystkich klas, które znajdują się w bazie dla danego
nauczyciela. Można umieszczać informacje typu: \”Za tydzień,
1.01 idziemy na spacer, proszę dopilnować, żeby dzieci nie przyszły
w sandałach\” 😉
5. Nauczyciel może dodać klasy, które uczy. W następnej zakładce
ręcznie wstawia dane uczniów i przyporządkowuje je do danej
klasy.
6. Po wybraniu klasy mamy listę uczniów. Obok każdego widnieje
napis Przeglądaj. Wystarczy go kliknąć i nauczyciel ma dostęp do
wszystkich informacji na jednej podstronie (oceny, uwagi, tablica ogłoszeń
dla danej klasy). Koniec z wertowaniem całego dziennika!
7. Następna zakładka to spis osób, które mają dostęp do dzienniczka
wraz z informacją na temat ich uprawnień. Prawdopodobnie
ta opcja jest dostępna tylko dla wybranych osób, czyli np. administratorów
lub nauczyciela, który ma taką funkcję.
8. Tu mamy możliwość tworzenia i edycji planów zajęć dla poszczególnych
klas. Przedmioty wybieramy z listy. Jest też możliwość
drukowania planów.
9. Przedmioty to zakładka, w której możemy dodawać przedmioty
szkolne. Wszystko, co tutaj zostanie stworzone, będzie widoczne
w poprzedniej zakładce (Plan lekcji)
10. Funkcja drukuj umożliwia wydrukowanie wszystkiego, co jest
dostępne w dzienniczku.