Aż 78 proc. polskich internautów słucha muzyki głównie on-line, np. przez YouTube – wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez sklep internetowy kolporter.pl. Serwisy społecznościowe i radia internetowe wypierają tradycyjne media muzyczne.
Muzyki w tradycyjnych mediach szuka tymczasem nieco ponad połowa badanych. – To nadal dużo, ale już teraz widać, że internet dominuje jako medium muzyczne – komentuje Robert Sołkiewicz z kolporter.pl. – Głównym czynnikiem wpływającym na jego popularność wśród fanów muzyki jest zapewne łatwy dostęp do ogromnej liczby utworów oraz możliwość decydowania o tym, czego będą słuchać – dodaje. Warto podkreślić, że internauci są zainteresowani słuchaniem muzyki bez konieczności jej posiadania np. w postaci plików czy płyt CD. Deklaruje to 76 proc. zapytanych osób.
Polakom nie wystarcza już bierne słuchanie tego, co serwują media. Wykorzystując możliwości sieci, sami znajdują najciekawsze utwory w internecie. Zapewne z tego też powodu największą popularnością wśród badanych cieszą się serwisy społecznościowe. W celach muzycznych wykorzystuje je siedmiu na dziesięciu ankietowanych. Najmocniejszą pozycję ma serwis Youtube, który znacznie wyprzedza konkurencyjne LastFM, rodzimą Wrzutę czy MySpace. Jednak to nie aspekt społecznościowy jest największym atutem tych serwisów. Utwory ocenia tylko co trzeci badany, a wpis w postaci komentarza deklaruje co piąty. Aktywność internautów zwiększa się jednak po odkryciu czegoś ciekawego. Niemal połowa badanych deklaruje, że przesyła wówczas linka znajomym. Z kolei 46 proc. decyduje się wtedy na zakup płyty.
Radio online wciąż na fali
Świetnie radzą sobie także tradycyjne stacje radiowe, które zdecydowały się na nadawanie w sieci. Internetowe wydania stacji tradycyjnych to drugie pod względem popularności źródło muzycznych hitów. Korzysta z nich sześciu na dziesięciu internautów. Najpopularniejsze są RMF, Trójka, Eska i Radio Zet. Brak jednak zdecydowanego lidera. – Starzy gracze uzyskują dobre wyniki w internecie, gdyż daje o sobie znać przywiązanie do sprawdzonych marek – mówi Robert Sołkiewicz z kolporter.pl. – Internauci stykają się z nimi przecież nie tylko w sieci, ale także gdy słuchają audycji w samochodzie lub za pomocą urządzenia przenośnego np. telefonu komórkowego – dodaje. Stacji stricte internetowych słucha 46 proc. badanych. W tej grupie królują Polska Stacja i Miasto Muzyki, których słucha co siódmy respondent.
CD ma się świetnie
Co ciekawe, pomimo coraz większej popularności internetu, najczęściej muzykę przechowujemy nadal na płytach CD. Zdecydowana większość badanych posiada utwory zarówno w takiej formie, jak i w postaci plików mp3. Co więcej całe albumy na płytach CD to wciąż najczęściej preferowany sposób nabywania muzyki, wskazywany przez ponad połowę ankietowanych. Dla porównania – kupno całych albumów w internecie w postaci plików mp3 deklaruje tylko co piąty respondent.
Warto podkreślić, że za album na płycie CD jesteśmy w stanie zapłacić więcej. Co trzeci internauta jest w stanie wydać w tym celu 20-30 PLN, a co czwarty nawet 50 PLN. Za ten sam album, zakupiony w postaci plików mp3, co trzeci badany jest w stanie zapłacić tylko 5-10 PLN lub 10-20 PLN. Wydatek rzędu 30 PLN deklaruje mniej niż 5 proc. osób. Co dziesiąty internauta nie zamierza płacić za pliki mp3. Przyszłość płyt CD nie jest jednak świetlana. Internauci twierdzą, że pliki muzyczne z czasem wyprą nośnik CD. Uważa tak 56 proc. respondentów. Co trzeci jest zdania, że utrzyma się obecny system z przewagą płyt.
W badaniu ankietowym przeprowadzonym przez sklep kolporter.pl i serwis Dziennik Internautów wzięło udział 1539 internautów.