Kontynuujemy nasze zestawienie najlepszych darmowych narzędzi do tworzenia stron internetowych. W tym artykule zawarliśmy programy niezbędne do publikacji multimediów, aplikacje do zarządzania treściami na stronie i testowania serwisów internetowych.
Streaming na stronie
Po przygotowaniu materiału multimedialnego trzeba będzie znaleźć sposób, aby umieścić go na stronie. Bądźmy szczerzy – udostępnienie na serwerze plików audio i wideo w profesjonalnej jakości kosztuje z reguły sporo pieniędzy. Dlatego darmowe metody oznaczają najczęściej konieczność pogodzenia się z gorszą jakością.
Jeżeli planujesz zamieszczać filmy wideo, oczywistym wyborem będzie YouTube. Mając założone konto reżyserskie, będziesz mógł zamieszczać dłuższe filmy w lepszej jakości. A może marzy ci się nadawanie filmów w sieci na żywo? W sieci nie brak także takich usług. Serwisy Stickam (http://www.stickam.com) i Ustream (http://www.ustream.tv) umożliwiają tworzenie własnych kanałów wideo, które można następnie publikować na swojej stronie.
W przypadku nagrań muzycznych ciężej znaleźć całkowicie darmową usługę. My polecamy wykorzystanie archiwum audio dostępne na stronie Internet Archive (http://www.archive.org). Co prawda każdy zamieszczony przez ciebie plik audio musi zostać udostępniony na zasadach licencji Creative Commons, ale taka jest właśnie idea open source. Po wgraniu pliku do archiwum będziesz mógł linkować do niego bezpośrednio lub zamieścić na stronie flashowy odtwarzacz udostępniany przez Internet Archive.
Zarządzanie treścią na stronie
Zarządzania treścią na stronie nie musi wcale wiązać się z koniecznością wgłębiania się w techniczne szczegóły. Czeka cię tylko co nieco zabawy z ustawianiem plików poprzez FTP i szablonów, które posłużą do prezentacji treści na stronie. Jeżeli twój serwer obsługuje PHP, co jest obecnie standardem, a także udostępnia bazę danych, jedyne co czeka cię trudnego, to wybór odpowiedniego oprogramowania CMS (czyli służącego do zarządzania treścią na stronie).
Popularny PHP-Nuke (http://www.phpnuke.org) i wywodzące się z niego projekty (Zikula i Plone) mają swoje oddane grono zwolenników, ale my polecamy Joomlę (http://www.joomla.org). Będąca pochodną projektu Mambo (http://www.mamboserver.com), Joomla jest rzadkim przypadkiem open source\’owego skryptu, który trzyma się profesjonalnych standardów. W efekcie tego powstał CMS o modułowej budowie, który oferuje wszystko to, co potrzebne jest programiście do uruchomienia strony z elementami serwisu społecznościowego.
Jeżeli zalety posiadania wygodnego dostępu do panelu administracyjnego przez przeglądarkę internetową i korzyści, jakie niesie ze sobą wykorzystanie baz danych, nie są dla ciebie tak istotne, a z drugiej strony nie chciałbyś babrać się w kodzie, zainteresuj się rozwiązaniami hostowanymi. Serwisy w rodzaju Bloggera (http://www.blogger.com) czy Livejournal (http://www.livejournal.com) oferują narzędzia do tworzenia i utrzymywania darmowych stron WWW.
Za każdym blogiem kryje się bowiem podobny CMS, co w przypadku innych rodzajów stron. Będziesz zdziwiony, jak bardzo elastyczne potrafi być takie oprogramowanie.
Nigdy nie będzie ono jednak tak rozbudowane, jak dedykowane aplikacje blogowe przeznaczone do uruchomienia na swoim serwerze. Wielbiony wśród użytkowników Maców system zarządzania treścią Movable Type (http://www.sixapart.com/movabletype) pozwala np. na dzielenie blogów na kategorie oraz zmianę wyglądu strony za pomocą szablonów CSS. W naszym zestawieniu nie może także zabraknąć systemu WordPress (http://www.wordpress.org), który oferuje podobną funkcjonalność i także jest udostępniany na zasadach open source.
Dlaczego w ogóle warto rozważać CMS-y takie jak Movable Type i WordPress zamiast PHPNuke czy Joomli? Chodzi przede wszystkim o ich prostotę. Blogowe CMS-y są łatwiejsze do konfiguracji, niewiele ustępując typowym rozwiązaniom pod względem dodatkowych funkcji.
Następne na liście są sklepy internetowe i serwisy prowadzące sprzedaż. Serwisy pośredniczące w płatnościach, takie jak np. PayPal, oferują bezpieczne i stabilne narzędzia do przeprowadzania zakupów online. Skorzystanie z takiej usługi w swoim serwisie nie jest skomplikowane i sprowadza się z reguły do wstawienia specjalnego we wskazane miejsca. Prowizja jest pobierana przez pośrednika od zrealizowanych płatności.
Jeżeli jednak chciałbyś postawić swój własny sklep internetowy całkowicie od zera, zainteresuj się open source\’owymi rozwiązaniami w rodzaju OsCommerce (http://www.oscommerce.com) i jego modyfikacji Zen Cart (http://www.zen-cart.com). Obie aplikacji umożliwiają także połączenie sklepu z istniejącą stroną za pomocą systemu szablonów.
Gdy już uruchomisz swoją stronę, możesz zechcieć udostępnić swoje forum internetowe. Naturalnym wyborem w przypadku oprogramowania open source jest phpBB (http://www.phpbb.com). Jest to dojrzała aplikacja, dopracowana pod względem bezpieczeństwa i administracji. Chociaż phpBB brakuje kilku funkcji, które można znaleźć w komercyjnym skrypcie vBulletin, jest ono szeroko spotykane w internecie. Co więcej, zintegrowany system do prowadzenia forum może posłużyć do czegoś więcej, niż tylko prowadzenie dyskusji. Niektóre strony wykorzystują forum phpBB do pełnienia funkcji prostego CMS-a. Inne z kolei łączą forum z blogiem, zastępując nim zwykłe komentarze na stronie.
Czas na testy
Gdy dojdzie wreszcie do testów, koniecznie sięgnij po AWStats (http://www.awstats.org), skrypt CGI pobierający dane z loga serwera i prezentujący je w postaci kolorowych wykresów i tabel. Dzięki temu dowiesz się, ilu odwiedzających miałeś w tym miesiącu oraz ile transferu zostało zużyte.
Innym popularnym wyborem jest Webalizer. Jest to w pełni funkcjonalne oprogramowanie instalowane po stronie serwera, które generuje statystyki w postaci zestawień i tabel. Więcej dowiesz się, odwiedzając stronę http://www.mrunix.net/webalizer.
Twoja strona nie będzie jednak nic warta, jeżeli nie będzie poprawnie działać w każdych warunkach. Aby tego uniknąć, należy sięgnąć po zestaw narzędzi do testowania.
Korzystając z serwisu Cynthia Says (http://www.contentquality.com) będziesz mógł sprawdzić, czy twoja strona spełnia wymogi dostępności. Jest to najlepsze tego typu narzędzie w sieci, odkąd IBM zamknął popularny pakiet narzędzi Bobby Online, który wcześniej wykupił.
Aby sprawdzić, jak twoja strona prezentuje się w różnych przeglądarkach internetowych, skorzystaj z narzędzia Browser Shots (http://www.browsershots.org). W tym serwisie możesz podać dowolny adres URL, a następnie obejrzeć zrzuty ekranu wykonane pod systemami Mac, Windows i Linux, wszystkie z wykorzystaniem najbardziej popularnego zestawu przeglądarek internetowych. Będziesz pod wrażeniem!
I wreszcie na końcu, żaden test nie obejdzie się bez zastosowania narzędzi przygotowanych przez konsorcjum W3C. Pełen zestaw znajdziesz pod adresem http://www.w3.org/QA/Tools.