Witam, po przeczytaniu artykułu opublikowanego w Magazynie INTERNET postanowiłem stworzyć własnego e-zina. Jako że jestem (pozwolę sobie zacytować) \”świeżo upieczonym redaktorem naczelnym\”, chciałbym zadać kilka raczej błahych pytań:
1. Czy istnieją jakieś darmowe programy do szybkiego tworzenia e-zinów?
2. W jakim formacie najlepiej jest tworzyć te dokumenty?
3. Jak wygląda perspektywa rozwoju tego typu działalności?
Dodam tylko, że od ponad dwóch lat jestem właścicielem forum internetowego. Strona ponownie ruszyła kilka dni temu, a końcowy efekt chcę osiągnąć dzięki rozpoczęciu wydawania kwartalnika w postaci e-zina. Liczę na pomoc.
BartoszTak jak już Pan zauważył, e-ziny są częstą metodą promocji stron internetowych. Swoją popularność zawdzięczają przede wszystkim niskim kosztom produkcji oraz dystrybucji. Nie ma żadnego dobrego i sprawdzonego sposobu na tworzenie e-zina. Wszystko zależy od rozmiaru przygotowywanych materiałów oraz ich częstotliwości ukazywania się.
Wydaje mi się, że najlepiej jest tworzyć e-ziny w formacie PDF. Dzięki temu możemy wybrać więcej metod dystrybucji (e-mail, strona internetowa, FTP, pliki przesyłane znajomym poprzez komunikator internetowy itp.). Ponadto tego typu ziny mają dość dużą przewagę, jaką jest ustandaryzowany wygląd niezależny od platformy sprzętowej oraz systemowej.
Do ich tworzenia na początku może posłużyć zwykły program umożliwiający eksport do pliku PDF. Może to być chociażby Writer z pakietu OpenOffice.org, albo Word z MS Office. Jeśli ma Pan większe ambicje, polecam programy do składu DTP typu Quark XPress, Adobe InDesign lub Adobe PageMaker. Niestety, są to programy bardzo drogie.
Wydaje mi się, że czasy zinów działających po stronie przeglądarki internetowej (pisane w HTML-u) niedługo się skończą. Nie znam żadnego narzędzia służącego do generowania tego typu zinów. Lepszy efekt uzyskamy, gdy sami zaprojektujemy grafikę do strony, a później wykorzystamy dowolny system zarządzania treścią (CMS). Posłuży on do łatwego umieszczania nowych artykułów oraz aktualizacji zawartości strony. Dzięki temu e-zin będzie mógł być tworzony przez osoby, które nie znają HTML-a. Do najpopularniejszych darmowych systemów CMS należą: XOOPS, Drupal, eZ publish, Joomla, Mambo, PostNuke oraz PHP-Nuke. Wszystkie z nich wymagają zainstalowanego serwera wspierającego standard PHP.
Jeżeli zmuszeni jesteśmy udostępniać e-zina również w trybie offline, to najlepiej jest przygotować odpowiednią wersję za pomocą programu kopiującego strony internetowe na dysk. Najlepszym rozwiązaniem będzie użycie darmowej aplikacji HTTrack (http://www.httrack.com).
Jak widać, wydawanie e-zina wymaga w początkowej fazie poświęcenia dużej ilości czasu. Gdy redaktorzy opanują już podstawy korzystania z systemu CMS, wówczas wszystko się uprości.
W świecie Web 2.0 dominują przede wszystkim blogi i myślę, że warto iść w tym kierunku, gdyż blog oferuje czytelnikowi także możliwość komentowania materiałów oraz stworzenia swego rodzaju więzi z autorem. E-ziny powinno się wykorzystywać do celów promocyjnych, takich jak ulotki reklamowe, katalogi produktów, gazetki firmowe itp. Do tego najlepiej nadaje się format PDF. (TG)