Programowanie obiektowe to koncepcja pozwalająca na efektywne i szybkie tworzenie aplikacji. Ułatwia ona proces ich rozwijania i optymalizowania, a ponadto sprzyja ponownemu wykorzystywaniu opracowanego kodu.
Wszechstronne
stosowanie technik programowania obiektowego może być jednak trudne, szczególnie
dla tych programistów, którzy dotychczas posługiwali się językami
proceduralnymi.
Zdaje sobie z tego sprawę m.in. autor prezentowanej książki,
który podjął próbę przybliżenia zasad programowania obiektowego w oparciu o w
pełni obiektowy język programowania, jakim jest Java. Na wstępie zaprezentował
on ogólne cechy programowania obiektowego, po czym przystąpił do omówienia cech
szczególnych obiektowości Javy.
Przybliżył czytelnikom zagadnienia związane z
klasami, obiektami, interfejsami, metodami, pakietami i modyfikatorami. Sporo
uwagi poświęcił apletom, stanowiącym przykład obiektowego podejścia do całego
programu.
Na uwagę zasługują również materiały traktujące o programowaniu
sterowanym zdarzeniami oraz o obsłudze wyjątków, za pomoc ą której realizowana
jest m.in. obsługa błędów pojawiających się w programie. Warto też wnikliwie
zapoznać się z rozdziałem poświęconym programowaniu wielowątkowemu, w którym
zawarte zostały interesujące wskazówki związane z zarządzaniem wątkami i ich
synchronizacją.
Na słowa uznania zasługuje fakt, że autor wzbogacił swe
rozważania pokaźną ilością kodów źródłowych. Liczące zwykle od kilku do
kilkunastu linii fragmenty programów nie tylko ilustrują opisywane zagadnienia,
lecz również stanowią przykłady efektywnych metod implementacji mechanizmów
wykorzystywanych w praktyce w rzeczywistych aplikacjach.
Tego typu podejście
sprawia, iż stanowią one szczególnie istotny element w procesie opanowywania
zasad programowania obiektowego. Książkę warto polecić zarówno początkującym
programistom, jak i doświadczonym twórcom oprogramowania, dla których może ona
stanowić rodzaj podręcznego kompendium wiedzy o technikach obiektowych.