Jeśli jesteś już po lekturze testu Suzuki SX4 S-Cross, być może w tym momencie patrzysz na zamieszczone obok osiągi Vitary i myślisz, że wkradł się w nie chochlik drukarski. To nie błąd: w 2020 roku 1,4-litrowa jednostka typu mild hybrid trafiła do obydwu crossoverów japońskiego producenta. Mimo tego samego napędu i wspólnego rodowodu, mamy tu jednak do czynienia z dwoma kompletnie odmiennymi samochodami, różniącymi się charakterem, technologicznym zaawansowaniem i sposobem jazdy.
Sercem układu napędowego Vitary Hybrid jest silnik 1.4 BoosterJet z turbodoładowaniem oraz „rozrusznikiem” 48 V, generujący łącznie 129 KM mocy i moment obrotowy 235 Nm. W kompaktowym crossoverze segmentu B dodatkowa moc robi sporą różnicę: auto szybciutko zbierało się do jazdy, chętnie przyspieszało i wkręcało na wyższe obroty.
Do testów otrzymaliśmy wariant z automatyczną skrzynią biegów i napędem na przednią oś: w tej konfiguracji Vitara Hybrid pewnie trzyma się drogi, stabilnie wchodzi w zakręty i nie spóźnia z wrzucaniem biegów, chociaż niezbyt nadaje się do jazdy po trudnym, grząskim terenie. Do tego dochodzi miękkie, tłumiące wyboje zawieszenie, dzięki któremu podróżowanie po nierównej nawierzchni było czystą przyjemnością.
Elektrycznie doładowany silnik ma jeszcze jedną zaletę: oszczędność paliwa. W trakcie jazd próbnych zanotowaliśmy średnie spalanie na poziomie 5,8-6,2 l/100 km, ale nawet przy korzystaniu z dróg szybkiego ruchu i autostrad, na liczniku nigdy nie zobaczyliśmy ponad 8 l/100 km. Tak powinna działać miękka hybryda!
Kompaktowy crossover Suzuki przeszedł ostatni facelifting trzy lata temu, ale wciąż wygląda atrakcyjnie. Utrzymany w czarno złotej kolorystyce model testowy co prawda nie wywoływał poruszenia na drogach, ale jego kanciasta bryła i proporcjonalne kształty przyciągnęły uwagę niejednego pieszego. Niezłe wrażenie robi wydłużona atrapa, płynnie przechodząca w przednie reflektory, oraz wysokie nadkola nawiązujące do terenowego rodowodu modelu.
Vitara Hybrid jest przy tym znacznie bardziej nowoczesna od swojego większego kuzyna i ma całkiem imponujący zestaw asystentów kierowcy. W standardzie wysokiej, testowanej wersji Elegance znajduje się m. in. system monitorowania martwego pola, asystent rozpoznawania znaków drogowych, system utrzymywania pasa ruchu oraz układ reagowania przedkolizyjnego. Do dyspozycji otrzymamy także system multimedialny z nawigacją, automatyczną klimatyzację czy reflektory LED.
We wnętrzu samochodu widać jednak, że nie jest to najnowsza konstrukcja. Okrągłe nawiewy nad ekranem inforozrywki, analogowy kokpit z dużymi zegarami – za kierownicą poczuliśmy się tak, jak byśmy przenieśli się o kilka lat w przeszłość. Podobnie jak w SX4 S-Crossie, również tutaj dominują twarde plastiki o różnych kolorach, acz Suzuki zadbało o to, żeby w trakcie jazdy nic nie skrzypiało. Na wysokim poziomie stoi także ergonomia: do dyspozycji otrzymujemy wygodne fotele, mnóstwo schowków i czytelny interfejs systemu inforozrywki. Ten ostatni kompatybilny jest z Androidem Auto i CarPlay.
Nieco gorzej wypada drugi rząd: siedzący za wysokim kierowcą pasażer może narzekać na brak miejsca na nogi, a wysoko poprowadzony tunel centralny utrudnia dorosłej osobie wygodne usadzenie się na środkowym miejscu. Na pocieszenie otrzymaliśmy sporą przestrzeń nad głową.
Bagażnik Vitary Hybrid ma pojemność 375 litrów i podwójną podłogę, dzięki której próg załadunkowy jest właściwie płaski. Po złożeniu tylnych siedzeń kufer powiększy się do 710 l. W segmencie B to standard, ale dla dużych rodzin może okazać się on niewystarczający.
Ceny crossovera Suzuki rozpoczynają się od 82 500 PLN w wersji z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś; za najtańszy automat zapłacimy 96 500 PLN, zaś za wariant z napędem na cztery koła – minimum 97 500 PLN. Pod względem kosztów Vitara Hybrid jest zatem zbliżona do większego SX4 S-Crossa, chociaż warto mieć na uwadze, że to zupełnie inny typ auta – większy crossover to przede wszystkim propozycja rodzinna, zaś ten mniejszy przypadnie do gustu kierowcom szukającym kompaktowego, oszczędnego samochodu wyposażonego w nowoczesne technologie asystujące.
Specyfikacja
- CENA 107 790 PLN
- PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 190 km/h
- 0-100 KM/H 9,5 sekundy
- SILNIK 1.4 Boosterjet
- MOC 129 KM
- MOMENT OBROTOWY 235 Nm
- ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA (WG PRODUCENTA) 5,9 l/100 km
Werdykt
NASZYM ZDANIEM...
Mimo upływu lat Suzuki Vitara w wersji hybrydowej to wciąż wart polecenia samochód.
Plusy
Oszczędny, dynamiczny silnik. Bogate wyposażenie już od podstawy. Ergonomiczna kabina.
Minusy
Wnętrze mocno się zestarzało. Niezbyt dużo miejsca z tyłu.