Nic nie zastąpi prawdziwego doświadczenia. Dlatego też w poszukiwaniu najcenniejszych wskazówek postanowiliśmy wypytać najlepszych profesjonalistów! W tym artykule przedstawimy najlepsze zasady webdesignu oraz najcenniejsze wskazówki znane dotąd tylko ekspertom. To 50 najcenniejszych porad, esencja trudnego do zdobycia know-how, które pozyskaliśmy od najlepszych nazwisk w tej branży.
Kiedy zależy ci na najlepszej opinii, zasięgasz porad ekspertów. Ludzi, którzy oddychają CSS-em, jedzą PHP na śniadanie i porozumiewają się między sobą, używając do tego JavaScriptu.
Chcesz dowiedzieć się czegoś o Flashu? Zapytaj kogoś, kto przygotowywał animacje i gry dla MTV. Jeżeli masz zamiar zoptymalizować swoją stronę pod kątem wyszukiwarek, zwróć się do człowieka, który prowadzi jedną z najlepszych tego typu agencji na świecie. Na pytania dotyczące użyteczności najlepiej odpowie szef instytucji świadczącej usługi dla rządu Wielkiej Brytanii.
Tempo zmian w sieci przybiera na sile i jedynym sposobem na to, aby za tym wszystkim nadążyć, jest żmudna codzienna praca lub zasięgnięcie porady u tych, którzy tak działają.
Znajdziesz tutaj porady z dziedziny przystępności stron, kierunków w webdesignie i tworzeniu kodu. Nauczysz się sekretów sieciowego marketingu, pracy grupowej oraz sztuki planowania internetowych projektów. Wszystko, co zaraz przeczytasz, pochodzi prosto od profesjonalistów pracujących dla największych firm tego świata.
Projektowanie stron
01. Zacznij na papierze
Wielu webmasterów skupia się na pisaniu dobrego kodu i pokonywaniu wszelkich innych technicznych ograniczeń. Lecz najkrótszą drogą do ulepszenia procesu projektowania serwisu jest przygotowanie jak największej części pracy na papierze. Stworzenie uproszczonych prototypów interfejsu pozwoli na przetestowanie designu i rozwiązanie wszystkich problemów jeszcze przed zabraniem się do pisania kodu.
To podejście może być także wykorzystane do określenia interakcji takich elementów interfejsu, jak np. rozwijane menu. Papierowe prototypy są również bardzo przydatne podczas komunikacji z klientami oraz innymi osobami bezpośrednio zaangażowanymi w projekt. Na koniec pomyśl o tym, jakim zmianom może ulec strona w przyszłości. Rozrysowanie tego na papierze oznacza, że końcowy projekt może uwzględniać nawet dopiero planowane dodatki.
02. Prototypy
Zanim rozpoczniesz tworzenie swojej strony, spróbuj graficznie połączyć wszystkie najważniejsze elementy w jedną całość. Szybkim i prostym sposobem, aby to zrobić, jest rozrysowanie kluczowych obszarów strony w PowerPoincie jako boksy z tekstem. W ten sposób będziesz miał całą koncepcję przed oczami, co pozwoli na lepsze obmyślenie serwisu bez silenia się na męczące opisy – jakiego koloru powinienem użyć, czy zdjęcia powinny mieć zwykłe lub zaokrąglone rogi?
Otrzymasz dzięki temu jasną i przejrzystą wizję struktury i zawartości serwisu. Następny krok powinien polegać na stworzeniu jednego stylu, który będzie użyty w serwisie i na wszystkich jego kluczowych stronach.
03. Niech twój design będzie racjonalny
Najlepsze produkty wyróżniają się przemyślanym projektem. Świetnie radzi sobie z tym Apple. Spójrz na ich produkty: każda śrubka, przycisk i kabelek emanuje dbałością o szczegóły.
Produkty gorszej jakości wyglądają tak, jakby zostały stworzone bez szacunku dla użytkowników. Osoby biorące udział w testach użyteczności (a w szczególności osoby niedowidzące) są sfrustrowane tym, jak często produkty projektowane są bez uwzględnienia ich opinii. Postaraj się tego uniknąć, poprzez branie pod uwagę każdego elementu designu i racjonalnego uzasadnienia jego kształtu. Zmuś każdy fragment strony do tego, aby skutecznie się obronił i uzasadnił swoją obecność.
04. Zbuduj zespół
Udane dopasowanie strony do wymogów wyszukiwarek oraz do standardów designu nie wyklucza się wzajemnie. Lecz nawet jeśli tak jest, nie oznacza to, że jedna osoba powinna się tym wszystkim zajmować. Obydwa zagadnienia są bardzo złożone i wymagają odrębnych analiz, dlatego też powinny one podlegać różnym osobom wchodzących w skład zespołu.
Idealny scenariusz zakłada, że cały zespół pracuje razem nad rozpoczęciem projektu, gdy najważniejsze ze składników podlegających różnym dziedzinom wspólnie na siebie oddziaływają, dążąc do dostarczenia zbalansowanego kompromisu w postaci satysfakcjonującego wszystkich layoutu, strategii marketingowej oraz odpowiedzi na potrzeby internautów.
05. Zostań złotą rączką
Jeżeli chcesz zostać dobrym webdesignerem, musisz pokochać multimedia. O to w tym właśnie chodzi. Sieć to interaktywność, pliki wideo, nagrania audio, animacje, design – powinieneś móc objąć wzrokiem i poczuć wszystkie te dziedziny, jeżeli chcesz kiedyś zabłysnąć. Oznacza to, że czekają cię bliższe spotkania z wieloma zagadnieniami.
Nagraj podkłady muzyczne, wykorzystując do tego takie oprogramowanie jak Cubase lub FL Studio. Stwórz animację, teledysk, dowolny obiekt w 3D, rób zdjęcia, rysuj, zaprogramuj grę… Czym więcej rzeczy się nauczysz, tym bardziej satysfakcjonujące i bogate będą twoje prace.
Dostępność strony
06. Kontakty
Nawet jeżeli umieścisz odnośnik Kontakt na stronie lub na jej dole, to i tak najważniejsze jest, abyś upewnił się, że zrobiłeś to na wszystkich podstronach. Logo lub element który pełni na stronie podobną do niego funkcję, powinien być obowiązkowo podlinkowany do strony głównej, ponieważ taki jest naturalny odruch wielu użytkowników.
Jako gość lub potencjalny klient twojego sklepu, nie powinnam przeczesywać twojej strony w poszukiwaniu sposobu na nawiązanie kontaktu. Jeżeli ktoś będzie zmuszony tak robić, prawdopodobnie szybko da sobie z tym spokój i z niesmakiem opuści stronę.
07. Elegancki minimalizm
Wykorzystanie takich technologii jak AJAX lub Flash w celu dodania interaktywności do twojej strony może być bardzo efektowne i przyczynić się do lepszego jej odbioru. Jednakże niezwykle ważne jest zapewnienie dostępu do usług i wszystkich informacji także tym użytkownikom, którzy nie mogą skorzystać z tych udogodnień (np. z tego powodu, że korzystają z przeglądarek mobilnych lub technologii wspomagających dla osób niepełnosprawnych).
Jeżeli tego nie zrobisz, przyczynisz się do odosobnienia dużej części odwiedzających i to z tak banalnego powodu, jakim była chęć uatrakcyjnienia strony. Najłatwiejszym sposobem na określenie, jak bardzo twoja strona jest przystępna, jest wykonanie kilku zadań z wyłączonymi kilkoma wtyczkami w przeglądarce.
08. Sprawdzaj swój kod w walidatorze
Jeżeli chcesz, aby twoja strona była odwiedzana przez szerokie grono internautów, wyposażonych w różne łącza internetowe i przeglądarki, upewnij się, że twój serwis spełnia najważniejsze sieciowe standardy. Istnieje cała masa prostych w użyciu walidatorów: sprawdź aplikację Web Accessibility Toolbar ze strony http://www.snapfiles.com/get/AccessibilityToolbar.html.
Dostępność strony nie polega wyłącznie na przygotowaniu jej pod kątem osób niepełnosprawnych Dzięki tym zabiegom masz również pewność, że twoja strona została zauważona przez liczne wyszukiwarki internetowe.
Także konsorcjum W3C udostępnia narzędzia, które pozwalają sprawdzić, czy kod twojej strony odpowiada przyjętym standardom. Odwiedź w tym celu stronę http://validator.w3.org.
09. Udostępnij kilka sposobów komunikacji
Daj użytkownikom wybór, w jaki sposób chcieliby się z tobą skontaktować. Może się to wydawać oczywiste, ale zbyt wiele firm udostępnia jedynie prosty formularz lub numer telefonu. Ty potrzebujesz obydwu tych rzeczy – to absolutne minimum.
Ludzie lubią rozmawiać (niektórzy bardziej niż inni): to leży w ludzkiej naturze i niezależnie od tego, jak bardzo zaawansowane stają się cyfrowe techniki komunikacji, telefon zawsze będzie preferowanym sposobem porozumiewania się dla dużego procenta osób. Słowami kluczowymi są tutaj: elastyczność, opcje i wybór. Uwzględnij zatem naturę swoich użytkowników i zadbaj o to, aby przynajmniej podstawowe z ich wymagań zostały spełnione.
Marketing
10. Spójność marki
Internetowy wizerunek powinien być uzupełnieniem i lustrzanym odbiciem marki w świecie offline. Niezależnie od tego, jak bardzo twój biznes jest powiązany z internetem, strona internetowa powinna ściśle odpowiadać tradycyjnej ofercie – tej wydrukowanej na ulotkach, reklamach lub obecnej w biurze czy też sklepie.
Klient powinien trafić na ten sam przekaz zarówno podczas wizyty w twoim miejscu pracy, jak i w czasie zwiedzania twojej strony internetowej. Działania na rzecz marki powinny być jednolite. To właśnie autorzy projektów oraz webdesignerzy powinni zwracać szczególną uwagę na podkreślanie tych elementów wszędzie tam, gdzie to możliwe.
W praktyce oznacza to konieczność zachowania tych samych schematów kolorów, czcionek, rozpoznawalnego logo oraz konsekwentnego języka i stylu wypowiedzi we wszystkich tych materiałach.
11. Czysta polszczyzna
Nie lej wody. Dbaj o to, aby twoja strona zawierała teksty krótkie, zajmujące i pozbawione niezrozumiałego żargonu. Nowy użytkownik powinien umieć bez problemu zrozumieć wszystko na stronie głównej i mieć natychmiast dostęp do najważniejszych informacji o twoim biznesie: kim jesteś, co robisz i co odróżnia cię od konkurencji. Zbyt wiele serwisów jest wypełnionych modnymi zwrotami, które pozbawione są konkretów: czym zajmuje się firma lub jakie produkty i usługi ma do zaoferowania.
12. Projektuj z myślą o przyszłych newsletterach
Każdy webdesigner może zostać kiedyś poproszony o zaprojektowanie newslettera w HTML. Niesie to ze sobą pewne niebezpieczeństwa: w których programach pocztowych powinien działać? W jaki sposób będzie rozsyłany? Czy nie skończy w czyimś folderze ze spamem? Poniższe wskazówki pozwolą ci skupić się na tym, co najważniejsze.
- Użyj stylów CSS zagnieżdżonych bezpośrednio w tagach, ponieważ niektóre programy pocztowe mogą wyłączyć tag {html}