PlayStation Move to kontroler ruchu dla konsoli Sony, pozwalający na wczucie się w grę jakbyśmy sami byli na polu bitwy czy igrzyskach olimpijskich. To jeden z trudniejszych do opisania produktów, z jakimi ja i reszta redakcji musiała się zmierzyć. W Move chodzi bowiem o doświadczenie, które trudno jest opisać słowami.
Dzięki kamerce niczym nie odróżniającej się od tych, których używamy np. do komunikacji przez Skype’a, konsola obserwuje nasze ruchy przed telewizorem. Dokonuje tego mając ciągle w polu widzenia podłużny kontroler zakończony zmieniającą kolory kulką, który już zyskał sobie miano „różdżki”. Ta działa bezprzewodowo, a ładuje się ją za pośrednictwem portu USB. Brzmi banalnie, ale to tylko pozory.
Eye (czyli wspomniana kamerka) podpinana pod port USB konsoli, dzięki ciągłej obserwacji punktu, w którym się znajdujemy, jest o wiele bardziej efektywnym rozwiązaniem niż te zastosowane w konsolach Nintendo i Microsoft u. Na trzymanej przez nas części kontrolera znajdują się przyciski, w tym jeden znajdujący się pod palcem wskazującym, który od razu każdy skojarzy ze „spustem” z joysticków. Użytkownik może także sterować postacią i poruszać się po menu w bardziej klasyczny sposób dzięki drugiemu kontrolerowi, który wyglądem przypomina pilota (nie znajduje się w zestawie startowym).
Jako pierwszy przykład gry wykorzystującej Move sam producent często wymienia Sport Championship. Kilka dyscyplin dostępnych w tym tytule pozwala np. na wczucie się w rolę… tenisisty stołowego. Chwytamy w garść kontroler i traktujemy go jako paletkę dowolnie odbijając, ścinając czy podkręcając piłeczkę. Nasze ruchy a zarazem te na ekranie są kompletnie niczym nieograniczone poza naszą fantazją! Ten zupełnie inny wymiar rozgrywki potwierdzają inne dyscypliny jak walki gladiatorów, w których kontroler zamienia się w broń działającą niczym miecz świetlny. A strzelanie z łuku? Wyobraźcie sobie, że prawą ręką sięgacie za swoje plecy by wyciągnąć strzałę, następnie zbliżacie ją do lewej wyprostowanej ręki dzierżącej wirtualny łuk, a następnie napinacie go naciągając strzałę by ostatecznie celować w tarczę. Realizm tych czynności jest powalający.
We wszystkich grach można wykorzystywać zestaw startowy czyli kamerę i jeden podstawowy kontroler, jednak jeśli prowadząc walkę chcielibyśmy trzymać również wirtualną tarczę zamiast używać standardów przycisków lub by za wspomnianą strzałę i łuk odpowiadały oddzielne ?różdżki?, należy powiększyć nasz arsenał. Łatwo policzyć, że np. jeśli zechcemy zagrać z kimś jednocześnie, a nie na zmianę, może nas czekać dokupienie nawet trzech kontrolerów.
Sony wydało już część z kilkudziesięciu tytułów przygotowanych do końca roku a wspierających Move. Pod choinką zobaczyć będzie można m.in. Heavy Rain Move Edition, Echochrome II, Time Crisis: Razing Storm czy Beat. Wierne oddanie naszych zachowań i to w czasie rzeczywistym na ekran telewizora sprawdziliśmy także w grze SOCOM 4, w której szybko okazało się, że choć kontroler w żaden sposób nie przypomina karabinu, to sam system poruszania się i celowania do wrogów został rozwiązany wybitnie. Podkreśla to również Tiger Woods PGA Tour 11, w którym płynność i szybkość reakcji wbiłaby mnie w fotel, gdybym na nim siedział zamiast przygotowywał się właśnie do ostrego wymachu ?kijem golfowym?.
Move swoim systemem replikującym rzeczywistość wynosi grę na wyższy poziom jednocześnie posyłając Wii do piachu. Niegdyś rewolucyjne rozwiązania tej konsoli przechodzą w tym momencie do historii. Porównanie z Kinectem jest z kolei wyjątkowo trudne. O ile w produkcie Microsoft u chodzi o pewnego rodzaju magię bycia kontrolerem, Move urzeka precyzją działania dodającą nową głębię rozgrywce. Poza tym doskonale sprawdza się w grach akcji, które raczej nigdy nie zaistnieją prawdziwie w świecie Kinecta, nie wspominając już o tym, że nie wymaga rozbudowy konsoli, tak jak w przypadku rozwiązania konkurencji.
PL.PLAYSTATION.COM, 230 PLN (STARTER PACK), 170 PLN (KONTROLER)
Specyfikacja
PLATFORMA PlayStation 3
KOMUNIKACJA bezprzewodowa
ŁADOWANIE USB
BATERIA litowo-jonowa
WAGA 145 g
WYMIARY 200×46 mm
ROZDZIELCZOŚĆ KAMERY 640×480 pix (60 Hz), 320×240 pix (120 Hz)