Jednym z najpotężniejszych narzędzi pozycjonerów są systemy wymiany linków. Dzięki nim nawet laik jest w stanie walczyć o wysokie pozycje w Google, co drastycznie zmieniło obraz branży SEO. Oczywiście sam system wymiany linków to w pozycjonowaniu na trudniejsze frazy za mało, ale może pomóc zwiększyć popularność swoich serwisów.
Systemy wymiany linków wykorzystują słabości algorytmu najpopularniejszej w Polsce i na świecie wyszukiwarki, czyli Google. Zasada ich działania jest bardzo prosta. Do każdego systemu wymiany linków możesz dodać własne strony. Będą się na nich wyświetlać linki do serwisów innych uczestników systemu. W zamian otrzymasz punkty, które możesz wykorzystać na zamieszczanie własnych linków na innych stronach. Wybór stron odbywa się w sposób losowy.
I to wszystko. Google, wbrew własnym zapewnieniom, jest bardzo podatne na działanie systemów wymiany linków (w skrócie SWL-i).
Istnieją systemy wymiany linków stałych i systemy wymiany linków rotacyjnych. W przypadku tych pierwszych odnośnik pozostaje na stronie na stałe lub na dłuższy czas. W systemach nazywanych rotacyjnymi, linki zmieniają się na bieżąco.
Gigantyczna popularność SWL-i doprowadziła do kilku nowych zjawisk. Po pierwsze, systemów jest coraz więcej. Obecnie w Polsce funkcjonuje ich kilkanaście, choć zdecydowany prym wiedzie kilka i to nimi się zajmiemy. Po drugie, doprowadziło to do powstawania serwisów, których jedynym celem jest zdobywanie punktów w systemach. Takimi serwisami są katalogi stron WWW, kopie Wikipedii i innych serwisów, czy serwisy z teksami piosenek – nadają się one do tego idealnie, gdyż punkty otrzymuje się za dużą liczbę podstron zaindeksowanych przez wyszukiwarki. Najczęściej nie mają one żadnej wartości dla internautów (pisaliśmy o tym w tekście Tajemnice pozycjonowania stron http://serwis.magazynyinternetowe.pl/artykul/3997,1,1519,tajemnice_pozycjonowania_stron.html).
W ostatnich miesiącach popłoch wśród uczestników systemów wymiany spowodowała wielka akcja usuwania takich stron z indeksu wyszukiwarki Google. Utrudniło to życie tym, którzy wykorzystywali tylko tę metodę lub korzystali z ograniczonego arsenału stron do zdobywaniu punktów.
Zanim zaczniesz…
Zanim zdecydujesz się na konkretny system wymiany linków, przetestuj samodzielnie każdy z opisanych systemów. Pamiętaj, aby nigdy nie ograniczać się do jednego systemu. Bądź otwarty na to, co dzieję się na rynku i zapoznawaj się z nowościami. W swoich działaniach łącz systemy stałe z rotacyjnymi. W ten sposób szybciej i pewniej wypozycjonujesz swoje serwisy.
W ten sposób dotarliśmy do innej kwestii. Punkty w systemach mają swoją cenę i można je po prostu kupić. Na przykład 10 000 punktów w systemie E-weblink.com http://www.e-weblink.com kosztuje ok. 40-45 zł. Dzięki temu mając pieniądze na inwestycje, nie trzeba budować własnego zaplecza, a dla niektórych pozycjonerów sprzedaż punktów stała się dobrym biznesem.
Najlepsze systemy wymiany linków
E-weblink.com
E-weblink to jeden z najpopularniejszych systemów rotacyjnych w Polsce. Do systemu należy ponad 32 000 domen mających w indeksie Google 82,7 mln. stron. Jest więc najczęściej używanym systemem w Polsce. Jest to skuteczny system, dzięki któremu można z łatwością pozycjonować strony. Co ważniejsze, efekty pozycjonowania są stabilne. Ma to duże znaczenie – samo osiągnięcie pozycji to dopiero połowa sukcesu, potem należy dbać o jej utrzymanie.
Poważnymi wadami systemu są trudna obsługa oraz coraz większa awaryjność. Zdarza się, że punkty otrzymane za dany serwis spadają do zera i należy go ponownie dodać do systemu, co przy większej liczbie stron może być frustrujące. Trudne jest także przypisanie danemu linkowi określonej liczby punktów. Możesz jedynie podać jego priorytet (od 1 do 10) i przeznaczyć punkty na wszystkie pozycjonowane strony. Problem ten został rozwiązany w płatnej wersji konta użytkownika.
Jak widać, duża fala banów, jaka przetoczyła się przez Google w ostatnich miesiącach spowodowała spadek liczby stron w systemie E-weblink.com
LinkMe.pl
LinkMe to system wymiany linków stałych, który zyskał duże uznanie w świecie SEO dzięki niemałej skuteczności. Łącząc ten system wymiany linków z systemem rotacyjnym możesz osiągnąć naprawdę wspaniałe wyniki, rzucając na kolana tych, którzy jeszcze wierzą w tzw. „naturalne” pozycjonowanie.
W LinkMe podzielono punkty na dwa rodzaje – elite i slim. Tylko serwisy o wysokiej wartości trafiają do kategorii elite, sprawiając że pochodzące z nich punkty także mają wyższą wartość. Nie wystarczy więc skorzystać z kilku gotowych skryptów, aby zdobyć mocne punkty, jak to ma miejsce w przypadku innych SWL-i.Wiadomo bowiem, że duża popularność systemów przyczyniła się do zwiększenia liczby bezwartościowych stron w internecie, nazywanych po prostu spamem.
Najpoważniejsza wada systemu to długie oczekiwanie na akceptację stron oraz linków. W skrajnej sytuacji może to potrwać nawet kilka dni, co niekiedy zniechęca początkujących użytkowników. Trzeba również poświęcić chwilę, aby zapoznać się z działaniem serwisu. Dlatego warto zajrzeć do dokumentacji i na oficjalne forum.
Seo.net.pl
Seo.net.pl to drugi pod względem popularności systemy wymiany linków rotacyjnych. Blisko 13 000 domen i ponad 83 mln stron zapewniają mu dużą skuteczność.
System jest jeszcze stosunkowo młody, jego premiera miała miejsce w styczniu br. W przeciwieństwie do autorów E-weblinka, postanowiono od początku stworzyć w pełni funkcjonalny interfejs. Pozycjonowanie systemem Seo.net.pl przynosi efekty po stosunkowo krótkim czasie. Wzrost pozycji stron można zaobserwować nawet po tygodniu. Jednak osiągnięcie wysokich pozycji wymaga skorzystania z większych ilości punktów. Nie jest to jednak tak wielki problem z uwagi na fakt, że punkty w Seo.net.pl można kupić całkiem tanio.
Seodopalacz.pl
Seodopalacz.pl jest jednym z młodszych graczy na rynku systemów wymiany. Zaprezentowany w lipcu br. system wyróżnia się dużą innowacyjnością. To oryginalne połączenie stron typu presell page i SWL-i.
System składa się z dwóch elementów – preseli i zaplecza. Presele to serwisy z artykułami, które możesz uruchomić we własnych domenach. Będą się w nich wyświetlać artykuły z linkami innych użytkowników. W zamian otrzymujesz tzw. duże punkty, dzięki którym i ty możesz wyświetlać linki w cudzych artykułach.
Drugim elementem systemu jest zaplecze, funkcjonujące tak samo, jak tradycyjne systemy wymiany linków. Jedyna różnica polega na tym, że część linków w twoich serwisach jest wykorzystywana do „dopalenia” twoich artykułów. Słusznie więc system został nazwany Seodopalaczem. Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o skuteczności systemu, ale według zapowiedzi powinna ona być wysoka.
Najbardziej innowacyjnym z polskich SWL-i jest zdecydowanie Seodopalacz.pl. Czas pokaże czy za innowacyjnością przyjdzie równie wysoka skuteczność
GotLink.pl
System rotacyjny GotLink.pl nie jest tak popularny, jak wymienieni wcześniej konkurenci. Jego zasoby to ponad 11 700 domen i niemal 17 mln podstron. Ma opinię systemu bardzo dobrego dla małych serwisów, które nie mają dużej liczby stron w indeksie Google.
Interfejs systemu choć nie jest idealny, nie zawiera znaczących błędów. GotLink.pl nie jest obecny na rynku systemów na tyle długo, aby uznać go w pełni stabilny, jednak uchodzi za system skuteczny. Nie mieliśmy okazji go testować.
Został uruchomiony dopiero w lipcu i zapewne nikt po paru miesiącach jego wykorzystywania nie będzie w stanie w pełni ocenić jego potencjału.
LiveLink.pl
Kolejny system wymiany linków, tym razem stałych, to LiveLink.pl. Jego zasoby to ponad 8000 domen i ponad 14 mln stron, a to za mało jak na pierwszą ligę SWL-i.
Interfejs systemu nie jest zbyt intuicyjny, co może utrudniać codzienną pracę pozycjonera. Na szczęście LiveLink.pl jest już systemem z większym stażem, istnieje od początku 2007 r. Opinie na temat systemu nie są ekscytujące, ale brak też większych zastrzeżeń. Możemy więc uznać, że jest dobry system z którego warto korzystać.