W projektowaniu logo użyty program ma małe znaczenie. Ważniejsze jest przewidzenie tego, co może się z nim stać. Co, jeśli postanowimy wyciąć je w zbożu?
Projektowanie logo powinno zacząć się od szkicu. Wystarczy do tego kartka papieru i ołówek. Dopiero po ustaleniu którym z pomysłów się zajmiemy będziemy mogli włączyć komputer.
Na etapie szkiców ustalamy jaki sygnał chcemy przekazać przez logo. Jet to prosty symbol, więc zakłada się, że może nieść ze sobą tylko jedną myśl, ale niekoniecznie oczywistą. Przykładem jest tu mające już 40 lat logo firmy Nike, które przedstawia skrzydła bogini zwycięstwa. W tym przypadku jedyne znaczenie ma kształt loga. Zwykle jednak nie występuje on samodzielnie.
Uwaga na kolory!
Następny krok to dodanie kolorów. Często paleta użyta przy projektowaniu odzwierciedla barwy firmy. Kolory nie mogą jednak odgrywać kluczowej roli. Takie elementy jak gradienty, cienie czy wypukłości powinny być tylko ozdobą. Jeśli z nich korzystamy warto przygotować drugą, maksymalnie uproszczoną wersję logo.
Pamiętaj, że dokumenty z logo mogą zostać skserowane. Jak będzie wyglądała czarno-biała wersja? Warto to sprawdzić jak wygląda czarno-biała wersja palety kolorów, np. przy pomocy narzędzia desaturacja w każdym programie graficznym.
Każdy rozmiar się liczy
Prostota ma jeszcze jedną zaletę: w dużym pomniejszeniu wszystkie szczegóły będą doskonale widoczne. Skomplikowane logo na podglądzie strony, witrynie wyświetlonej na telefonie albo znaku naniesionym na długopis reklamowy będzie nieczytelne.
Logo musi być dobrze widoczne również w dużym formacie. Bez względu na to w jak dużej rozdzielczości w Photoshopie byśmy nie pracowali, zawsze może się okazać, że wymagania są większe, np. jeśli nasza firma stanie się popularna (bo tego chcemy) i wykupimy banner reklamowy przykrywający Pałac Kultury. Jeśli logo będzie zapisane jako grafika rastrowa, to w końcu dojdziemy do rozmiaru w którym piksele zaczną być widoczne. Z tego powodu należy od początku zacząć od grafiki wektorowej (Adobe Illustrator, Inkscape).
Uwzględnij nietypowe użycie
W niektórych przypadkach uzyskanie drobnych szczegółów może być wręcz niemożliwe ze względu na technikę nanoszenia loga (np. wypalanie). Jeszcze większe ograniczenia spotkają nas jeśli zastosujemy gradienty lub cienie. A co, jeśli zechcemy wyświetlać logo? Prosty wydawałoby się kształt może nie mówić zupełnie nic.
Co z typografią?
Do zaprojektowanego znaku graficznego można dodać font, który będzie współgrał z grafiką. Ze względu na czytelność większość firm rezygnuje z krojów szeryfowych, chociaż w przypadku niektórych firm sam szeryfowy krój stał się rozpoznawalnym symbolem.
Oczywiście przedstawione rady to nie wszystko. Nic nie zastąpi przecież błyskotliwego pomysłu i talentu projektanta.