Połącz się z nami

Internet Maker

Czy internauci widzą pierwsze 600 pikseli strony? Obalamy internetowe mity

Opublikowane

dnia

Odwiedzających stronę interesuje tylko pierwsze 600 pikseli wysokości strony – mówi kolejna zasada projektowania, której przyjrzymy się dokładnie.

Pozioma linia przebiegająca 600 pikseli od góry strony to tzw. linia zgięcia czyli „fold”. Pojęcie to pochodzi z prasy, w której za fold uznaje się miejsce, w którym jest złożona leżąca na półce gazeta. Wszystko co znajduje się nad zgięciem ma zachęcić do kupna.

Internetowa linia zgięcia

W przypadku witryn fold to linia oddzielająca fragment widoczny od razu po wejściu na stronę od wymagającego przewijania. Badania przeprowadzone przez Google wskazują, że tylko połowa internautów zobaczy elementy znajdujące się pod linią zgięcia ustawionej 600 pikseli od góry okna ({link_wew 6616}czytaj więcej{/link_wew}). Dla wielu projektantów jest to jasną wskazówką, żeby umieścić przed linią zgięcia jak najwięcej informacji.

„Tylko” czy „aż” co czwarty?

Z drugiej strony pojawiają się głosy mówiące o tym, że linia zgięcia nie ma znaczenia, bo czytelnicy wyposażeni w myszki z rolką potrafią przewijać strony (http://iampaddy.com/lifebelow600/) albo że 76% przewija stronę, na której jest widoczny suwak (http://blog.clicktale.com/2006/12/23/unfolding-the-fold/).

Ten argument mógłby obalać mit, gdyby nie fakt, że można go odwrócić. Pozostałe 24% osób, które widząc suwak ignoruje go! Co czwarty użytkownik twojej witryny omija wszystko, co jest poza pierwszym widocznym fragmentem strony.

Należy pamiętać również o pionowej linii zgięcia, która dla 90% użytkowników przebiega w okolicach 960 pikseli od lewej (najpopularniejsza szerokość okna to 1024 piksele, co trzeba pomniejszyć o ramki i suwak). Przewijanie w poziomie jest znacznie trudniejsze niż w pionie, więc na szerokich stronach wszystko na prawo od linii pionowego zgięcia zostanie zignorowane.

Nie kończ na 600 pikselach!

Niestety nie przeprowadzono badań, które pokazałyby, jakie strony są przewijane, a jakie nie. Paddy Donnelly, autor wspomnianej wyżej strony Life below 600px za przykład stawia witrynę 37signals.com, która w górnej części nie gromadzi zbyt dużej liczby danych, a większość informacji znajduje się dużo poniżej 600 pikseli. W typowej przeglądarce o wysokości widocznego obszaru równej 600 pikseli wygląda jak na grafice poniżej.

Odpowiedź na pytanie do jakiej akcji zachęca taka witryna: do przewinięcia w dół czy do kliknięcia w jeden z czterech obrazków zostawiamy czytelnikom. Warto dodać do tego, że przeciętny internauta podejmuje decyzję o pozostaniu na stronie w ciągu trzech sekund. Jeśli w tym czasie nie zdąży zauważyć, że strona to więcej niż cztery linki, wyjdzie z niej. Tymczasem strona mieszcząca się w 600 pikselach zostanie uznana za kompletną. Gdyby użytkownik zobaczył fragment tekstu albo zdjęcie, domyśliłby się, że coś jest niżej.

Najlepiej świadczy o tym komentarz na 37signals.com: „Dopóki nie przeczytałem tego artykułu nie zdawałem sobie sprawy, że na stronie głównej 37signals jest coś jeszcze pod linią zgięcia” (http://37signals.com/svn/posts/2162-in-life-below-600px-paddy ).

Problemem wcale nie musi być więc długość strony, ale układ elementów w jej górnej części. Jeśli sugerują one, że strona ma dalszą część, to użytkownik przewinie w dół, żeby to sprawdzić, w szczególności podczas pierwszej wizyty.

Istotne mogą być również przyzwyczajenia internautów korzystających z popularnych serwisów. Np. wprowadzony we wrześniu 2010 roku Google Instant zachęca do oglądania tylko pierwszych wyników, a jeśli nie trafimy na to czego szukamy: do zmiany zapytania zamiast przewinięci niżej.

Mit prawdopodobny

Badanie mające obalić mit 600 pikseli pokazało, że co czwarty internauta rzeczywiście zignorował wszystko co znalazło się poniżej. Ponadto upychanie wszystkich istotnych informacji na górze pierwszej strony odzwyczaja internautów od przewijania niżej: spodziewają się wszystkich informacji w tym miejscu. Naszym zdaniem nie pozwala to na obalenie mitu. Uznajemy go jako prawdopodobny.

Freelancer związa­ny z mediami od 2007 roku. Opublikował do tej pory ­ponad 500 artykułów m.in. dla Magazynu T3, Gazety Wyborczej, Onetu czy Nexta. Jako bloger pomaga przy projektowa­niu i wdroże­niach serwisów internetowych. Jest prezesem zarządu Stowarzyszenia FreelanCity.org.

Kontynuuj czytanie
Kliknij, by skomentować

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Internet Maker

Pozycjonowanie strony internetowej a reklamy w Internecie – czym się różnią?

Nie masz cierpliwości do pozycjonowania? Skorzystaj z pomocy profesjonalistów!

Opublikowane

dnia

przez

Chcesz osiągnąć sukces w e-biznesie i zwiększyć widoczność swojej strony w sieci? Nie pozostaje Ci nic innego jak zająć się promocją witryny. Zacznij od inwestycji w pozycjonowanie, czyli zgodnej ze wskazówkami Google optymalizacji strony pod wyszukiwarkę internetową. Pamiętaj, że największa ilość wejść pochodzi właśnie z wyszukiwarek, dlatego zajmowanie wysokiej pozycji w rankingu Google szybko przełoży się na lepsze statystyki.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Internet Maker

Jak szybko i łatwo stworzyć stronę mobilną

Opublikowane

dnia

W dzisiejszych czasach coraz bardziej popularne staje się przeglądanie stron internetowych na urządzeniach mobilnych. Ba! Samo surfowanie po sieci to w sumie już przeszłość – obecnie zakupy czy płatności mobilne to chleb powszedni dla polskich internautów. 

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Internet Maker

Strona na WordPressie? Grunt to dobry hosting

Opublikowane

dnia

WordPress jest powszechnie uważany za najlepszy system zarządzania treścią zarówno dla prostych blogów i stron, jak i większych serwisów internetowych oraz sklepów. Szacuje się, że już 23% witryn na świecie korzysta z WordPressa, a wśród nich takie marki jak BBC,  MTV czy Sony.

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Internet Maker

Jak zabezpieczyć swoje zdjęcia w chmurze

Opublikowane

dnia

Niedawny wyciek nagich zdjęć znanych osobistości wznowił dyskusje na temat bezpieczeństwa naszych prywatnych danych. Jako że część fotografii została wykradziona poprzez iCloud, prezentujemy dziś jak zabezpieczyć swoje dane w chmurze. (więcej…)

Kontynuuj czytanie

Internet Maker

Jak usunąć historię swojej aktywności z Facebooka?

Opublikowane

dnia

Usunięcie swojej aktywności z Facebooka nie jest takie proste, jakby się mogło wydawać. Portal społecznościowy daje możliwość zachowania kopii swoich postów oraz zamknięcia całego konta, jednak co w przypadku gdy chcemy usunąć tylko poszczególne wpisy? (więcej…)

Kontynuuj czytanie
Reklama

Popularne