Hiperłącze, odnośnik, link – nie ma znaczenia, jak go nazwiemy. Był, jest i będzie podstawą sukcesu każdej strony internetowej. Nie bez przyczyny chęć zdobycia większej liczby linków zaprząta głowę niejednego webmastera, być może także twoją. Na szczęście w dzisiejszych czasach linki można zdobywać o wiele prościej niż w początkach internetu. W tym artykule prezentujemy najpopularniejsze metody i techniki, z których na pewno wybierzesz coś dla siebie.
Dlaczego linki są dla nas tak ważne? To banał, jednak trzeba o nim wspomnieć: dzięki linkom nowi czytelnicy odwiedzają twoją stronę. Gdyby nie hiperłącza, globalna sieć właściwie nie mogłaby istnieć w obecnej postaci, a internauci nie trafialiby na nowe strony.
To podstawowy powód, dla którego powinieneś dbać o linki prowadzące do twoich serwisów. Oczywiście dla małych stron każdy link ma znaczenie, ale już wielkie serwisy często dysponują tak dużą społecznością i zasobami finansowymi, że nie muszą się martwić o tak podstawowe kwestie, jak odnośniki
prowadzące do serwisu.
Drugim powodem, dla którego warto dbać o odpowiednią liczbę linków, jest sposób działania wyszukiwarek internetowych. Wszystko zaczęło się od wyszukiwarki Google, która wprowadziła algorytm określający wartość strony na podstawie kierujących do niej linków. Przy tym odnośniki z różnych stron mają różną wartość, zależnie od… linków, które do nich kierują. Wszystko to sprawia, że odnośniki z często linkowanych stron są najmocniejsze. Przyjęło się, że wartość strony określa parametr PageRank (PR). Dlatego jeżeli zależy ci na wysokiej pozycji w Google, powinieneś starać zdobywać linki ze stron o wysokim współczynniku PR.
Przede wszystkim wartościowa treść
Prawdziwy sukces w walce o linki można odtrąbić wtedy, gdy właściciele stron z własnej woli umieszczają je w swoich serwisach. To najprzyjemniejsza sytuacja dla każdego, kto zajmuje się prowadzeniem witryny internetowej. Aby tak się stało, potrzebujesz unikalnej i naprawdę ciekawej treści, która zainteresuje czytelników. To ona skłoni innych webmasterów do publikacji linków kierujących do twojej strony.
Oczywiście warto korzystać z innych metod zdobywania linków opisanych w tym artykule, ale na nic nie przyda ci się większa liczba odwiedzających, jeśli twoja strona nie zdoła ich zainteresować i zatrzymać na dłużej.
Niestety, na pewne tematy pisze się łatwiej, a na inne trudniej. Możesz prowadzić serwis o hodowli psów i publikować artykuły z tej dziedziny, ale to zupełnie inna sytuacja niż np. tworzenie serwisu internetowego firmy produkującej wentylatory. Ile wartościowej i unikalnej treści można stworzyć na potrzeby takiej strony?
Raczej niewiele, a i tak jest to trudne. I to jest powód, dla którego często nie można opierać się tylko na tzw. naturalnym linkowaniu przez osoby zainteresowane tematem (ilu znajdziesz ludzi zainteresowanych niuansami produkcji wentylatorów?). W takiej sytuacji trzeba sięgnąć po inne metody zdobywania wartościowych linków.
Wymiana i kupno linków
Od dawna webmasterzy wymieniają się linkami. Dawniej odbywało się to na ogół po znajomości. Dzisiaj na forach webmasterskich (adresy w ramce) możesz znaleźć setki ogłoszeń z propozycjami wymiany. Na pewno znajdziesz kogoś chętnego do wymiany niezależnie od tego, jak silny jest PR twojej strony. W miarę możliwości powinieneś starać się najpierw wymienić odnośnikami ze stronami o podobnej tematyce, co jest lepiej oceniane przez wyszukiwarki, a także może zainteresować czytelników współpracującej strony.
Wymieniając się linkami, powinieneś uważać na kilka rzeczy (to samo dotyczy kupowania linków). Przede wszystkim sprawdź, czy PageRank strony nie jest sfałszowany. Oszuści internetowi mogą z łatwością ukraść PR innej witryny, ustawiając na nią przekierowanie 301, ale widoczne tylko dla botów wyszukiwarki. Do stworzenia takiego mechanizmu wystarczy podstawowa wiedza z zakresu programowania.
Jak się przed tym zabezpieczyć? Najprostsza metoda to sprawdzić w Google zapamiętaną wersję (tzw. cache) danej strony, wpisując w wyszukiwarce: {stala}cache: http://www.domena.pl{/stala} Jeżeli w pamięci podręcznej wyszukiwarki zobaczysz inną stronę, oznacza to, że PageRank sprawdzanej witryny jest oszukany. Oprócz tego możesz skorzystać z jednego z wielu narzędzi weryfikujących PageRank, jak na przykład http://www.optymalizacja.com/pagerank.php.
Pamiętaj również, aby od czasu do czasu kontrolować, czy twoje linki nadal znajdują się w serwisach, z którymi dokonałeś wymiany. Może się zdarzyć, że nieuczciwy webmaster usunie je po pewnym czasie. Być może była to pomyłka i warto się z nim skontaktować, jednak gdy taka sytuacja się powtarza, lepiej od razu zerwać współpracę.
Jeżeli na promocję swojej strony możesz przeznaczyć konkretny budżet, to kupowanie linków może okazać się korzystnym rozwiązaniem. Ogłoszenia tego typu znajdziesz na forach dla webmasterów. Przy kupowaniu linków obowiązują te same zasady, które dotyczyły zwykłej wymiany odnośnikami – powinieneś uważać na sfałszowany PR i osoby usuwające linki ze swoich stron.
Systemy wymiany linków
Gdy nie masz ochoty lub czasu na mozolne wymienianie się linkami, możesz skorzystać z jednego z wielu systemów wymiany linków. Systemy takie możemy podzielić na dwie kategorie. Pierwsza to systemy wymiany linków dynamicznych, gdzie wyświetlane na stronie linki zmieniają się za każdym razem. Jeden z popularniejszych systemów tego rodzaju to LinkORN.pl (http://www.linkorn. pl). Drugi rodzaj stanowią systemy wymiany linków stałych, które są umieszczane na stronie na stałe, np. LinkMe.pl (http://www.linkme.pl).
Zupełnie innym systemem jest z kolei WebMachine (http://www.webmachine.pl). To po prostu platforma będąca miejscem komunikacji między webmasterami chcącymi wymienić się linkami. Możesz tam znaleźć inne osoby chętne do wymiany i porozumieć się z nimi.
W typowych systemach wymiany za wyświetlanie cudzych linków zdobywasz punkty, które możesz przeznaczyć na wyświetlanie własnych linków na innych stronach. Sam dobór stron, na których wyświetlają się linki, odbywa się losowo. Systemy wymiany linków są używane tylko w jednym celu: aby wpłynąć na wyszukiwarki internetowe. Nie będziemy tutaj rozważać, czy jest to postępowanie etyczne. Zastanówmy się raczej, jak systemów wymiany linków dynamicznych używają profesjonalni pozycjonerzy.
Zanim zaczną korzystać z nich na szerszą skalę, starają się zazwyczaj zdobyć odpowiednią liczbę punktów. Czynią to, tworząc strony bez większej wartości: katalogi stron, kopie katalogu DMOZ, strony z opisami do komunikatora Gadu-Gadu i wiele podobnych. Cel jest jeden: utworzyć serwisy z całą masą podstron, co przełoży się na dużą liczbę punktów w systemach wymiany.
W następnej kolejności następuje skierowanie linków do pozycjonowanej strony lub pozycjonerskiego zaplecza. O jego tworzeniu przeczytasz w dalszej części artykułu. Częsty schemat postępowania jest prosty. Masowe linki z systemów wymiany wzmacniają wartość stron z zaplecza. Z kolei liczne zaplecze wpływa na wąską grupę docelowych serwisów. Jest to rozwiązanie bardzo sprytne i przy obecnych możliwościach wyszukiwarki Google jego wykrycie jest mało prawdopodobne.
Katalogi stron
Katalogi stron są obecne w internecie od bardzo dawna, właściwie od początków usługi WWW. W czasach, gdy wyszukiwarki były mniej dokładne, katalogi stanowiły najlepsze źródło informacji o wartościowych witrynach. Jednak w ostatnich latach zaczęto tworzyć ogromną liczbę katalogów uruchamianych na gotowych skryptach, które nie mają przekazywać żadnej wartości. W serwisach aukcyjnych można kupić nawet gotowe bazy danych do szybkiego uruchomienia katalogu.
Wystarczy krótka instalacja skryptu i wgranie bazy na serwer, aby dysponować zupełnie \”nowym\” katalogiem. Do najpopularniejszych dzisiaj skryptów należą QlWeb (a w szczególności modyfikacja Ql- Web by jachu, dostępna pod adresem http://nowy.qlwebik.info), otwarty.mini oraz CNCat. Jaka jest wartość katalogów? Obecnie niewielka, choć wielu internautów wciąż ich używa, zatem nie spadła ona całkowicie do zera.
Raczej nie licz na to, że z tego typu katalogów, których tylko w polskim internecie jest już kilka tysięcy, trafią do ciebie nowi czytelnicy. Wręcz przeciwnie, w katalogach roi się od bezwartościowych linków i typowego spamu. Pozycjonerzy często umieszczają w katalogach linki kierujące do własnego zaplecza oraz wpisów dodanych do katalogów typu presell page.
Powszechnie słyszy się opinie, że jeszcze nie tak dawno temu wpisy w dobrych katalogach mogły zagwarantować stronie dobrą pozycję na średnio trudne frazy. To już jednak przeszłość.
Katalogi presell page
Nowością w świecie polskiego SEO są katalogi typu presell page, ochrzczone przez polskich pozycjonerów mianem precli. Warto w pierwszym rzędzie poznać znaczenie samego pojęcia \”presell page\”. Otóż jest to strona umieszczona w serwisie internetowym, na której opublikowano odnośnik do innej strony, ale otoczony unikalnym i tematycznie dobranym tekstem, np. treścią artykułu.
Gdybyś chciał stworzyć tego typu stronę np. dla serwisu z ogłoszeniami, mógłbyś napisać artykuł o tym, dlaczego warto korzystać z ogłoszeń, umieszczając w treści tekstu odpowiednią liczbę słów kluczowych i odnośnik do swojej strony, zatytułowany \”ogłoszenia\”. Jest to o wiele skuteczniejsza metoda niż samo umieszczanie linków w zwykłych katalogach.
Sztuczka polega na tym, że nie musisz już samemu żmudnie tworzyć takich stron. Wystarczy, że znajdziesz gotowy katalog (możesz w tym celu skorzystać ze spisu w ramce), zarejestrujesz się i już możesz publikować swoje teksty. Tego typu katalogów jest obecnie kilkaset, a ich liczba wciąż rośnie od momentu, gdy Google zaczęło surowiej podchodzić do tradycyjnych katalogów i linki w nich umieszczane straciły na wartości.
Najczęściej tego typu strony uruchamiane są na skrypcie do blogowania WordPress (http://wordpress.org). Z tego względu specjaliści z Google mają duży problem ze zmniejszeniem wartości uruchamianych za jego pomocą katalogów presell page, gdyż ewentualne zmiany mogłyby wpłynąć na setki tysięcy prawdziwych blogów.
Przygotowując swój tekst do tego typu katalogu, staraj się nie powielać treści publikowanych gdzie indziej. To osłabia wartość zarówno katalogu, jak i twoich linków. Staraj się również, aby napisany przez ciebie tekst nie składał się z jednego akapitu. Mile widziane są obszerne artykuły, długie na minimum 1000 znaków.
Publikowanie artykułów do przedruku
Publikowanie artykułów przeznaczonych do dalszego przedruku to metoda zdobywania linków przydatna zarówno ze względu na możliwość sprowadzenia na swoją stronę nowych użytkowników, jak i ze względu na wyszukiwarki internetowe. Warto bezwzględnie dbać o jakość udostępnianych artykułów, a inni webmasterzy docenią to, publikując je na swoich stronach. W ten sposób twoje linki szybko pojawią się na większej liczbie witryn.
Odnośniki możesz umieszczać zarówno w stopce tekstu, gdzie jest miejsce na napisanie kilku słów o autorze, jak i w treści artykułu. Daje to dużą szansę na wypromowanie wielu podstron twojej strony. Jeden z popularniejszych serwisów tego typu to Artelis (http://www.artelis.pl). Znajdziesz w nim artykuły o e-biznesie, finansach, zdrowiu, motoryzacji i wiele innych tematów. W momencie pisania tego artykułu w bazie znajduje się 1658 artykułów z różnych dziedzin, pochodzących od 327 autorów. Pamiętaj również, że pobieranie takich artykułów to dobra metoda na uzupełnienie zawartości twojej strony.
Tworzenie własnego zaplecza
Tworzenie własnego zaplecza to najwyższy stopień wtajemniczenia wśród pozycjonerów. Zaplecze to nic innego, jak sieć stron internetowych. Uruchamia się je w kilku celach: zdobycia punktów w systemach wymiany linków, umieszczenia linków do swoich stron, a także zarabiania na reklamach i programach partnerskich. Temat tworzenia własnego zaplecza jest kontrowersyjny.
Część webmasterów uważa, że jest to zaśmiecanie wyników wyszukiwania. Zdarzają się również osoby twierdzące, że skoro wyszukiwarki zarabiają na swojej działalności spore pieniądze, to równie dobrze webmasterzy mogą czerpać z tego korzyści. Nawet w środowisku pozycjonerów trudno o jednoznaczną opinię na ten temat.
Zaplecza dzielimy na dwie kategorie. Wyróżniamy zaplecza ogólne i tematyczne. Na to pierwsze składają się np. katalogi stron, serwisy z opisami do komunikatora Gadu-Gadu, tekstami piosenek i różnego rodzaju innymi treściami, niemającymi większej wartości merytorycznej. Najważniejsze cel to zaindeksowanie przez wyszukiwarki jak największej liczby podstron.
Drugi rodzaj to zaplecze tematyczne, czyli sieć stron poświęconych określonemu tematowi i zawierających odnośniki do jednej, pozycjonowanej witryny. Serwisy wchodzące w skład zaplecza często same okupują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, dając dodatkowy zarobek swoim właścicielom.
Dbaj o moc linków
Nieważne, czy kupujesz linki, wymieniasz się nimi, korzystasz z systemów wymiany lub dowolnej innej metody. Zawsze powinieneś wiedzieć, jak zwiększyć wartość linków kierujących do twojej strony. Istnieje zasada mówiąca, że największą moc na stronie mają linki o takiej samej treści, jak linki kierujące do tej strony. Jeżeli posiadasz stronę A, do której kieruje 10 linków z frazą \”budowa domów\”, to najsilniejszy na tej stronie będzie również link zawierający frazę \”budowa domów\”.
Zjawisko to można wykorzystać w procesie pozycjonowania strony. Pozycjoner tworzy 10 niedużych stron poświęconych temu samemu tematowi, a do każdej z nich kieruje linki z katalogów, systemów wymiany lub zaplecza. Dopiero na tych 10 stronach umieszcza linki do pozycjonowanej witryny. Taki \”dopalacz\” pozwala na szybsze i łatwiejszej podwyższanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Tyle teorii. Jak widzisz, zdobywanie odnośników nie kryje w sobie wielkiej tajemnicy. Dlatego sukces każdego pozycjonera zależy w dużej mierze od jego doświadczenia i znajomości zachowań wyszukiwarki Google, na które zwykli użytkownicy nie zwracają nawet uwagi. Przyda się także cierpliwość i doza pomysłowości, bowiem bieg po linki to nie jest sprint, a raczej maraton.
Odwiedź w sieci
Systemy wymiany linków dynamicznych:
http://www.e-weblink.com
http://www.powerlink.pl/
http://www.linkorn.pl/
Systemy wymiany linków stałych:
http://www.linkme.pl
http://www.linker.pl/
http://www.livelink.pl/
Platformy wymiany:
http://www.webmachine.pl/{/link}
Spisy katalogów:
http://spis.presellpage.pl/
Publikowanie artykułów do przedruku:
http://www.artelis.pl
http://www.artykularnia.pl
Fora z ogłoszeniami wymiany:
http://forum.optymalizacja.com
http://forum.webinside.pl/
Jak upiec własnego precla?
Precel to żartobliwe określenie katalogu presell page, ukute przez polską branżę SEO.
1. Pobierz skrypt
Ze strony http://www.wordpress.org/download/
pobierz ostatnią stabilną wersję
skryptu WordPress. Aktualnie jest ona oznaczona
numerem 2.3.
2. Wgraj pliki na serwer
Rozpakuj archiwum ZIP i prześlij wszystkie
pliki na swój serwer za pomocą ulubionego
klienta FTP. Upewnij się, że masz dostęp do bazy
danych MySQL, a twój serwer obsługuje PHP.
3. Uzupełnij plik wp-config.php
Zmień nazwę pliku wp-config-sample.php
na wp-config.php i uzupełnij informacje na
temat bazy danych, z której ma korzystać skrypt.
Możesz również zdefiniować obsługę polskiej wersji
językowej. W tym celu pobierz odpowiednie pliki
ze strony http://tnij.org/wp-pl, następnie umieść
je w katalogu /includes/languages/ i popraw ten
fragment konfiguracji: define (\’WPLANG\’, \’pl_PL\’);.
4. Uruchom instalację
Aby uruchomić instalację, przegraj na serwer
poprawiony plik wp-config.php i wpisz
w przeglądarce adres: {stala}http://www.twoja-domena.pl/wp-admin/install.php{/stala}. Przejdź dalej, klikając na
odnośniku \”First step\”.
5. Uzupełnij podstawowe dane
Podaj tytuł nowego serwisu, swój adres
e-mail i zaznacz, czy chcesz zintegrować
bloga z serwisem http://www.technorati.com,
zbierającym informacje na temat blogów z całego
świata. Nie rób tego, jeśli planujesz używać Word-
Pressa jako katalogu presell page. Możesz teraz
przejść do następnego kroku.
6. Zakończ instalację
Skrypt WordPress jest już zainstalowany.
Zapisz sobie hasło dla użytkownika admin.
Będziesz mógł je zmienić po zalogowaniu. Aby to
zrobić, przejdź do strony {stala}http://www.twoja-domena.
pl/wp-login.php{/stala}.
7. Aby każdy pisać mógł…
Powinieneś teraz sprawić, aby każdy chętny
mógł się zarejestrować i pisać nowe artykuły.
Przejdź do panelu \”Opcje\” → \”Ogólne\” i zaznacz
opcję \”Każdy może się zarejestrować\”. Status nowych
użytkowników ustal na \”Subscriber\”, jeśli chcesz
moderować wpisy i ewentualnie na \”Author\”, jeśli
twój katalog ma być pozbawiony moderacji.
8. Pobierz przydatne dodatki
Nie zapomnij o instalacji przydatnych
wtyczek (pluginów) i nowego szablonu graficznego.
Obszerne archiwum dodatków znajdziesz
pod adresem http://wp-plugins.net, a darmowe
szablony na stronie http://themes.wordpress.net.