Według danych firmy analitycznej PMR wartość polskiego rynku usług telekomunikacyjnych w 2008 r. przekroczy 40 mld zł. Panujące trendy w coraz większym stopniu upodabniają sektor do dojrzałych rynków Europy Zachodniej.
Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce wszedł w fazę dojrzałości. Odnotowywane w ostatnich trzech latach wzrosty wartości były jedynie minimalne, w granicach 2-5% rocznie. Pomimo prognozowanego zwiększenia dynamiki w 2008 r., w porównaniu do roku 2007, nie należy spodziewać się odwrócenia wspomnianego trendu i jeszcze wyższej dynamiki w kolejnych latach. Segmentem mającym najbardziej negatywny wpływ na wartość sektora jest w dalszym ciągu telefonia stacjonarna. Ponadto rozwój rynku telefonii komórkowej i internetu, w obliczu presji na obniżanie cen usług, nie jest w stanie skutecznie napędzać wzrostu całego rynku.
Według szacunków firmy analitycznej PMR, zawartych w raporcie \”Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2008. Prognozy rozwoju na lata 2008-2012\”, w 2007 r. wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce mierzona w złotówkach wzrosła rok do roku o ponad 2%, osiągając 38,6 mld zł. Oznacza to ponaddwukrotnie niższą dynamikę niż w roku 2006. Podobnie jak w poprzednich kilku latach wzrost wartości rynku był możliwy głównie za sprawą cały czas rosnących przychodów operatorów telefonii komórkowej. Choć i w tym segmencie wzrosty, w następstwie zwiększonej konkurencyjności oraz przede wszystkim obniżek stawek za zakańczanie połączeń (MTR), były najniższe w historii.
Drugi co do wartości segment nadal stanowi telefonia stacjonarna, jednak jego udział w rynku usług telekomunikacyjnych systematycznie się zmniejsza – z 58% w 2000 r. do 27% w 2007 r. Kolejny rok z rzędu sektor zanotował niespełna 10-procentowy spadek wartości, głównie za sprawą substytucji usług stacjonarnych przez mobilne. Ponadto nic nie wskazuje na możliwość odwrócenia negatywnego trendu w ciągu najbliższych 2-3 lat.
Najmniejszym, a jednocześnie najdynamiczniej rozwijającym się segmentem polskiego rynku telekomunikacyjnego pozostaje dzierżawa łączy, transmisja danych i dostęp do internetu (DLISP). W 2007 r. na rynku DLISP zostało wygenerowanych ok. 4,7 mld zł przychodów, z czego największą część stanowiły wpływy w sektorze usług dostępu do internetu.
Źródło: www.pmrcorporate.com