Okres świąt to czas, kiedy sprzedaje się wszystko i to w wielkich ilościach. Dziś przyjrzymy się sklepom internetowym oferującym gadżety i prezenty dla każdego, w każdym wieku.
Nadszedł czas świątecznych zakupów, pora odwiedzić sklepy. Część z nas pójdzie do galerii oraz domów towarowych, aby stoczyć bój z setkami innych osób w pośpiechu szukających prezentów dla bliskich. Reszta wybierze siedzenie w kapciach przed komputerem, z myszką w jednej ręce, ciepłą herbatą w drugiej i uda się w poszukiwaniu podarunków online.
Toys4boys.pl
Toys4boys.pl
ocena 8/10
{ikona-gn08}
Sklep internetowy z gadżetami Toys4Boys został założony w 2005 roku i stał się oficjalnym partnerem I Want One of Those z Wielkiej Brytanii. Od tamtej pory biznes bardzo zyskał na popularności, a firma otworzyła trzy placówki w Gdańsku, Warszawie i Wrocławiu. Strona internetowa od powstania przeszła wiele zmian. My ocenimy najnowszą, aktualną wersję strony głównej pod kątem użyteczności.
{ikona-nn01}Linki do innych stron na samej górze – to nie najlepszy pomysł z dwóch powodów.
- Po pierwsze dla przeciętnego użytkownika pasek może wydać się głównym menu strony. Dlatego zamiast użycia faktycznego menu, może on kliknąć link do innego serwisu. W ten sposób bardzo łatwo stracić klienta, który zaciekawiony odrębną ofertą może zrobić zakupy w innym sklepie lub co gorsza opuścić serwis i powrócić do wyszukiwarki.
- Po drugie funkcjonalność jest nieprzemyślana, bo o ile na przykład Google AdWords dopasowuje wyświetlane linki sponsorowane do tekstu znajdującego się na stronie, o tyle dodatkowy górny pasek na stronie toys4boys.pl wybiera linki zupełnie przypadkowo. Na przykład przy naszej wizycie wyświetlił link do strony www.domswiatla.pl oferującego lampy. Oba tematy są zupełnie ze sobą nie związane i prawdopodobieństwo, że ktoś szukający prezentów na święta będzie także potrzebował żyrandola do kuchni jest znikoma. Dodatkowo niekiedy na górze pojawiają się strony konkurencyjne, co jest zupełnym nieporozumieniem.
{ikona-nn02} Wyświetlanie daty i czasu jest zupełnie niepotrzebne, a na stronie i tak znajduje się zbyt wiele informacji. Zrozumiałe byłoby to dla serwisów informacyjnych, telewizyjnych, radiowych i wszędzie tam, gdzie na stronie serwuje się informacje zależne od czasu. Sklep z gadżetami do nich nie należy.
{ikona-nn03} Kolejne menu to kolejny zestaw opcji, które użytkownik musi przeanalizować przed dokonaniem wyboru. Jedyne linki, które potrzebne są w górnej części strony to \”O firmie\”, \”Kontakt\” oraz \”Moje konto\”.
- Strona główna – do niej można się dostać na przynajmniej dwa inne sposoby – klikając logo oraz używając \”breadcrumbs\”, czyli paska nawigacyjnego.
- Konkurs – miejsce wszelkiego rodzaju promocji to menu boczne, bardziej widoczne, często wyróżnione dodatkową grafiką.
- Ranking powerball – ilu użytkowników tak naprawdę z tej opcji skorzysta? Jesteśmy przekonani, że mniej niż jeden procent. W zupełności wystarczy link w stopce strony.
- Regulamin – standardowe miejsce na ten element to stopka strony.
- PRACA W TOYS4BOYS – czemu nagle użyta została pisownia wielkimi literami? Taki rodzaj tekstu gorzej się czyta, ponieważ oko ludzkie nie jest do niego przyzwyczajone.
- Pokaż zamówienie – nazwa linku jest niejasna. Tak naprawdę zabiera użytkownika do \”koszyka\”, do którego link jest już na górze strony.
{ikona-nn04} Okienko tekstowe, w które wpisuje się szukaną frazę powinno być szerokie na minimum 25 znaków, aby użytkownik mógł z łatwością przeczytać co wpisał. W tym przypadku jest to około 19. Także w menu rozwijanym tekst domyślny nie mieści się w całości i jest nieczytelny. Dodatkowo testy użyteczności wykazały, że przycisk wyszukiwarki sprawuje się najlepiej, gdy zawiera wyraz \”Szukaj\”. Ułatwia to użytkownikowi znalezienie tego narzędzia podczas skanowania wzrokiem zawartości.
{ikona-nn05} Przydałaby się możliwość ręcznego wpisania zakresu cen przez użytkownika. Nie każdemu będą odpowiadać sztywno wyznaczone ramy.
{ikona-nn06} W tym boksie znajduje się zbyt dużo informacji na temat dostawy. Aby oszczędzić miejsca, wystarczyłoby napisać: \”Błyskawiczna wysyłka już od 10zł. Powyżej 300zł dostawa gratis! Zamówienia złożone do 14:00 wysyłamy tego samego dnia\”.
{ikona-nn07} Informacje na temat placówek można przenieść na inne podstrony. Nie jest to aż tak ważne dla sklepu internetowego, żeby umieszczać to na stronie głównej. Jest to kolejny zbędny element zaciemniający stronę i utrudniający użytkownikowi skanowanie wzrokiem strony.
{ikona-nn08} Zestaw sześciu grafik po prawej stronie zupełnie ze sobą estetycznie nie współgra i wygląda mało profesjonalnie. Obrazki są różnego rozmiaru i koloru oraz zawierają teksty, które są nie do odczytania (na przykład motto \”I Want One of Those\”). Dodatkowo boksy \”Przyjazne linki\” oraz \”Wspieramy\” nie są aż tak ważne, aby umieszczać je na stronie głównej
{ikona-nn09} Newsletter to jedno z najlepszych i najtańszych narzędzi marketingowych dla serwisu e-commerce. Utrudniając użytkownikowi zapisanie się do niego, działamy na własną niekorzyść.
{ikona-nn10} Błędy na stronie (szczególnie głównej) mogą negatywnie wpłynąć na opinię użytkownika o sklepie. Dlatego tak ważnym jest, aby testować, testować i jeszcze raz testować
Linki powinny być przynajmniej podkreślone (najlepiej sprawują się niebieskie). Dzięki takiej konwencji, użytkownik bez namysłu będzie wiedział, że te obszary strony można kliknąć w celu nawigacji. Dodatkowo roboty indeksujące wyżej cenią tekst zawarty w linkach, dlatego warto go skrócić (krótsze teksty mają większą wagę) i użyć tylko tytułu wiadomości, na przykład \”Laureat konkursu Wprost i Money.pl\”, zamiast całego skrótu
Kolejne miejsce, gdzie zły dobór wielkości obrazów psuje estetykę i rozbija układ stopki strony.
Inne strony o podobnej tematyce:
Bigboystoys.pl
Bigboystoys.pl
ocena 8/10
{ikona-gn08}
Strona firmy Bigboystoys.pl jest bardzo podobna do Toys4boys.pl. Różni się jedynie szatą graficzną i kilkoma elementami. Większość wypunktowanych powyżej poprawek pasuje i do tego sklepu.
Najbardziej rzucającym się w oczy elementem, który należałoby zmienić, jest logo – zbyt skomplikowane i zawiera za dużo elementów. Zrozumiały jest zamysł: sklep z gadżetami używa jako wizytówki robota, ale wystarczy logo pomniejszyć, aby stało się ono nieczytelne.
2future.pl
2future.pl
ocena 6/10
{ikona-gn06}
Strona graficznie różni się bardzo od konkurencji, aczkolwiek na pierwszy rzut oka nie można jasno powiedzieć czy jest to sklep, czy serwis informacyjny. W serwisie dominuje duży nagłówek, który spycha to co najważniejsze – produkty – na dół okna.
Koszyk umieszczony jest prawie pod dolną krawędzią okna przeglądarki dla rozdzielczości 1024×768, a dodatkowo jest mało użyteczny, ponieważ nie pokazuje nawet sumy ceny za wszystkie produkty, które się w nim znajdują. Biały tekst na jasnoniebieskim tle oraz szary na białym są bardzo nieczytelne przez słaby kontrast.
Gadzeter.pl
Gadzeter.pl
ocena 5/10
{ikona-gn05}
Pasek menu na górze wygląda jak nawigacja główna strony, co z pewnością odbierze serwisowi niejednego klienta, który zdezorientowany go użyje, przejdzie do innego sklepu i tam wyda swoje pieniądze. Na stronie brakuje linków \”Mapa strony\” oraz \”Polityka prywatności\”, które stały się standardem w serwisach e-commerce i nie tylko.
Gadzeter.pl nie korzysta także z jednego z najlepszych i najtańszego narzędzia marketingowego, jakim jest biuletyn. Na dodatek, mimo że jest to sklep z prezentami i gadżetami, w ogóle nie czuć ducha świąt!