90% spośród 23 800 osób, które wzięły udział w ankiecie przeprowadzonej przez internetową giełdę pracy infoPraca.pl w pierwszym kwartale 2009 r., zadeklarowało, że podczas przeglądania ofert pracy zwracają szczególną uwagę na proponowaną wysokość wynagrodzenia.
Dla 48% ankietowanych jest to informacja bardzo przydatna, natomiast 42% osób wymieniło ją jako przydatną. Respondenci zwracają uwagę także na to, ile osób złożyło swoje CV na interesującą ich ofertę oraz doceniają możliwość śledzenia statusu swojego CV po wysłaniu go do potencjalnego pracodawcy.
Jeśli pracodawca chce zwiększyć swoje szanse na pozyskanie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, powinien podać w ofercie choćby zakres proponowanego wynagrodzenia. W znacznym stopniu zwiększa to zainteresowanie ze strony osób szukających pracy oraz obniży koszty związane z rekrutacją nowych pracowników. Wielu kandydatów nawet nie rozpatruje ofert, w których pracodawca nie podał wysokości wynagrodzenia, na jakie może liczyć przyszły pracownik.
„Każda osoba poszukująca pracy ma w jakiś sposób sprecyzowane oczekiwania odnośnie swojej kariery zawodowej. Wymagania formalne, obowiązki i organizacja pracy na danym stanowisku to niewątpliwie ważne kryteria, na które zwracamy uwagę poszukując nowej pracy. Nie da się jednak ukryć, że bardzo ważną informacją jest również wysokość zarobków, na jakie można liczyć, aplikując na konkretne stanowisko. Często pracodawcy poruszają tę kwestię w końcowym etapie rekrutacji, co powoduje, że osoby ubiegające się o pracę do ostatniej chwili nie wiedzą, czego mogą się spodziewać.
Taka sytuacja jest mało komfortowa dla obu stron. Zarówno pracodawca, jak i kandydat inwestują swój czas, aby wzajemnie się poznać, a na końcu może okazać się, że i tak nic z tego nie wyjdzie, ponieważ rozbieżności co do wynagrodzenia są zbyt duże. Takich sytuacji można uniknąć już na początku procesu rekrutacji. Wystarczy w ogłoszeniu podać orientacyjne wynagrodzenie na danym stanowisku. Ostateczna wysokość pensji i tak będzie zależała od negocjacji podczas rozmów kwalifikacyjnych, ale od początku obie strony będą miały pewność, że podczas rozmów poruszają się na podobnym i akceptowanym przez nich poziomie wzajemnych oczekiwań finansowych”- powiedziała Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl.
Respondenci, którzy wzięli udział w ankiecie, docenili także funkcje serwisu, jak częste powiadomienia o nowych ofertach pracy, możliwość śledzenia statusu swojego CV, informację o ilości kandydatów aplikujących na daną ofertę, łatwy proces aplikowania na zamieszczone oferty pracy, przejrzystość i łatwą nawigację w portalu infoPraca.pl.
„Na podstawie ankiet, które regularnie przeprowadzamy wśród osób zarejestrowanych w serwisie, możemy na bieżąco dostosowywać funkcjonalność i wygląd infoPraca.pl do potrzeb naszych użytkowników. W badaniach, które przeprowadzaliśmy pod koniec zeszłego roku, wzięło udział prawie 18 tysięcy osób. Teraz otrzymaliśmy aż 23,8 tys. wypełnionych ankiet. Bardzo cieszy nas fakt, że spotykamy się z tak dużym odzewem ze strony zarówno pracodawców, jak i osób poszukujących pracy za pośrednictwem naszego portalu”, dodaje Beata Szilf-Nitka.