Czy Google wprowadziło wyszukiwanie dynamiczne, aby wyświetlić jeszcze więcej reklam i doprowadzić do podwyższenia cen za kliknięcie w reklamę?
Google Instant (wyszukiwanie dynamiczne) to wprowadzona ósmego września 2010 roku usługa zmieniająca sposób wyświetlania wyników wyszukiwania. Wyniki są wyświetlane już w czasie wpisywania zapytania i zmieniane po dodaniu kolejnych liter czy słów. Razem z wynikami zmieniają się wyświetlane reklamy.
Jonathan Effrat z Google opisuje działanie Google Instant.
Dlaczego ceny miały wzrosnąć?
„Google Instant było postrzegane jako bardzo ryzykowne dla firmy, kiedy Google je zapowiedziało” – mówi Matt Lavson z firmy Martin Software, producenta oprogramowania do zarządzania kampaniami AdWords. Wiele osób obawiało się, że wyszukiwanie dynamiczne spowoduje wzrost cen za kliknięcie, zwłaszcza w przypadku krótkich fraz, które będą sugerowane użytkownikom. Będzie przecież więcej wyszukiwań i więcej wyświetleń reklam. Wzrośnie konkurencja, więc ceny za kliknięcie również pójdą w górę.
Liczba wyświetleń reklam rośnie
Rzeczywiście liczba wyświetleń reklam i kliknięć wzrosły, jak pokazały badania przeprowadzone przez Martin Software (http://www.marinsoftware.com/instant na bazie klientów firmy, którzy na zarządzanie 300 milionami fraz wydali 1,3 miliarda dolarów.
Więcej wyświetleń i kliknięć odnotowały zarówno krótkie frazy (1-3 słów), jak i długie (4 lub więcej); dopasowane w sposób przybliżony, ścisły i do wyrażenia. Najbardziej wzrosła liczba wyświetleń dopasowanych do wyrażenia oraz krótkich fraz, co potwierdziło początkowe przypuszczenia. Za to liczba kliknięć nie wzrosła aż tak gwałtownie. Martin Software szacuje, że wzrost wydatków na reklamę w pierwszych dwóch tygodniach wyniósł około 2%.
Czym jest wyświetlenie reklamy?
Za wyświetlenie reklamy Google uznaje sytuację, w której użytkownik:
klinie w jakikolwiek z wyświetlonych odnośników,
kliknie Szukaj lub naciśnie Enter,
wybierze sugerowaną frazę,
będzie widział reklamę przez 3 sekundy.
Mit obalony!
Co zaskakujące, mimo wzrostu liczby wyświetleń, kliknięć i wydatków na reklamę, CPC spadło łącznie o 3,47%! CTR i CPC spadły zarówno dla krótkich, jak i dla długich fraz. CPC wzrosło nieznacznie tylko dla dopasowania przybliżonego. Dla pozostałych typów dopasowań CTR i CPS spadły.
Według raportu było to spowodowane niedopasowaniem budżetów do wzrostu liczby wyświetleń. W ostatecznym rozrachunku emitowane reklamy były wyświetlane częściej, po niższych cenach za kliknięcie i przyniosły Google niewielki wzrost zarobków. Ponadto internauci zaoszczędzili czas poświęcony na wyszukiwanie.
Instant wpisuje się doskonale w strategię Google, która zakłada uczynienie Internetu tak szybkim i tak powszechnym jak się tylko da, dzięki czemu będzie mogło wyświetlać jeszcze więcej reklam. Zaskakujące jest to, że w tym układzie wygrały wszystkie strony: Google, reklamodawcy i Internauci.