Producenci znanych, lifestyle’owych marek szukają coraz atrakcyjniejszych form promocji swoich produktów. Jedną z nich jest Bluetooth marketing, czyli wysyłka komunikatów promocyjnych na telefon komórkowy za pośrednictwem modułu bluetooth.
Pierwszy przykład – Motorola i promocja jej high – endowego telefonu Aura. Aby podkreślić ekskluzywność modelu i zastosowanych w nim materiałów zdecydowano się na współpracę z renomowanym sklepem z biżuterią Batycki. Klienci, którzy znaleźli się w okolicy sklepu z włączonym modułem Bluetooth w telefonie komórkowym, otrzymywali zaproszenie do wejścia do salonu i zapoznanie się z najnowszym modelem od Motoroli.
W ślady producenta telefonów komórkowych poszła również firma Joko Cosmetics, która za pomocą bluetooth marketingu promowała nową linię kosmetyków. Obecnie w ten sposób promuje się Gemi, która promuje linię kosmetyków Gemiface, leczącej niedoskonałości skóry. W tym przypadku kampanię promocyjną wzmocniono również konkursem, w którym do wygrania są atrakcyjne nagrody. W podobny sposób do odwiedzenia salonu prasowego zachęcał magazyn „Film”, wysyłając w komunikatach zdjęcia okładki i informując o treści numeru.
Jak to działa? To proste – w salonach firmowych umieszczone są nadajniki – tzw. routery – o zasięgu do 100 metrów. Klient, który posiada włączony moduł Bluetooth w telefonie jest przez nadajnik „znajdowany” i wysyłany jest do niego odpowiedni komunikat – na przykład zaproszenie do odwiedzenia salonu, kupon rabatowy bądź zdjęcie najnowszego produktu i zaproszenie do jego wypróbowania.
Dlaczego firmy decydują się na tak nietypową formę promocji? Tłumaczy Cezary Terepka, prezes PPP Marketing, firmy zajmującej się przeprowadzaniem nietypowych akcji promocyjnych: „To bardzo atrakcyjne narzędzie. Stoiska promocyjne, hostessy, ulotki – te narzędzia już się trochę „przeżyły”. Poza tym miały one niewielką skuteczność. Działania związane z Bluetooth Marketingiem, prowadzone między innymi przez naszą firmę, pozwalają na bezpośrednie dotarcie do potencjalnego klienta i zainteresowanie go produktem poprzez ciekawą, niestandardową akcję. Sam fakt otrzymania przez potencjalnego klienta atrakcyjnego zdjęcia produktu, grafiki, animacji, bądź kuponu zniżkowego działa trochę jak magnes. I to nie tylko na panie. Tego typu działania promocyjne prowadzimy również dla firm, których główną grupą docelową są panowie – na przykład salony samochodowe czy sklepy z elektroniką”.
Terepka podkreśla, że warto mieć zawsze włączony Bluetooth w telefonie. „Nasze działania nie ograniczają się tylko do jednorazowych akcji dla pojedynczych sklepów.” – tłumaczy. „Na przykład nasze nadajniki są umieszczone w 30 centrach handlowych w całej Polsce. Dlatego warto mieć zawsze włączony Bluetooth w telefonie, bo może on się okazać bardzo pożytecznym przewodnikiem podczas zakupów.”