Konkursy na Facebooku to doskonały sposób na promocję firmy. Podpowiadamy co zrobić, żeby były zgodne z regulaminem.
Mechanizm działania Facebooka okazał się tak skuteczny w organizowaniu konkursów, że serwis musiał ograniczyć zapędy organizatorów. Nie możemy już nagradzać fanów strony za umieszczenie zdjęcia na fanpage’u ani automatycznie nagrodzić ich za zameldowanie się w naszym lokalu. Teraz jest trudniej – trzeba stworzyć aplikację konkursową i opatrzyć ją regulaminem ze stosownymi zapisami informującymi użytkowników o tym, że konkurs organizuje zewnętrzna firma, nie Facebook. Jeśli nie dopasujemy się do nowego regulaminu, fanpage może zostać zablokowany. Z drugiej strony większa bariera wejścia (konieczność stworzenia aplikacji) ogranicza konkurencję, więc konkurs ma większą szansę zaistnienia.
Skąd te ograniczenia?
Facebook nie chce brać odpowiedzialności za konkursy i loterie ani łamać lokalnych praw, więc wprowadza restrykcyjny regulamin organizowania gier. W największym skrócie, chodzi o wykorzystywanie zewnętrznych aplikacji do prowadzenia konkursów zamiast mechaniki Facebooka (np. zliczanie głosów przy komentarzach) i wyraźne poinformowanie uczestników, że biorą udział w konkursie, który nie jest zorganizowany przez Facebooka, a ich dane będą przetwarzane przez zewnętrzną firmę.
Konkursy, turnieje, loterie, gry…
Facebook wprowadza podział na kilka typów kampanii promocyjnych. „Sweepstake” (ang. „zakład, loteria”), „contest” i „competition” (odpowiednio „konkurs” i „turniej, rywalizacja”) oraz reklamę konkursów i loterii odbywających się na zewnętrznych stronach. Sweepstake (loteria) to gra, w której określony jest zwycięzca (lub zwycięzcy) oraz nagroda (nagrody). Zwycięzca zostaje wybrany z udziałem elementu losowego. Przykładem byłaby gra, w której losujemy zwycięzcę wśród osób, które podadzą swój e-mail i przekazujemy mu nagrodę. Warto dodać, że każdorazowa organizacja takiej loterii w Polsce lub dla polskich użytkowników wymaga zgody Ministra Finansów.
Konkursy i turnieje to gry, w których o zwycięstwie decyduje posiadanie umiejętności ocenianej na podstawie ustalonych kryteriów, np. wygrywa osoba, która jako pierwsza poda swój e-mail albo wyśle nam najładniejsze zdjęcie. Regulamin traktuje konkursy i turnieje tak samo, więc pisząc „konkurs” będziemy odnosić się również do turnieju.
Loteria i konkurs to gry, które wymagają akcji wykonanej za pomocą Facebooka: polubienia strony, skorzystania z aplikacji, zliczania głosów „lubię to!” itp. Możemy ponadto wykorzystać Facebooka do promowania zewnętrznego konkursu albo loterii. Jeśli jednak na zewnętrznej stronie znajdzie się wymóg skorzystania z funkcji Facebooka (np. poinformowania znajomych o tym, że bierzemy udział w zabawie), gra staje się konkursem albo loterią organizowaną za pośrednictwem Facebooka i musi być zgodna z jego regulaminem.
Użyte słownictwo
konkurs i turniej – promocja wymagająca posiadania umiejętności, która zostanie oceniona, w której wyłoniony jest zwycięzca i są określone nagrody
loteria – promocja, w której w sposób losowy wyłoniony jest zwycięzca i są określone nagrody
gra – konkurs, turniej lub loteria
Czy muszę mieć aplikację?
Każdy konkurs na Facebooku powinien być zorganizowany za pomocą własnej aplikacji, bez bezpośredniego wykorzystania funkcji Facebooka. Nie możemy więc wymagać dodania postu na naszą tablicę ani wysłania zdjęcia. Nie możemy też wybrać najlepszego komentarza zliczając liczbę głosów „lubię to!”. Ponadto polubienie strony albo zameldowanie się w miejscu nie może oznaczać automatycznego wzięcia udziału w grze. Uczestnik musi najpierw wyrazić zgodę na udział. Nie możemy więc zorganizować loterii, w której wśród osób, które kiedyś polubiły nasz fanpage wylosujemy nagrodę. Co bardzo ważne, nie możemy powiadomić zwycięzcy o wygranej za pomocą narzędzi dostarczanych przez Facebooka: czatu, wiadomości prywatnej, publikacji informacji na profilu zwycięzcy ani na fanpage’u. Pozostaje nam niewiele rzeczy, które możemy zrobić…
Co możemy zrobić na Facebooku?
Regulamin nie mówi wprost, że musimy skorzystać z aplikacji, ale jednocześnie daje nam tak małe możliwości działania, że jest to jedyne rozsądne wyjście. Prostym rozwiązaniem jest {link_wew 7339}stworzenie zakładki{/link_wew} i prośba o wysłanie zgłoszenia e-mailem. Jeśli już zdecydujemy się na stworzenie aplikacji konkursowej, musimy przebrnąć przez kolejne przeszkody. Nie możemy udzielać informacji o grze ani administrować nią, jeśli będą mogły z niej skorzystać osoby poniżej 18 roku życia. Nie możemy również promować loterii, w której mogliby wziąć udział mieszkańcy Belgii, Norwegi, Szwecji lub Indii. Ponadto gra nie może promować hazardu, artykułów tytoniowych, broni, leków na receptę ani paliw. Te same produkty nie mogą być nagrodami ani ich częścią. Nagrodą nie może również być pamiętnik (ang. „diary”), o czym mówi punkt 4.5 regulaminu. Przypuszczamy, że w regulaminie pojawiła się literówka, a punkt ten miał dotyczyć produktów mlecznych (ang. „dairy”). Jest to jednak wyłącznie nasze przypuszczenie i radzimy nie nagradzać zwycięzców ani pamiętnikami, ani nabiałem 🙂
Co może zrobić użytkownik?
Kiedy więc stworzymy aplikację lub zewnętrzną stronę z grą, które nie promują produktu z żadnej z zakazanych kategorii, możemy połączyć ją z Facebookiem. Jedyne interakcje dozwolone jako wyrażenie zgody do wzięcia udziału w konkursie to polubienie fanpage’a, zameldowanie się w miejscu i połączenie się z aplikacją.
Tworzymy więc aplikację, w której prosimy użytkownika o e-mail lub inną formę kontaktu (nie możemy wysłać mu informacji o wygranej przez czat czy wiadomość prywatną) i dopiero teraz prosimy o wykonanie zadania konkursowego czy wzięcie udziału w loterii. Jeśli stworzyliśmy aplikację, może ona publikować wiadomości na tablicach użytkowników, wysyłać zaproszenia itp. zgodnie z ogólnym regulaminem. Jeśli przeprowadzamy grę na stronie, może znaleźć się na niej przycisk „lubię to!” czy ramka fanów.
Ważne zapisy w regulaminie konkursu
Regulamin wymaga jednak dodania adnotacji informacji o tym, że konkurs nie jest organizowany przez Facebooka oraz komu oraz w jakim celu użytkownik podaje swoje dane przy polach do wprowadzania danych. Regulamin zawiera gotową formułę:
„This promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook. You are providing your information to [disclose recipient(s) of information] and not to Facebook. The information you provide will only be used for [disclose any way that you plan to use the user’s information].”
Polskie prawo (art. 7. ustawy z 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 1999 r. Nr 90, poz. 999)) wymaga podania regulaminu w języku polskim jeśli uczestnikami są konsumenci, jak pisze Jakub Bonowicz, nauczyciel akademicki w Katedrze Prawa Cywilnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego w serwisie eporady24.pl (http://www.eporady24.pl/serwis_spolecznosciowy_facebook_regulamin_konkursow,pytania,17,105,3275.html). Formuła może więc mieć postać taką jak poniżej.
Ta promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, wspierana, administrowana ani powiązana z Facebookiem. Zaopatrujesz w swoje informacje [ujawnij odbiorców informacji], a nie Facebooka. Informacje które podajesz będą wykorzystywane wyłącznie do [ujawnij wszystkie sposoby na które planujesz używać informacje użytkownika].
W regulaminie gry musi jeszcze raz znaleźć się informacja o tym, że gra nie jest w żaden sposób sponsorowana, wspierana, administrowana ani powiązana z Facebookiem.
Jeśli spełnimy te nie tak trudne jak mogłoby się wydawać założenia, możemy w pełni korzystać z siły Facebooka. I tak musimy mieć świadomość, że konto administratora fanpage’a lub aplikacji oraz same strony mogą zostać w każdej chwili zablokowane przez Facebooka.