Jakie zyski może przynieść wyświetlanie reklam nastolatkom i bezrobotnym? Na to pytanie odpowiada Raport Social Media 2010.
Z sieci społecznościowych korzystają głównie osoby młode. Studiują, uczą się, zajmują się domem lub… są bezrobotne. Aż co trzeci z nich (32,6%) nigdy nie pracował, a prawie tyle samo nie ma żadnych dochodów (30%). Częściej niż przeciętni internauci wykazują dochód poniżej 800 złotych netto. W serwisach społecznościowych prawie nie znajdziemy osób w wieku 60 lub więcej lat. Jest ich tylko 2,5% – dwa razy mniej niż internetowa średnia. Nie znajdziemy tam również rolników, dyrektorów i właścicieli firm. Pokazuje to raport Social Media 2010 zaprezentowany przez Internet Standard.
Za to użytkownicy mediów społecznościowych częściej niż przeciętny internauta korzystają z usług związanych z Internetem. O 76% częściej piszą blogi, dyskutują na forach, biorą udział w czatach i oczywiście korzystają z serwisów społecznościowych. Ponadto często ściągają materiały multimedialne i o 21% częściej kupują w sklepach internetowych. Za większość z tych usług płacą. Co ciekawe, częściej niż pozostali czytają prasę.
Czy serwisy społecznościowe zarabiają?
Jedenaście największych polskich serwisów społecznościowych miało w 2009 roku łączne przychody na poziomie 125,9 miliona złotych (w 2008: 83,2 mln). Szacunki pokazują, że w 2010 roku kwota ta wzrośnie do 144,1 miliona.
Prawie połowa tej kwoty (67,5 mln) należy do Naszej Klasy. Następne w kolejności są GG network (37 mln), Fotka.pl (9,6 mln) i Goldenline (9 mln). Niestety nie wszystkie firmy mogą pochwalić się dodatnim wynikiem netto. Według raportu GG Network są zanotował ponad 6 milionów złotych straty w 2009 roku przy przychodach blisko 43 milionów. Deficytowe są również spółki Poszkole.pl i Profeo. Na plus wyszedł za to Wykop.pl z 2 milionami przychód i wynikiem netto na poziomie 328 tysięcy.
Widać więc, że w ogólności cały rynek dynamicznie rośnie. W dodatku raport nie uwzględnia przychodów Facebooka,YouTube i innych zagranicznych serwisów, z których Polacy zaczynają korzystać.
Jak zarabiać na mediach społecznościowych?
Firmy starają się więc dopasować model biznesowy do możliwości finansowych użytkowników. Formy reklamowe wykorzystują fakt, że konsumenci mają olbrzymie zaufanie do rekomendacji znajomych (w USA aż 96% konsumentów). Znajomi znajdują się natomiast w serwisach web2.0. Według polskich internautów najbardziej wiarygodne są informacje na blogach i forach poświęcone produktom, a całkowicie niewiarygodne reklamy typu display. Okazuje się więc, że nawet na osobach z małymi dochodami można zarobić, o ile tylko podejdzie do nich z odpowiedniej strony.
Obraz serwisów społecznościowych jako inwestycji zarabiających miliony burzy tylko jeden fakt. Udział mediów społecznościowych w wydatkach na reklamę to jedynie 5,8%. 20 razy większe pieniądze leżą gdzie indziej…
Przedstawione dane pochodzą z raportu Social Media 2010 opracowanego przez Internet Standard, chyba, że zaznaczono inaczej. Pełną wersję raportu można pobrać ze strony http://www.internetstandard.pl/whitepapers/1594/Raport.social.media.2010.html.