Zdobywanie świata, nawet z tytułem magistra, często bywa trudne. Absolwentom studiów, którzy swoją edukację ukończyli z piątką na dyplomie, bardzo szybko przychodzi zmierzyć się z bolesną rzeczywistością. Wszystko dlatego, że pracodawcę o wiele bardziej niż kierunek wykształcenia interesuje doświadczenie zawodowe.
Stąd też, coraz częściej pierwszym etapem rekrutacji na określone stanowisko w agencji interaktywnej jest kilkumiesięczny staż, podczas którego pracodawca ma szansę zweryfikować umiejętności oraz potencjał kandydata, stażysta może natomiast zdobyć cenne doświadczenie zawodowe.
Programy praktyk otwarte są nie tylko dla absolwentów wyższych uczelni. Mile widziani są również studenci pierwszych lat studiów, którzy pasjonują się daną branżą. „Odbycie staży w trakcie roku akademickiego pozwala na dynamiczny rozwój kandydata. W ten sposób, już po zakończeniu studiów, taka osoba na wstępie ma wyższą wartość rynkową z punktu widzenia przyszłego pracodawcy. Im więcej cennych doświadczeń potencjalny pracownik zdobył w czasie studiów, tym lepiej” – zauważa Bartłomiej Juszczyk, CEO Agencji Marketingu Zintegrowanego – Grupa Adweb.
CV prawie idealne
Chociaż rubryka zatytułowana „doświadczenie” w życiorysie potencjalnego stażysty nie będzie na początku zbyt mocno rozbudowana, nie oznacza to, że swoje CV potencjalny stażysta może potraktować zdawkowo. To, na co pracodawca zwróci uwagę w pierwszym momencie, to przede wszystkim działalność studencka. Dodatkowym plusem są przebyte kursy, szkolenia oraz znajomość języków obcych. Kierunek studiów, chociaż odgrywa duże znaczenie, nie jest jednak główną determinantą. Dla przykładu, do działu PR chętnie aplikują studenci dziennikarstwa, jak również socjologii, psychologii czy nawet prawa.
„Wielu kandydatów przesyła również linki do swoich blogów, publikacji, prac umieszczonych w internetowych galeriach. Wszystko to, pozwala nam ocenić potencjał danej osoby, zachęca nas do spotkania się z kandydatem już na rozmowie kwalifikacyjnej” – zauważa Anna Piątkiewicz, PR Manager w Grupie Adweb. Osoby aplikujące do działu kreacji niejednokrotnie są w stanie pochwalić się rozbudowanym portfolio. Na podstawie nadesłanych prac pracodawca dokonuje wstępnej oceny. Ci, którzy wypadli najlepiej, przechodzą do następnego etapu.
Jak zostać wybranym?
Podstawowe kryteria najczęściej wskazywane w programach stażowych to samodzielność, dobra organizacja własnej pracy oraz kreatywność. Nie dziwi więc, że każdego dnia spływa kilkadziesiąt podań od kandydatów, którzy chcą odbyć praktyki.
„Czasami wybór jest bardzo trudny. Nie jesteśmy w stanie zapewnić miejsca wszystkim, którzy do nas aplikują. Dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie panelu rekrutacyjnego. Analizując zadania stażowe wykonane przez kandydatów, jesteśmy w stanie wybrać osoby, które naszym zdaniem najlepiej się sprawdziły” – zauważa Anna Piątkiewicz.
Jak wynika z powyższego, już samo dostanie się na staż jest wielkim sukcesem. Tym co może okazać się pomocne, jest pozazawodowa aktywność danej osoby. Podczas procesu rekrutacji pracodawca uważnie przyjrzy się, czym kandydat zajmował się do tej pory. Dlatego, im więcej informacji na temat zainteresowań oraz osiągnięć będzie zawarte w CV kandydata, tym lepiej.
Ważne jest również dokładne wykonanie zadania stażowego. Zazwyczaj jest ono formułowane w sposób ogólny, szeroki, dzięki czemu kandydat może wykazać się swoja pomysłowością i kreatywnością. Oceniana jest nie tylko forma pracy, ale również zaproponowane metody, sugestie i własne pomysły.
Specjalista poszukiwany
Staż często bywa pierwszym krokiem na drodze do własnej kariery zawodowej. Ci, którzy sprawdza się najlepiej, mają szansę na zatrudnienie w danej firmie. Dlatego czas praktyk należy wykorzystać na doskonalenie swoich umiejętności, poznawanie środowiska pracy oraz specyfiki firmy.
Aplikacje są zgłaszane na różne stanowiska – począwszy od branży e-pr, poprzez kreację i pozycjonowanie, skończywszy na praktykach w dziale programowania. O ile ta pierwsza wymaga od kandydata zdolności literackich oraz bacznego śledzenia najnowszych trendów na rynku reklamy, o tyle staż w dziale programistów mogą odbyć osoby, które swobodnie posługują się językami programowania. Równie wysokie wymagania stawa się kandydatom rekrutującym na stanowisko webmastera. Często sama znajomość programów graficznych wymienionych w CV okazuje się być niewystarczająca.
W takich przypadkach sprawą pierwszorzędną jest posiadanie własnego portfolio prezentującego najciekawsze prace, a nawet certyfikatów potwierdzających udział w konkursach. Wszelkie osiągnięcia kandydata, jego aktywność, zainteresowania – są ważne. Aplikując na staż warto więc akcentować swoje dotychczasowe dokonania. Działalność w kołach naukowych, udział w konferencjach, organizacjach młodzieżowych, kursach i szkoleniach ma dla pracodawcy niebagatelne znaczenie.
Praktykujesz – zyskujesz
Obecnie zmieniła się sama idea stażu. Dziś nie jest to już tylko bierne przypatrywanie się pracy specjalistów, czy wykonywanie tej najbardziej żmudnej i czasochłonnej pracy. Obecnie od praktykantów wymaga się aktywnego zaangażowanie w wykonywane projekty, własnych pomysłów i sugestii.
W branży interaktywnej jest to o tyle prostsze, że niektóre zadania nie wymagają fachowej wiedzy. Często wystarczająca okazuje się własna pomysłowość, przebojowość i odwaga. „Chociaż zazwyczaj aplikujący do nas studenci nie mogą pochwalić się obszernym bagażem doświadczeń w branży interaktywnej, to jednak kładziemy główny nacisk na ich kreatywność, elastyczność, otwartość na nowe trendy. Często jest tak, że osoby które w marketingu internetowym stawiają pierwsze kroki, zaskakują nas swoją pomysłowością. Wszystko dlatego, że nie są oni skażeni rutyną, mają w sobie pasję, którą łatwo zarażają innych” – zauważa Bartłomiej Juszczyk.
Stażyści w czasie kilku tygodni mają okazje zapoznać się niemal ze wszystkimi narzędziami, którymi pracownicy agencji interaktywnej posługują się na co dzień. Wchodząc w skład tak zwanych kreatywnych teamów, nadzorowanych przez specjalistów, biorą udział w realizacji najbardziej kluczowych projektów. W ten sposób zapoznają się z realizacją strategii od początku do końca. Dzięki temu zyskują również wiedzę, której nie byliby w stanie zdobyć podczas samych studiów.
Nie są to jedyne korzyści wynikające z odbycia praktyk. Należy pamiętać, że staż w agencji interaktywnej umożliwia również udział w wielu wewnętrznych treningach i szkoleniach. W ten sposób młode osoby zyskują wiedzę, którą następnie mogą wykorzystać w sposób praktyczny oraz podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe. Dodatkowo, stażyści poznają kulturę pracy w danej firmie, uczą się, w jaki sposób należy korzystać ze specjalistycznych narzędzi marketingowych, jak wprowadzać i monitorować strategiczne projekty.
Merytoryczne praktyki w znanych firmach pozwolą na zaznajomienie się z branżą interaktywną. To ważne, ponieważ staż w znanej i prężnie rozwijającej się firmie stanowi ogromną szansę, solidną podstawę dla dalszego rozwoju.
Autor:
Agencja Interaktywna Adweb – Grupa Adweb Agencja Interaktywna Adweb istnieje na rynku od 2002 roku. Profil działania obejmuje tworzenie stron WWW, kreację wizerunku, planowanie i prowadzenie kampanii promocyjnych w Internecie oraz budowanie strategii komunikacyjnej i e-PR. Adweb jest częścią Agencji Marketingu Zintegrowanego Grupa Adweb. |